کد خبر: ۴۵۴۷۷
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۴ - ۲۳ مهر ۱۳۹۲
«شیرازه» در گفتگو با اصحاب رسانه بررسی کرد

اهالی نقد و نظر، اعتدال را چگونه تعریف می کنند؟/ اولویت های کاری استاندار جدید چیست؟

مردم به دلیل این که تندروی های زمان اصلاحات و اشتباهات زمان احمدی نژاد را درک کرده بودند، لذا می خواستند در یک فضای سیاسی آرام مشکلات اقتصادیشان حل و فصل شود. حال اگر دولت و نماینده آن در دولت در این فضا گام بردارد، گفتمان خوبی است و اتفاقا مناسب شرایط فعلی کشور نیز هست.

بالاخره انتظارها به پایان رسید و دکتر سید محمد احمدی به عنوان سیزدهمین استاندار فارس، انتخاب شد. کمتر از یک هفته دیگر نماینده ارشد دولت اعتدال دراین استان کار خود را رسما آغاز خواهد کرد و مردم سخت امیدوارند که استاندار جدید فارس تجسم عینی شعار اعتدال باشد و با پرهیز از حاشیه ها، کار و تلاش و رفع گرفتاری های مردم را در اولویت کاری خود قرار دهد.

در همین رابطه «شیرازه» با چند تن از مدیران رسانه های فعال به گفتگو نشست و نقطه نظرات آنها را درباره شعار اعتدال، چگونگی عینیت بخشی به این شعار توسط استاندار جدید و اولویت های استان جویا شد.

«محمدتقی زرین چنگ» سردبیر روزنامه خبر جنوب در گفتگو با خبرنگار «شیرازه» اعتدال را چنین تعریف کرد: اعتدال در عمل، رفتاری است متناسب و همه جانبه نگر. در نگاه اعتدالی، نه بزرگی جای کوچک می نشیند و نه کوچکی بزرگ می شود، بلکه به اندازه خودش، مسئولیتش، و تاثیرگذاریش به چشم می آید.



اعتدال هم حکم وجدان است هم حکم خدای لایزال
وی افزود: اگر اعتدال را امری لازم و واجب بدانیم که باید چنین باشد، این کلمه بایستی در مفهوم وسیع آن در تمام مسائل اجتماعی رسوخ پیدا کند. بنا به آیه قرآن کریم، وقتی خداوند در وجود انسان اعتدال را آفرید، چگونه بشر که خود را مخلوق خالق ازلی می داند، می تواند از آن عدول کند، پس اجرای اعتدال در احوالات شخصی و اجتماعی هم حکم وجدان است هم حکم خدای لایزال.

استاندار جدید رهنمودهای مقام معظم رهبری را ملاک عمل قرار دهد

این پیشکسوت رسانه ای درباره چگونگی تحقق بخشی به شعار اعتدال توسط مدیر ارشد استان تاکید کرد: استاندار جدید باید بدون یک جانبه نگری، جناحی نگری و پرهیز از مورادی که نه قانون و نه عقل آن را تجویز می کند به دنبال عینیت بخشی به این شعار باشد و ملاک عمل خود را در این زمینه رهنمودهای مقام معظم رهبری و دلسوزی مسئولین ارشد کشوری و استانی قرار دهد.

وی ادامه داد: مسئول ارشد استان همان طور که در مسئولیت خود در استان ارشد است، رسیدگی به مشکلات و اوضاع و احوال جامعه نیز اولویت هر چیزیست. چنانچه بخواهیم اعتدال را از نظر یک مسئول ارشد استان به جامعه تعمیم دهیم، باید رسیدگی به زیر ساخت ها در همه جای شهر و در همه شهرستان های استان اجرا و دیده شود.

زرین چنگ تصریح کرد: از نظر سیاسی استاندار می بایست ضمن اشراف کامل بر رویدادهای کشور، اهداف انقلاب، نقطه نظرهای رهبر انقلاب و رهنمودهای معظم له، فعل و انفعالات بین المللی خاصه منطقه را مد نظر داشته باشد و موارد قابل بحث و طرح در محدوده استان و انعکاس آن در محدوده کشور و مدیران اجرایی کشور را لحاظ کند.

رئیس خانه مطبوعات فارس اولویت اول استان فارس را سرکشی استاندار به کلیه مناطق فارس و آگاهی از وضعیت فعلی آنان دانست.

«محمد عسلی» مدیرمسئول روزنامه عصرمردم نیز در گفتگو با خبرنگار ما اعتدال را عدل گرایی دانست و گفت: عدالت یعنی این که هر کسی در جای خودش قرار گیرد و به تعبیر دیگر اعتدال نوعی میانه روی در تصمیمات سیاسی است که برخی آن را با محافظه کاری اشتباه می گیرند. در اعتدال مصلحت، عقلانیت، تدبیر، کار کارشناسی و دوری از حاشیه ها ملاک تصمیم گیری است. یا می توان گفت، اعتدال یعنی پرهیز ازافراط و تفریط که باعث می شود چالش ها و خشونت های سیاسی کاهش یابند.

وی درباره عینیت بخشی به شعار اعتدال توسط استاندار دولت تدبیر و امید در فارس اظهار داشت: مدیریت ارشد استان در راستای مفاهیمی که به لحاظ سیاسی، فرهنگی و اجتماعی از اعتدال استنباط می شود باید خط و مشی و عملکرد خود، مدیران کل و سایر مدیران اجرایی را تبیین نماید.

به فارس به صورت خاص نگاه شود

عسلی ادامه داد: استان فارس با ویژگی های خاص خود به لحاظ ظرفیت های معنوی، قومی، مهاجرپذیری، سوابق تاریخی و تمدن سازی، می طلبد که علاوه بر تصمیمات کلی مشترک به صورت خاص به آن نگاه شود تا آثار ضد فرهنگی، چالش های پیش رو، قانون گریزی و نابسامانی های دیگر از چهره این استان پاک شود.

این پیشکسوت رسانه تاکید کرد: لذا می بایست به دور از شعار و گنده گوئی، از افراد خبره، کاردان، باتجربه و دلسوز بدون نگاه جناحی معمول کسب نظر شود و درانتصاب مدیران، حسن سابقه اجرایی، امانت داری و صداقت، تجربه و میزان توانمندی جسمی، روحی و علمی افراد در نظر گرفته شود تا مجموعه مدیران بتوانند پاسخگوی عملکرد خود در مقاطع زمانی کوتاه باشند.

اصل نظارت احیا شود

به گونه ای که ماهانه عملکرد مدیران ارزیابی شود و در این بین یکی از اصل های مدیریت یعنی نظارت که سال هاست مغفول مانده احیا شده و عملی شود.

مدیر مسئول روزنامه عصر مردم مهمترین اولویت فارس را تشکیل اتاق فکر توسط استاندار دانست و افزود: کسب نظر از نخبگان بدون توسل به افراد صرفا سابقه دار می تواند کمک بزرگی به پیشرفت استان کند. به عنوان نمونه ما سال هاست که از ظرفیت دانشگاه غافلیم که بهره گیری از ظرفیت عظیم دانشجویان و اساتید می تواند یکی از مهمترین کارها باشد.

«عزیز قهرمانی» مدیر خبرگزاری فارس در استان فارس، یکی دیگر از مدیران رسانه ای بود که در گفتگو با خبرنگار شیرازه پیرامون اعتدال و معنای آن گفت: اعتدال معنای وسیعی دارد و درک و تفسیر افراد از این کلمه متفاوت است و هر کسی مطابق با سلیقه خود از آن معنا برداشت می کند. آنچه به لحاظ سیاسی در موقعیت فعلی موجب رای آوری دکتر روحانی شد، تکیه ایشان به شعار اعتدال بود.

وی افزود: مردم به دلیل این که تندروی های زمان اصلاحات و اشتباهات زمان احمدی نژاد را درک کرده بودند، لذا می خواستند در یک فضای سیاسی آرام مشکلات اقتصادیشان حل و فصل شود. حال اگر دولت و نماینده آن در فارس در این فضا گام بردارد، گفتمان خوبی است و اتفاقا مناسب شرایط فعلی کشور نیز هست.

استاندار تمرکز خود را بر حل مشکلات مردم بگذارد

قهرمانی درباره این که استاندار فارس چگونه می تواند این شعار را در استان تجسم ببخشد، به شیرازه گفت: نماینده عالی دولت در فارس بایستی بدون توجه به حاشیه ها تمرکز خود را بر حل مشکلات بگذارد و از سیاست بازی که اتفاقا عامل عقب ماندگی و توسعه نیافتگی فارس است پرهیز کند. دکتر احمدی بایستی با توسل به همان شعار دکتر روحانی یعنی اعتدال، پتانسیل های بسیار بالای این استان که در قالب شعار به آن پرداخته شده را زنده کند.

مردم و نظام اجازه سوء استفاده به فتنه گران نمی دهند

وی ادامه داد: اگر اصحاب فتنه با سوء استفاده از شرایط و نزدیک کردن خود به استاندار، بخواهند به شکل دیگر و در قالب دیگری بروز و ظهور کنند، نه مردم می پذیرند و نه نظام اجازه می دهد که آنها در فضای فتنه گام بردارند.

مدیرخبرگزاری فارس در استان، پرداختن به بیکاری و تلاش در جهت کاهش آن را اولویت اول فارس دانست و خاطر نشان کرد: استفاده از ظرفیت های بی نظیر فارس در حوزه گردشگری، توریسم درمانی، توریست مذهبی، سرمایه گذاری در حوزه های نفت و گاز و... می تواند گام های مهمی در کاهش این معضل باشد.

«هژیر فتحی» مدیر خبرگزاری مهر در استان فارس نیز اعتدال را میانه روی دانست و گفت: اعتدال راه میانه را درپیش گرفتن بدون غوغاسالاری است. اگر کسی می خواهد معتدل باشد بایستی آن قدر تند حرکت نکند که دیگران از او باز بمانند و یا یه قدری کند حرکت نکند که دیگران از او سبقت بگیرند.

وی افزود: فارس بیش از هر چیز به آرامش نیاز دارد که این مهم می تواند از راه اعتدال میسر شود.

استاندار از حاشیه سازان دوری کند

فتحی راه تحقق این شعار توسط نماینده عالی دولت در فارس را پرهیز از تک روی دانست و تاکید کرد: استاندار بایستی ضمن پرهیز از تک روی، استفاده از خرد جمعی را در دستور کار خود قرار دهد و از افرادی که سعی دارند استان را به حاشیه ببرند دوری کند.

مدیرعامل خبرگزاری مهر در فارس، اولویت استان را در حوزه سرمایه گذاری و اشتغال عنوان کرد و گفت: اکنون بسیاری از واحدهای صنعتی درفارس نیمه تعطیل هستند و با تمام توان کار نمی کنند، لذا می توان با فراهم کردن بسترها و پیش نیازها با تدبیر و استفاده از همه ظرفیت ها خیلی از مشکلات استان را حل کرد. با بهره گیری از ظرفیت های گردشگری، فرهنگی و مذهبی و سرمایه گذاری در این حوزه ها می توان به کاهش مشکلات کمک کرد.

«بهنام احمدی» مدیرخبرگزاری ایرنا در فارس در گفتگو با خبرنگار شیرازه، اعتدال را میانه روی در کارها تعریف کرد و افزود: می توان گفت، دوری از افراط و تفریط بهترین تعریف برای اعتدال است.

نگاه استاندار به مسائل صرفا سیاسی نباشد

احمدی درباره چگونگی عینیت بخشی مدیر ارشد دولت در فارس به این شعار نیز گفت: استاندار فارس باید سعی کند در انتخاب مدیران صلاحیت و قابلیت های افراد را لحاظ کند. کسانی را انتخاب کند که کمتر مورد نقد نخبگان جامعه باشد و نقاط قوت ملموس تری نسبت به دیگران داشته باشد و درباره مسائل نگاهش صرفا سیاسی نباشد.


وی همگرایی و هم افزایی نیروها در فارس را اولویت اول استان دانست و خاطر نشان کرد: قابلیت های بسیار فارس، بر کسی پوشیده نیست. می توان با استفاده صحیح از این فرصت ها وحدت موضوعی را محقق کرد.
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
حسن از شیراز
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۲
3
با سلام
چرا از چند نفر متفکر سوال نفرمودید؟ برخی از اینا که سر سفره تندروها و کند رو ها نان تلیت کرده و قلیون چاق کرده اند!!
اعتدال را بایستی از زبان معتدلان پرسید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۲
0
حالا فهمیدین اعتدال یعنی چی؟؟!
شهروندs
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۲
0
اولویت اول کار استاندار :
1-بررسی زمین خواری های گسترده و بازگشت منابع طبیعی به بیت المال و عزل متهمان از پستها
2-بررسی تخلفات در ساخت مترو با دعوت از کارشناسان خارجی چون کارشناسان داخلی همش به به چه چه میکنند
3- بررسی پرونده ورزشگاه 17 ساله میانرود
4- بررسی فساد گسترده در سازمانها که همه توسط افراطیون صورت میگیرد و برکناری مدیران فاسد
5-بررسی آنچه که توسط افراطیون بر سر محیط زیست آمده
6-بررسی راه آهن فارس که با هیچ معیار بین المللی ستازگار نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۲
1
تعیین تکلیف کارخانه آزمایش مرودشت
تعیین تکلیف ورزشگاه 20ساله کارگران مرودشت
اتمام پتروشیمی شهدای مرودشت
تعیین تکلیف مسکن مهر مرودشت
و...
حامد احمدی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۲
0
تعیین تکلیف معدن چاه مرغی که عده ای فرصت طلب نان قوت مردم را قطع و باعث رکود شدید شهرستان خرم بید شده اند باید سریعا مشخص و شروع به کار نماید
رضا
-
سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۲
0
بررسی مشکل فرسودگی های لوله های فرگ و عملکرد آبفا استان/پیگیری و معلوم نمودن بودجه اختصاصی 300میلیونی مرکز درمانی فرگ که معلوم نشد برگشت خورده یا جای دیگری خرج شده/رسیدگی به وضعیت درد اور درمان در بخش فرگ
سبوكي
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۲
0
اولويت اول برداختن به وضعيت اسف بار مديريتي در دانشگاه شيراز بعنوان قطب علمي جنوب كشور و اسفاده از توانايي هاي اين دانشگاه براي توسعه استان بزرگ فارس
عبدالله زحمتکش
-
سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۲
0
پس ازحدود2دهه حداقل یک استانداربه شهراشکنان سفرکندوازنزدیک مشکلات راببیندومسئولین رانظارتی داشته باشد.ان شاءالله