کد خبر: ۴۵۷۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۴ - ۲۹ مهر ۱۳۹۲

خاتم­‌فروش‌های شیراز، خاتم اصفهان را می­‌ فروشند!

بررسی پیشینه‌ی خاتم‌سازی به‌عنوان یک هنر از هنرهای ارزشمند صنایع‌دستی، که شیراز در آن سرآمد کشور محسوب می‌شود، نشان از ریشه‌ی عمیق این رشته در تاریخ دارد.
به گزارش شیرازه به نقل از ایسنا، برخی استادان خاتم­‌ساز بر این عقیده­‌اند که هنر خاتم­‌سازی معجزه ابراهیم پیغمبر است. از آثار و نمونه­‌های تاریخی این هنر می­‌توان به سقف ایوان اصلی مسجد جامع عتیق شیراز در سده‌ی هشتم هجری، درهای خاتم قصر رؤیایی تیمور گورکانی به نام دلگشا در سمرقند و درهای مزین به اشکال هندسی گل و بته از شهر بخارا که در موزه‌ی ویکتوریا آلبرت موجود است، اشاره کرد.

یک خاتم‌ساز شیرازی معتقد است: اصل خاتم از چین و هند وارد ایران شده و تفاوت آن با خاتم­‌های کنونی در اندازه‌ی ضلع­‌های مثلث­هاست که چون ایرانی­‌ها این مثلث­‌ها را در کوچک­ترین اندازه ممکن طراحی کردند، به آن نام خاتم را اطلاق کردند که به معنای پایانی بر این کوچک­‌سازی هنری بوده است.

«مهدی فولادفر» به خبرنگار ایسنا گفت: هنر خاتم­‌سازی به شیوه‌ی امروزی پیش از صفویه و در عهد استیلای ایلخانان مغول بر ایران و ایجاد رابطه مستقیم بین ایران و چین از کشور چین به ایران آمد، اما در ایران پیش از اسلام هم به گونه­‌ای خاتم­‌سازی رواج داشته است.

وی ادامه داد: مهم‌ترین مرکز خاتم­‌سازی جهان امروز، ایران است. هر چند در کشورهای هندوستان، سوریه، عراق و فلسطین نیز هنر خاتم‌کاری وجود دارد، اما نه به قدمت و ظرافت ایران. در حقیقت این هنر، خاص ایرانیان است.

این خاتم‌ساز شیرازی افزود: زمان آغاز هنر خاتم­‌سازی به‌طور دقیق معین نیست. قدمت خاتم شیراز را هم به روایتی حدود 1000 سال می­‌دانند و منبر مسجد جامع عتیق شیراز از خاتم است. این هنر در دوره‌ی صفویه رونق و رواج داشته و در دوره‌ی قاجاریه به علت عدم توجه کافی، از درجه‌ی اعتبار ساقط شده است. در سده­‌های پیش هنرمندان خاتم­‌ساز شیرازی، صندوقچه­‌های خاتم بسیار نفیسی برای مرقد مطهر امامان معصوم در عراق ساخته­‌اند و در اوایل دوره‌ی پهلوی اول، خاتم‌کاری کاخ مرمر توسط هنرمندان چیره­‌دست شیرازی انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: کیفیت و اصالت خاتم شیراز زبانزد خاص و عام است و خاتم­‌های اصیل ساخته شده در شیراز دارای عمر بیشتری نسبت به مشابه آن در دیگر شهرهاست. این ویژگی­‌ها که خاتم شیراز را به نسبت دیگر شهرها امتیاز داده است، تفاوت در انجام مراحل کار و مواردیست که استفاده می‌شود.

این هنرمند با ابراز تأسف از این که در اغلب غرفه­‌های صنایع‌دستی شیراز، تنها چیزی که مشاهده نمی­‌شود، صنایع‌دستی شیراز است و بیشتر شاهد ارائه‌ی آثار هنری غیربومی و چینی در این مکان­‌ها هستیم!، گفت: فارس از نظر تنوع صنایع‌دستی در رتبه‌ی اول کشور جا دارد اما بی­‌توجهی در اطلاع­‌رسانی به‌موقع برای حضور آثار شاخص در نمایشگاه­‌های داخلی و بین­‌المللی، نبود غرفه­‌های ویژه‌ی صنایع‌دستی در مکا­ن­‌های فرهنگی و حمایت نکردن از هنرمندان این رشته، سبب افت بیش از پیش این هنر ارزشمند در سطح کشور شده است.

وی افزود: یکی از راهکارهای ارتقای کیفی هنر خاتم­‌سازی، ایجاد رشته‌ی خاتم­‌سازی در دانشگاه است، اما متاسفانه می­‌بینیم دانش­آموختگان رشته صنایع‌دستی در دانشگاه­‌ها، فقط چند واحد خاتم­‌سازی بیشتر نمی­‌خوانند و این امر کفایت لازم را برای پیشبرد این هنر در بر ندارد.

فودلادفر ادامه داد: در بخش صنایع‌دستی به خاتم و خاتم­‌سازان توجه کافی نمی­‌شود و متأسفانه با از دست رفتن همین 4، 5 نفری که در این رشته، استادکار هستند، دیگر جایگزینی برایشان نداریم و این هنر به فراموشی سپرده می‌شود. اگرچه بسیاری مدعی ساخت خاتم در شیراز هستند، اما تنها تعداد انگشت­ شماری استادکار این هنر هستند و قادرند که علاوه بر طراحی و ساخت زیرساز خاتم، به کشیدن گره و پیچیدن گل­‌های خاتم 5 و 6 هم مسلط باشند.

وی با گلایه از کم‌رنگ شدن اخلاق حرفه‌ای در میان هنرمندان جوان شیراز گفت: پیشترها استادان خاتم به پیشرفت یکدیگر کمک می­کردند و خیلی به هم احترام می­‌گذاشتند، اما حالا بیشتر کسانی که چندی است در این کار هستند، یکدیگر را نفی می­‌کنند و همه مدعی­‌اند که استادند!

به باور او خاتمی که در مغازه­‌ها فروخته می­‌شود، روح هنری ندارد و بیشتر سری­‌سازی است و اغلب، خاتم­‌های بازاری و انبوهی هستند که بیشتر در اصفهان تولید می­‌شوند.

این هنرمند صنایع‌دستی اعتقاد دارد که اصفهانی­‌ها به علت داشتن نیروی کار کافی در این بخش هنری و تفکر اقتصادی­شان بیشتر بازار خاتم را در دست دارند، و با این‌که در کارهایشان روح اصیل خاتم دیده نمی­‌شود، اما متأسفانه، اغلب خاتم­‌فروش‌های شیراز هم کارهای خاتم اصفهان را می­‌فروشند! و عملاً خاتم­‌سازان شیرازی از گردونه‌ی رقابت بازار دور مانده­‌اند، در حالی که با کیفیت‌ترین خاتم‌ها را شیرازی‌ها می‌سازند!


نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
صادقی
-
دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۲
0
سلام-متاسفم براتون- بنده دو خبر مهم برای سایت شما ارسال کردم (افتتاح پروژه گاز دوروستا با حضور نماینده مجلس ومدیر عامل شرکت گاز) وهمچنین مسائل ومشکلات دوروستا از توابع منطقه آباده طشک- امامتاسم برای شما خبر کم اهمیت سرمازدگی مزارع پاسارگاد ، مانور زلزله درخرامه ،برداشت گوجه در قادر آباد و نماز جمعه بوانات خرامه درج می شود اما اخبار مهم این منطقه متاسفانه درسایت درج نمی شود واقعا تبریک میگم به خوش سلیقه ای مسوول سایت- مدیر سایت بختگان سیتی