کد خبر: ۴۴۷۳۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۸ - ۰۹ مهر ۱۳۹۲

آرامگاه امامزاده بی بی دخترون در شیراز

بی بی خدیجه، ام عبدالله از فرزندان حضرت زین العابدین(ع) امام چهارم شیعیان است. در شیراز، شمال مسجد جامع در خیابان شهید دستغیب در کوچه‌ای منشعب از خیابان شهید دستغیب در پشت مسجد بیت‌العباس در نزدیکی مسجد ایلخانی واقع شده است.

به گزارش سرویس فرهنگی - اجتماعی شیرازه، امامزاده بی بی خدیجه، ام عبدالله از فرزندان حضرت زین العابدین امام سجاد(ع) امام چهارم شیعیان است. در شیراز، شمال مسجد جامع در خیابان شهید دستغیب در کوچه‌ای منشعب از خیابان شهید دستغیب در پشت مسجد بیت‌العباس در نزدیکی مسجد ایلخانی واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۱ تیر ۱۳۴۷ با شمارهٔ ثبت ۴۲۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

این آرامگاه به بی‌بی‌دختران یا در گویش محلی بی‌بی‌دخترون معروف است. این بنا در زمان زندیه ساخته شده‌ است و چون به دلیل زلزله تخریب شده، محمدقلی خان ایلخانی عمارت را تجدید و تعمیر کرد و عمارت کنونی مربوط به دوره ایلخانی است و در ابتدا اطراف بقعه قبرستان بوده.

معماری این آرامگاه دارای گنبدی بلند است بنا به صورت دوطبقه با یک زیر زمین ساخته شده‌است. حیاط آن نیز دارای حوضی مربعی در جلو بقعه و دو باغچه در طرفین آن است.
























انتهای پیام/523
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
احسان
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۲
0
سلام
دستتون درد نکنه نمیدونستم چنین امامزاده ای در شیراز وجود داره این هفته حتماً میرم زیارتش
محمد
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۲
0
تصاویتون بسیار قشنگه
زهرا
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۲
0
اینجور امامزاده ها در شیراز بسیار هستند لطفاً گزارش از بقیه امامزاده ها هم بگیرید