کد خبر: ۴۳۰۲۷
تعداد نظرات: ۱۶ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۶ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۲
آفتابه لگن هفت دست، نان شب هیچ

فرمانداری ویــژه؛ «شکـلات سیـاسی» یـــا «اقـدامی اسـاسی»؟!

افکار عمومی شهرهای دارای فرمانداری ویژه مدت هاست، منتظر پاسخ این سوال هستند که آیا با ارتقاء فرمانداری آبادان به فرمانداری ویژه صرفاً حقوق و مزایای مدیران محلی اضافه شده است، یا با این ارتقا، شاهد تسریع در توسعه و آبادانی همه جانبه شهرستان خواهیم بود؟

شیرازه - بحث «فرمانداری ویژه»، این روزها در  استان فارس به صدر اخبار این استان رسیده و شهرستان های زیادی برای کسب این عنوان صف کشیده اند!

پس از لار که در اواخر سال 88 این عنوان را دریافت کرد، جهرم و فسا دومین و سومین شهرستان‌های استان فارس هستند که به فرمانداری ویژه ارتقا یافتند و شهرستان هایی همچون مرودشت، داراب و کازرون هم برای این موضوع زنبیل گذاشته اند!

ایده «فرمانداری ویژه» از دید طراحان اولیه آن فقط محدود به یک اسم نبود، بلکه امکان و ظرفیتی را فراهم می کرد تا مسئولان و دست‌اندرکاران شهرستان با اختیاراتی فراتر و با تراز بالای مسئولیت خود مسیر توسعه را با نگاهی عمیق تر بپیمایند.

این نوع فرمانداری بر اساس قانون بخش عمده ای از اختیارات «استانداری» را دارد و تشكیلاتی است كه از فرمانداری عادی وسیع تر، توانمندتر، ولی از استانداری، كوچكتر و محدودتر است.

از امتیازات فرمانداری ویژه، ارتقای فرماندار به سمت معاون استاندار است و می بایستی در تصمیم گیری ها و برنامه ریزی ها و توزیع بودجه و اعتبارات استانی به طور مستقیم دخالت داشته باشد. همچنین ارتقای مدیریت ادارات شهرستان در حد معاونت سازمان استانی از دیگر ثمرات این امر است.

تخصیص مستقیم بودجه از طریق مركز، حل بسیاری از مشكلات شهروندی از طریق ادارات شهرستان بدون مراجعه به مركز استان، اختصاص برخی از امكانات استانی و... از جمله امتیازات فرمانداری ویژه است.

گرچه این موضوع در دولت نهم و دهم مورد عنایت ویژه ای قرار گرفت و چندین و چند شهرستان را از موهبت داشتن چنین فرمانداری بهرمند کرد، اما افکار عمومی شهرهای دارای فرمانداری ویژه مدت هاست، منتظر پاسخ این سوال هستند که آیا با ارتقاء فرمانداری به فرمانداری ویژه صرفاً حقوق، مزایا و پست سازمانی مدیران محلی ارتقا یافته، یا با این تبدیل وضعیت، شاهد تسریع در توسعه و آبادانی همه جانبه شهرستان خواهیم بود؟

برخی معتقدند واقعیت چیز دیگری است. آن هم این است که بعد از خبر خوش و مسرت انگیز تبدیل فلان شهرستان به فرمانداری ویژه تنها تابلوی فرمانداری ها به "فرمانداری ویژه" تغییر یافته و چند اداره نام اداره کل به خود گرفته اند و دیگر هیچ! تنها مدیران اسم معاونت مدیرکل را یدک کشیده و تغییر محسوسی در سطح شهرستان شاهد نبوده ایم به طوری که باید گفت، وضعیت فعلی "فرمانداری ویژه" بیشتر به یک «شکلات سیاسی» شبیه است تا یک اقدام اساسی!

در سوی دیگر این واقعیت موجود، کسانی هستند که فرمانداری ویژه را نشانه ی حق تقدم این شهرستان ها در ارتقاء به «مرکز استان» می دانند و دستاویزی برای آمادگی ذهنی افکار عمومی دیگر مناطقی که بالقوه برایشان «رقیب» محسوب می شوند.

به هر حال باید منتظر بود و دید که آیا تغییر نام فرمانداری ها در حوزه عمل و اختیارات آنها هم تغییری ایجاد خواهد کرد یا این موضوع فقط برای اقناع طرفداران تقسیم استان و سرگرم کردن مردم به وعده های امروز و فرداست.

پیش از این شاهد بوده ایم که این عناوین صرفاً دستمایه تبیلغات انتخاباتی و گرفتن رای اعتماد مردمی بوده که تنها خدمت رسانی بی منت و صادقانه مطلوبشان بوده است.

انتهای پیام/523/2


نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
نجاتی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۲
2
این تحلیل بسیار خوبی بود!
آش خورده، دهن سوخته! اما هیچ سیری نداشت.
باید منتظر بود تا دید
ناشناس
ما در کازرون مظلوم واقع شدیم
خیانت خیانت خیانت کردند.
یکی به داد ما برسه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۲
0
تحلیل هاتون قوی تر شده بهتر از قبل می نویسید اما هنوز نفص دارید. خیلی خیلی
آذرخش شیراز
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۲
0
اصولا فکر نمی کردم بتونید اینطور مطلب بنویسید
به نظرم میاد مدیریت شیرازه یا تغییر کرده یا یک چیزی تو سرش خورده!
به هرحال مرســـــــــی
اسلامیان
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۲
11
هر چرت و پرتی رو ننویسید
مزخرفات این سایت رو نخونید
اقلیدی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۲
4
شمال فارس مظلومه و بی صاحب
اینجا کسی نیست دفاع کنه
عباسی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۲
2
شنیدم استان فارس رو میخوان در دولت جدید سه قسمت کنند(شمال،مرکز،و جنوب)لطفا در این خصوص گزارش تهیه کنید.
سرباز ولایت
کاش که اینکار رو یکبار برای همیشه میکردن و ما شهرستانی هارو از دست این شیرازیها نجات میدادن ، برید ببینید استان های خراسان شمالی و جنوبی بعد از جدا شدن از خراسان بزرگ چقدر پیشرفت کردن

ولی اینو میدونم که مافیایی بزرگی که تو استانداری وجود داره و نشون داده همه کاره استان فارس و استانداری فارس اونا هستند
عشق من داراب
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۲
4
قبلا که حاجی آباد جزء داراب بود جمعیت داراب 280 هزار نفر بود چرا داراب فرمانداری ویژه نگرفت هم اکنون جمعیت شهرستان داراب 190 هزار نفر هست که فقط 10 هزار نفر از جهرم و فسا کمتر هستند
عشق من جهرم
برادر اطلاعاتت اشتباهه
جهرم بالای دویست و چهل-پنجاه هزار نفر جمعیت داره.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۲
4
حق مردم داراب خورده شده باید مسولین به مطالبات به حق مردم داراب پاسخ بدهند
صمدازجهرم
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۲
2
تحليل بسيار پخته اي بودتازه داريد حرفه اي مي نويسيدفرمانداري ويژه فقط بهانه اي براي سواستفاده نماينده هااست وهيچ نفعي براي مردم اين مناطق ندارد لار سند گوياي اين مطلب است چه پيشرفتي کرده است مردم لازم است بي خودي سر کار نروند
جهرمی
-
دوشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۲
1
جهرم فرمانداری ویژه دریافت کرد
ولی زمانی که لار دارای فرمانداری ویژه شد که کسی حرفی نزد
فسايي
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۲
10
سلام حق فسا رو خيلي وقته كه پايمال كردن,سال54 لايحه استان شدن فسا به نام استان آريا به مجلس رفت كه با شلوغ شدن مملكت و وقوع انقلاب به فراموشي سپرده شد و بعد از اون هم چون فسا رو شهر طاغوتي مي ناميدن ديگه بهايي به اين قضيه ندادن و فسا رفت تو مسير پسرفت.....و الان ما داريم بهاي اين پسرفت رو ميديم .الان بيكاري و .... دراين شهر بيداد ميكنه.اگه فسا ها هم مثل جهرم و كازرون هم حكومت نظامي ميشد الان ما هم نور چشمي بوديم... اي دريغ از..............آه
مردم داراب
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۲
7
این کارها که کارشناسی نیست هر نماینده که لابی داشته باشد می تواند این کار انجام دهد در کشور ما اول کار انجام می دهیم بعد فکر می کنیم برای این کار هم قانونی است که با لابی قانون را زیر پا می گذارند ایا برای چه فرمانداری ویزه می دهند تا انجای که من اطاع دارم 1 مسافت 2 معادن مهم 3 شهر مرزی 4قبیله ای ودرگیری باشد که این دو شهر هیچکدام از این شرایط را نداشتند به غیر از لابی
مردم جهرم
طبق قانون
جهرم دارای ویژگی های فرمانداری ویژه شدن که شامل موارد زیر می باشد را دارد.
1. جمعیت شهرستان بالای 250 هزار نفر که دارد
2. جمعیت مرکز شهرستان بالای 125هزار نفر که دارد
3. فاصله از مرکز استان بالای 120 کیلومتر که دارد
4 قدمت شهرستان و فرمانداری شهرستان که دارد
5. وسعت شهرستان که دارد
6. عدم پراکندگی روستاهای شهرستان که ندارد
طبق قانون هر شهرستانی 3 ویژگی از ویژگی های فوق را داشته باشد می تواند فرمانداری ویژه بگیرد.
لطفا درست قضاوت کنید