کد خبر: ۴۷۹۲۴
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۶ - ۱۲ آذر ۱۳۹۲

شکست بی سر و صدای اصلاح‌طلبان در انتخابات اتاق بازرگانی

در انتخابات روز یکشنبه اتاق بازرگانی، غلامحسین شافعی به عنوان رئیس جدید بزرگترین تشکل بخش خصوصی برگزیده شد؛ اما نکته‌ای که تقریبا نهفته ماند، شکست نامزد مورد حمایت اصلاح‌طلبان و کارگزاران در این انتخابات بود.
به گزارش شیرازه به نقل از مشرق، با کناره‌گیری محمد نهاوندیان از ریاست اتاق بازرگانی ایران پس از سه ماه حضور هم‌زمان او در اتاق بازرگانی و دفتر رئیس‌جمهور، در نهایت روز یکشنبه بیش از 300 عضو هیئت نمایندگان اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور گرد هم آمدند تا جانشین نهاوندیان را انتخاب کنند.

از میان گزینه‌های مطرح، دو نفر برای ریاست اتاق بازرگانی اعلام آمادگی کردند: غلامحسین شافعی و مسعود خوانساری. 

با این که جبهه‌بندی‌های مرسوم در عرصه سیاست کشور در اتاق بازرگانی وجود ندارد و نمی‌توان اعضای اتاق را به اصلاح‌طلب و اصولگرا تقسیم کرد، با این حال، طیف متمایل به اصلاح‌طلبان و کارگزاران در اتاق بازرگانی تلاش داشتند مسعود خوانساری را به ریاست اتاق برسانند تا برای اولین بار پس از انقلاب اسلامی، جریان چپ سیاسی بتواند بر پارلمان بخش خصوصی ریاست کند.



ناگفته نماند که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، علینقی خاموشی به ریاست اتاق بازرگانی منصوب شد و ریاست وی تا سال 1386 ادامه داشت تا آن که در آن سال جای خود را به نهاوندیان داد. 

در سالیان اخیر، اصلاح‌طلبان تلاش زیادی کردند تا مدیریت مهمترین تشکل اقتصادی کشور را به دست آورند به همین دلیل از سال 1384 بدین سو و با روی کار آمدن دولت احمدی‌نژاد، تعداد زیادی از مدیران دولت خاتمی خود را فعال بخش خصوصی جا زدند و راهی اتاق بازرگانی شدند.

محسن مهرعلیزاده، محسن صفایی فراهانی، مجتبی خسروتاج، محسن بهرامی ارض اقدس، احمد ترک‌نژاد و مسعود خوانساری از جمله این افراد بودند که پس از سال‌ها فعالیت در دولت، عنوان فعال بخش خصوصی را برگزیدند.

 اما اعضای اتاق بازرگانی به دلیل تجربه تلخی که از دوره مدیریت دو ساله اصلاح‌طلبان بر اتاق بازرگانی تهران در سال‌های 1382 تا 1384 که کاملا پرحاشیه و جنجالی بود، داشتند دیگر به آنها روی خوش نشان نداده‌اند و تلاش این طیف برای تصاحب ریاست اتاق بازرگانی کشور ناکام مانده است.



البته در دو دوره اخیر انتخابات اتاق بازرگانی، اصلاح‌طلبان اتاق با هدف رای نیاوردن خاموشی، به حمایت از نهاوندیان پرداختند اما پس از آن که نهاوندیان از ریاست اتاق استعفا کرد، آنها دوباره عزم کردند تا به آرزوی سه دهه‌ای خود برسند.

به همین دلیل با حمایت برخی چهره‌های موثر دولتی، طیف اصلاح‌طلبان و کارگزاران تلاش داشتند تا مسعود خوانساری (از مدیران دولت‌های هاشمی و خاتمی) را به ریاست اتاق بازرگانی برسانند.

در آن سوی میدان هم نهاوندیان که اینک یک مقام دولتی محسوب می‌شود، تلاش کرد تا مانع سیاسی شدن اتاق بازرگانی شود و به همین سبب به حمایت از غلامحسین شافعی (از تجار قدیمی کشور و چهره‌ پرسابقه اتاق بازرگانی) پرداخت.

با این که طیف کارگزاران و اصلاح‌طلبان با توجه به رایزنی‌های گسترده چند روز اخیر خود به پیروزی در انتخابات ریاست اتاق، امیدوار بودند، اما در نهایت نتیجه را به طیف سنتی اتاق بازرگانی واگذار کردند تا یک تاجر قدیمی و فعال واقعی بخش خصوصی به ریاست اتاق بازرگانی برسد.

براین اساس غلامحسین شافعی با 178 رای توانست از خوانساری که 162 رای کسب کرده بود پیشی گیرد و به ریاست اتاق ایران دست یابد و هدایت اتاق برای یکسال و نیم آینده را در دست گیرد.

برخی سوابق رئیس جدید اتاق بازرگانی ایران

در اردیبهشت ماه سال 1389 بر طبق مصوبه جلسه هيأت رئيسه كميسيون رؤساي اتاق‌هاي بازرگاني سراسر كشور ،مسؤوليت كامل هدايت امور اتاق‌هاي بازرگاني شهرستان‌ها به غلامحسین شافعی محول شد که این مسئوولیت درآذر ماه 1392 به کمک وی آمد و با حمایت شهرستانی ها از وی ،شافعی توانست بر مسند ریاست اتاق بازرگانی ایران تکیه زند .

جانشینی ریاست اتاق بازرگانی ایران، نایب رییس اولی اتاق بازرگانی ایران،نایب رییس دومی اتاق بازرگانی ایران، معاونت امور استان های اتاق بازرگانی ایران، ریاست اتاق بازرگانی خراسان رضوی، سخنگوی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، نایب رییس اولی اتاق مشترک ایران و افغانستان، ریاست هیات مدیره منطقه ویژه سرخس، ریاست شورای ملی زعفران و ریاست کمیسیون تخصصی توسعه صادرات به عنوان برخی سوابق شافعی عنوان شده است و همچنین شافعی در زمینه تجارت زعفران، زیره و انار فعالیت دارد.


انتهای پیام/
نظرات بینندگان