کد خبر: ۴۸۱۴۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۵ - ۱۶ آذر ۱۳۹۲

کشف یک معدن سنگ ساسانی در فیروزآباد فارس

این معدن در انتهای تنگ معروف پشمه‌ای در کوه پودنه واقع در شمال شرقی شهر فیروزآباد و در ارتفاع حدود ۲۱۰ متری از سطح دشت قرار دارد.
به گزارش شیرازه به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، معاون میراث فرهنگی فارس از کشف یک معدن سنگ مربوط به دوره ساسانی در شهرستان فیروزآباد خبر داد.

این معدن در انتهای تنگ معروف پشمه‌ای در کوه پودنه واقع در شمال شرقی شهر فیروزآباد و در ارتفاع حدود ۲۱۰ متری از سطح دشت قرار دارد.
عبدالرضا نصیری گفت: شرایط زمین‌شناسی محیط و ایجاد سنگ آهکی مطبق و لایه‌ای با ابعاد تقریباً منظم شرایط مناسبی را جهت برش و تراشکاری در دسترس حجاران ساسانی قرار می‌داده است. از سوی دیگر نزدیک بودن معدن سنگ مذکور به شهر گور و کاخ اردشیر دلیل دیگر در انتخاب این محل به عنوان معدن سنگ بوده است.

وی افزود: جهت دستیابی به محل معدن نقاط سخت گذر را سنگ بندی و تسطیح کرده‌اند. فاصله جایگاه معدن تا مرکز شهر گور یعنی محل ساخت و چهار طاقی سنگی بارعام (معروف به شاه نشین) حدود ۵ /۳ کیلومتر می‌باشد. قطعات سنگ حدود ۳۰۰ متر اول از بالای کوه با شیبی حدود ۴۰ درجه حمل می‌گردید و در دشت مابقی مسیر آسان‌تر طی می‌شد تا به محل شهر گور می‌رسیده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه سنگ‌های عظیم الجثه در ایجاد بنای معروف شاه نشین و همچنین سازه‌های سنگی واقع در شهر باستانی «گور» در عهد ساسانی استفاده می‌شده است گفت: این معدن شیوه برش منحصر به فردی از حجاری سنگ در دوران ساسانی را در اختیار می‌گذارد.
معدن مذکور توسط ضرغام دهقان از دوستداران میراث فرهنگی شهر فیروزآباد شناسایی و کشف گردید و هم اکنون مراحل ثبت این اثر با ارزش تاریخی توسط دفتر ثبت آثار میراث فرهنگی فارس در حال انجام است.
نظرات بینندگان