کد خبر: ۴۵۱۸۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۲ - ۱۷ مهر ۱۳۹۲

غیبت؛ چوب حراج به کارهای خیر است

حجت الاسلام ثمری گفت: انسان گرفتار به غیبت اول باید خدا را راضی کند و پس از آن رضایت غیبت شونده را جلب نماید مگر شهید که حق الناسی که به گردن شهید است خداوند ضامن ادایش شده است.
به گزارش شیرازه به نقل از دانشجو، حجت الاسلام ثمری در برنامه «یاد خدا» که هر روز از شبکه قرآن و معارف سیما بر روی آنتن رسانه ملی می رود گفت: با غیبت تمامی کارهای خیر به حراج گذاشته می شود و در حقیقت تمامی کارهای خوب انسان نابود خواهد و در آخرت صورت این عمل به شکل سگی درنده به انسان رجوع خواهد کرد.

 
وی در رابطه با بحث ازدواج امیرالمؤمنین و حضرت زهرا تأکید کرد: نبی اکرم و اهل بیت بزرگوار ایشان الگوی احسن زندگی هستند و نوع رفتار آن‌ها با یکدیگر باید مد نظرمان باشد به گونه‌ای که وقتی بعد از عروسی پیامبر(ص) از امیرالمؤمنین(ع) می پرسند که فاطمه را چگونه دیدی؟ امام علی (ع) می فرمایند: فاطمه یاور خوبی در مسیر بندگی خداست. این باید برای ما پیام داشته باشد و آن پیام این است که در ازدواج انسان کامل خواهد شد و مرد و زنی که هر دو جنس ناقص هستند وقتی در کنار هم قرار می گیرند، این در کنار هم قرار گرفتن تکامل معنوی را باید به دنبال داشته باشد. در ازدواج باید با عقل و تدبیر تصمیم گرفت و وقتی در تصمیم گیری تدبیر و عقل را در نظر گرفتیم پس از آن اتفاقاتی که می افتد مقدرات است و ما نیز باید در برابر مقدرات تسلیم باشیم.


حجت الاسلام ثمری افزود: گاهی انسان صبر و آستانه تحملش پایین می آید در چنین شرایطی باید از منظری که ائمه به مصیبت ها نگاه می کردند به مشکلات نگاه کنیم و قطعا اگر سبک زندگی مان سبک زندگی دینی و الهی باشد بسیاری از مشکلاتمان حل می شود و با مشکلاتی هم که ناخواسته گرفتارش شده ایم باید بسازیم.


وی در ادامه ضمن معرفی کتاب اربعین امام راحل تأکید کرد: امام خمینی (ره) حق حیات معنوی زیادی بر گردن ما دارد و یکی از این حق‌ها هم مربوط به کتاب اربعین است که به زبان فارسی و ساده نوشته شده و در این کتاب امام 40 حدیث را شرح داده اند که همگی در سبک زندگی لازم هستند.


این استاد حوزه تصریح کرد: امام در کتاب اربعین می گوید که ما از این که اعمالمان به صورت مناسبه با آن ها در عالم دیگر رجوع می‌کند غافلیم مثلا کسی که گرفتار غیبت است و با زبان آبروی مردم و شخصیت مردم را مورد هجمه قرار می دهد همانند سگ درنده که مردم را دریده و گوشت آن ها را خورده صورت عملش به او رجوع خواهد کرد.


حجت الاسلام ثمری اظهار داشت: وکیل انسان مؤمن و مسلمان خداوند است بنابراین باید از غیبت درباره مؤمن پرهیز کرد البته غیبت ترور شخصیت است و حتی نباید در رابطه با غیر مسلمان هم این عمل صورت بگیرد مگر این که موجب ایجاد خطری شود اگر کسی به عنوان مشورت در امر ازدواج از دختر یا پسر بپرسد باید تنها در حد کلیات بگوییم مثلا این که من اگر برای فرزند خودم بود ایشان را برای وصلت با خانواده قبول نمی کردم و باید از بیان جزئیات اخلاقی افراد پرهیز کنیم.


وی ادامه داد: آیت الله مظاهری نقل می کردند که زمانی که امام در قم بودند و درس و کلاس اخلاق داشتند یک بار طلبه ها درباره شیوه امام و چند تن دیگر از بزرگواران صحبت کرده بودند، امام وقتی این خبر را شنیدند تا چند روز تب کردند و نتوانستند به کلاس بیایند و وقتی بعد از چند روز به کلاس آمدند گفتند کارتان به جایی رسیده که بعد از درس من، غیبت بزرگان را می کنید تا توبه نکنید من سر کلاس نمی آیم. این مدل مراقبت هاست که ثمره‌اش این می شود که امروز دامنه معارف در دنیا پخش می شود و مملکت ما نیز از آن برخوردار می شود و این مراقبت هاست که نتیجه اش تربیت شاگردان ممتاز و اثرگذاری مانند شهدا می شود که از نفس امام تربیت شدند و یکی از ممتازترین شاگردان امام وجود رهبر عزیز است.


این استاد اخلاق گفت: باید با روایات به افراد غیبت کننده تذکر داد و من توصیه می کنم که با این روایت از امیرالمؤمنین این توصیه را بکنید که ایشان می فرمایند اشتباه می کند کسی که فکر کند از مسیر حلال به دنیا آمده و آلوده به غیبت باشد و این برگرفته از آیه 11 سوره قلم می باشد که انسان سخن چین را بی اصل و نسب می داند.


وی تأکید کرد: انسان گرفتار به غیبت اول باید خدا را راضی کند و پس از آن رضایت غیبت شونده را جلب نماید مگر شهید که حق الناسی که به گردن شهید است خداوند ضامن ادایش شده است البته گاهی رفتن پیش غیبت شونده برای حلالیت و معذرت خواهی جرم بدتر از گناه می شود چون فتنه بزرگتری را ایجاد می کند در این صورت باید به جای آن کارهای خوب و خیر مثل صدقه دادن و زیارت انجام داد.


وی در پایان خاطر نشان کرد: بهترین لباس، لباس تقوا است و کسی که زیر پوشش تقوا قرار بگیرد مصون خواهد ماند و کیفیت این پوشش باید به گونه‌ای باشد که امام صادق(ع) می‌فرمایند جاهایی که خدا امر کرده غایب نباشیم یعنی واجبات را انجام دهیم و جاهایی هم که نهی کرده، انسان را نبیند. 
 

برچسب ها: غیبت ، شیرازه
نظرات بینندگان