کد خبر: ۴۴۸۵۷
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۳ - ۱۲ مهر ۱۳۹۲
پای درد و دل یک راننده تاکسی زرد؛

مسافرکش‌های شخصی از هفت دولت آزاند!

حالا می‌شود یک پیکان مدل پائین را با سه میلیون خرید و دستی به سر و رویش کشید، بعد انداختش توی خط خیابان‌های شیراز تا بشود محل درآمد! نه مالیاتی، نه نظارتی، نه قانونی ... از هفت دولت آزاد آزاد!
سرویس اجتماعی شیرازه - این روزها خیابان‌های شیراز مثل هر کلان‌شهر دیگری پر است از اتومبیل‌های مسافرکش شخصی که نه اسمی دارند و نه رسمی! خرج زیاد هم ندارند. حالا می‌شود یک پیکان مدل پائین را با سه میلیون خرید و دستی به سر و رویش کشید، بعد انداختش توی خط خیابان‌های شیراز تا بشود محل درآمد! نه مالیاتی، نه نظارتی، نه قانونی ... از هفت دولت آزاد آزاد! این وسط رانندگان تاکسی‌های زرد و سبز بازارشان کساد می‌شود که بشود! مهم کسب روزی حلال است! حلال؟

چند روز قبل که سوار یکی از همین تاکسی‌های زرد شده بودم، توی مسیر، چند نفر که کنار خیابان منتظر تاکسی بودند، به دلیل چند ثانیه دیر رسیدن این تاکسی زرد ما، سوار ماشین‌های شخصی شدند. مسیر من طولانی بود اما تا آخر مسیر فقط یک مسافر دیگر جز من سوار شد و شدیم دو مسافر. راننده که اعصابش خورد شده بود، سفره دلش را برایم باز کرد که چطور این «شخصی‌ها» کارش را کساد کرده‌اند. به او گفتم مشکل از جای دیگری است. بعضی‌ها از بیکاری و نبود شغل می‌شوند مسافرکش شخصی و بعضی‌ها هم شغل دوم‌شان است تا خرج آشپزخانه و قسط‌های‌شان را جور کنند. راننده اما از این حرفم شاکی شد. حق هم داشت. می‌گفت بیکاری و نداری مگر دلیل می‌شوند که دست بگذارند روی بازار ما؟ می‌گفت چند وقت قبل که رفته بوده اتحادیه تاکسی رانی، عدل رفته و نشسته روی صندلی کنار یکی از کارمندها. کارمند شاکی شده که آقا برو آن طرف میز. اما او با رندی گفته چه ایرادی دارد همان طور که شخصی‌ها در کار ما تاکسی‌ران‌های رسمی دخالت می‌کنند و شما ساکت هستید، من هم دوست دارم کنار تو کارمند بشوم! اما درد دل او به همین‌جا ختم نشد و شروع کرد به افشاگری! آدرس پارکی را داد که همین «شخصی‌ها» برای نهار و استراحت به آن‌جا می‌روند چون اصلا شیرازی نیستند که جا و مکانی داشته باشند! می‌گفت صبح، ‌از شهرهای اطراف می‌آیند شیراز، کار ما را کساد می‌کنند، ظهر می‌روند این پارک نهارشان را که خوردند و استراحت‌شان را کردند، دوباره یا علی، می‌آیند روی خط درآمد ما و شب بر می‌گردند شهرشان و دوباره صبح ... راست و دروغ حرفش را نمی‌دانم اما اصل حرفش درست بود. حق داشت.

چند روز قبل یکی از مقامات مسئول! گفته بود که مردم مسافرکش‌های شخصی را تحریم کنند. حرف جالبی بود. یادم آمد که دوران دانشجویی،‌ یکی از رفقا، برای خودش قانونی وضع کرده بود. وقتی کنار خیابان منتظر تاکسی می‌ایستاد، تا ده دقیقه صبر می‌کرد تا تاکسی زرد یا سبز از راه برسد. در این مدت، اگر هزارتا مسافرکشی شخصی هم که می‌آمدند، سوار نمی‌شد. وقتی ده دقیقه تمام می‌شد، اولین ماشین چه زرد و سبز و چه شخصی را سوار می‌شد. آدم جالبی بود این رفیق ما. می‌گفت، مسافرکشی کار این بنده‌‌خداها یعنی رانندگان تاکسی‌های زرد و سبز است پس این‌ها در اولویت‌اند. این هم یک مدل تحریم بود دیگر!

چند وقت قبل، شهرداری گفته بود که با این فلافل‌فروش‌‌های سیار که با وانت و نیسان این ور و آن ور می‌رود می‌خواهد برخورد کند. هرچند برخورد جدی‌ای صورت نگرفت اما نمی‌دانم کی و کی، قرار است با این مسافرکش‌های شخصی برخورد کند.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
جمعه ۱۲ مهر ۱۳۹۲
0
ایده جالبی بود، تحریم!
ولی نیاز به فرهنگ سازی داره...تحریم مسافرکش های شخصی، تحریم فروشندگان سیار وسط بلوار، تحریم فلافل فروش ها و ... ! ایده خوبیه...به شرطی که مسئولین هم یه فکری به حال بیکاری بکنن وگرنه باید از ترس بیکاری و شیوع جرم و جنایت خروج از خونه رو هم تحریم بکنیم!
اسدی
Iran, Islamic Republic of
جمعه ۱۲ مهر ۱۳۹۲
0
جوان های شیرازی راحت میتونن کار پیدا کنند.کافیه عزمشون رو جزم کنند.یه مشکل جدی که هست و باید دقت کنید بیشتر مسافر کش ها؛ (از پلاک ماشینها متوجه میشوید ) مال خود شیراز نیستن. از شهرهای همجوار هجوم میارن تو شیراز تا شب و بعد شبها به شهر های خودشون برمیگردن.جوری شده که ما میگیم شیراز در طول روز 3 میلیون نفر هست و از ساعت 12 شب تا 6 صبح 1/5 میلیون نفر!! و مشکل اساسی تر این هست که اینها چون در شهر های کوچیک رانندگی کردن اصلا به قوانین راهنمایی دقت نمیکنند. بارها وسط راه دیدم ایستادن و پشت سر انها کوهی ترافیک
شیرازی
Iran, Islamic Republic of
جمعه ۱۲ مهر ۱۳۹۲
2
وقتی وضع بیکاری و گرانی اینجوریه که می بینید، از دیوار مردم برن بالا؟
در ضمن شما کنار خیابون وایسا ببین چقدر باید منتظر باشی تا یه تاکسی بیاد، تازه اگه سوارت کنه!
ناشناس
نه.یه تاکسی بخرن کار کنن.هم پز و پرستیزتونو میخواین هم ازادی هم درامد
شهروند
Iran, Islamic Republic of
جمعه ۱۲ مهر ۱۳۹۲
2
فکر بدی نیست اما آیا شدنیه؟ فکر می کنید تعداد تاکسیهای رسمی به اندازه کافی هست؟ یا اصلا این تاکسی ها حاضرن هر مسیری رو برن؟ فکر می کنید اگه برای یه مسیر کوتاه که یه کورس میشه کدومشون حاضرن شما رو برسونن حتی اگه پول خرد رو نشونشون بدین؟
بعضیا هستن که هیچ راهی ندارن بجز اینکه با 3-4 میلیون که با قرض و وام جور کردن یه جوری درآمد کسب کنن حالا یا فلافل بفروشن یا مسافرکشی کنن یا هرکار دیگه! اگه وضعیت اقتصادی درستی داشتیم و حقوق کارمند و کارگر کافی بود یا اشتغال مناسب برای همه فراهم بود نیازی نبود که کسی پا تو کفش دیگری بکنه!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
جمعه ۱۲ مهر ۱۳۹۲
0
اگر مسافرکشهایه شخصی جمع بشن باره ترافیک کم و تعداده مسافرها تویه یه مسیر از یکی بیشتر باشه چرا سوار نکنن.کافیه یه نگاه به اماره کثافت کاریه شخصی ها بندازید راننده ها زن وبچشون اعصابشون به درک.هر کسی بیکاره میتونه تاکسی بخره نه شخصی.قیمته تاکسی اونقدری تفاوت نداره
محمد
Iran, Islamic Republic of
جمعه ۱۲ مهر ۱۳۹۲
1
سلام .بعضی ها ..... تلاوت می کنن میگن تاکسی بخرین . خوب آخه چرا به مجرد ها گیر میدن . باید حتما متاهل باشی. این چه رسمشه. خوب وقتی پول نباشه که نمی شه متاهل شد . من دانشجوی کارشناسی ای تی هستم و مسافرکش شخصی. حاضرم قسم بخورم تاکسی های تک کورس به ندرت سوار میکنن. فرعی اصلا نمی رن .فقط منتظر دربست و سه نفری هستن.
میثم
Iran, Islamic Republic of
جمعه ۱۲ مهر ۱۳۹۲
0
شما که این حرفارو میزنی فعلا دستت تو جیب باباته نمیدونی زندگی خرج داره صبح به صبح از خواب بلند میشی مامان یه شیرکاکائو میزاره جلوت یه لقمم برات میگیره بعد میری دور تلویزیون تا ظهر یه ماشین خوشکلم که بابا برات خریده و ...
نازی نازی تصمیم بگیر واسه این جوونای بیکار و بیکس
هرجا رسید
Iran, Islamic Republic of
جمعه ۱۲ مهر ۱۳۹۲
0
دقیقا با یازده میلیون وام یک ماشین مدل پایین گرفتم دارم مسافر کشی میکنم هرجا رسید قانون کارمه با کرایه یک کورس دربست میرم روزی 250کیلومتر در شهر چرخ میزنم 15هزار تومن واسم میمونه
داود
Iran, Islamic Republic of
جمعه ۱۲ مهر ۱۳۹۲
0
مسافر کشی با خودرو شخصی به صرفه نیست چون 50 در صد مسافرها خانم هستند اگه 30 در صد اینها سوار خودرو شخصی نشند میمونند 70 درصد از مسافرها ، وقتی تاکسی ها بیشتر مواقع یک یا دو مسافر دارند پس شخص ها بیشتراز یک مسافر (معادل)سوار نمیکنند . اخرش هم ماشین به خرج میافته متوجه میشند هر چی کار کردند باید بزارند زمین . اگه فامیل همین خوردروی شخصی تاکسی داشته باشه ، در واقع پول اونو ریخته پای سایپا و مکانیک و لوازم یدکی فروش. هر کسی بیکاره اقدام کنه تاکسی بگیره یا اجاره کنه ، هر کسی هم بیکار نیست نون بقیه رو اجر نکنه، یه تاکسی پژو با طی مسافت روزانه 300 کیلومتر چقدر باید در بیاره تا استهلاکشو جواب بده با 50 هزار جواب میده؟ اینه حال روز تاکسی ران بدبخت.