کد خبر: ۴۷۵۸۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۸ - ۰۵ آذر ۱۳۹۲

دریاچه مهارلو 40درصد آبگیری شد/ تالاب میزبان پرندگان مهاجر

با توجه به بارندگیهای یکی دو هفته اخیر در سطح شهرستان شیراز دریاچه مهارلو هم اینک 40 درصد آبگیری شده است.
به گزارش شیرازه به نقل از مهر، مهارلو در 15 کیلومتری شیراز واقع شده و با وسعتی حدود 600 کیلومتر مربع پناهگاهی برای حیات وحش و پرندگان محسوب می شد. مهمترین زیستمندان این تالاب را می توان پرنده هایی نظیر فلامینگو، مرغابی، آنقوت و... دانست.

همه سالها طی این روزها تالاب مذکور میزبان پرندگان مهاجر نیز هست. البته طی چند سال اخیر وسعت دریاچه به خاطر خشکسالی کاهش یافته بود که با توجه به بارندگیهای اخیر اکنون وضعیت به نسبت مناسبی از نظر آبداری دارد.

معاون نظارت و پايش محيط زيست استان فارس در اين رابطه به خبرنگار مهر گفت: با توجه به بارندگیهای خوبی که طی چند روز گذشته در استان فارس شاهد بودیم حجم زیادی از دریاچه مهارلو آبگیری شد.

محسن جعفری نژاد ادامه داد: بر این اساس دریاچه مهارلو که از مهمترین دریاچه های استان است بیش از 40 درصد آبگیری شد.

وی در خصوص میزان عمق دریاچه نیز بیان کرد: در بازرسیهای اولیه اینگونه به نظر می رسد که عمق دریاچه مهارلو نیز خوب است زیرا تا زمانیکه عمق مناسب نباشد آب در کف دریاچه پخش نخواهد شد.

معاون نظارت و پايش محيط زيست استان فارس در ادامه سخنان خود پیرامون مهاجرت پرندگان به این دریاچه گفت: در حال حاضر با توجه به اینکه فصل مهاجرت پرندگان است تاکنون تعداد قابل توجهی پرنده مهاجر در این دریاچه مشاهده شده است.

جعفری نژاد افزود: بر اساس مشاهدات تعداد قابل توجهی درنا و فلامینگو در مهارلو مشاهده شده است.

یک کارشناس حوزه محیط زیست در استان فارس نیز در این رابطه گفت: با توجه به بارشهای خوبی که در شیراز شاهد بودیم این دریاچه آبگیری شده است.

علمدار علمداری ادامه داد: وضعیت تالاب مهارلو نسبت به دیگر تالابهای استان فارس بهتر است و تا حد قابل توجهی آبگیری شده است.

وی تاکید کرد: البته دریاچه مهارلو همواره آبدار بوده که این امر نیز به دلیل ورود فاضلابهای شهر شیراز به داخل دریاچه است.

نظرات بینندگان