کد خبر: ۴۸۹۲۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۷ - ۰۱ دی ۱۳۹۲

یک «عامل جدید خونی» به زودی از شیراز وارد بازار می شود

این ترکیب به‌دلیل آزمایش موفق آن بر مدل‌های متنوع حیوانی و نتایج بسیار امیدوارکننده و موثر در کارآزمایی بالینی، چاپ بیش از ۵ مقاله معتبر بین المللی و داخلی و ۲ ثبت اختراع در مراحل متفاوت، مورد استقبال سرمایه گذاران قرار گرفت.
به گزارش شیرازه به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، بر اساس تایید معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز، هم اکنون نوآوری و اختراع آقای پروفسور سید محمد جواد مرتضوی و همکاران آماده تجاری سازی در کشور است.

دکتر غلامرضا حاتم معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: برای اولین بار در کشور از حدود ۷ سال پیش مراحل مقدماتی مطالعه و پژوهش در مورد طرح Cool Clot و کارآزمایی آن بر روی مدل‌های حیوانی آغاز و تمامی مراحل علمی و آزمایشگاهی را مرحله به مرحله طی نمود و پس از انجام موفقیت آمیز کارآزمایی بالینی و تایید توسط دانشگاه، اقدامات جهت تولید محصول Cool Clot آغاز گردیده است.

پروفسور سید محمد جواد مرتضوی استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: خونریزی کنترل نشده اولین عامل مرگ‌ و‌ میر در صدمات نظامی و دومین عامل مرگ‌ و‌ میر در حوادث غیر‌نظامی است. توقف غیر فشاری خونریزی از‌جمله اقداماتی است که امکان زنده ماندن افراد مجروح را به شدت افزایش می‌دهد.

 وی افزود: بر این اساس مطالعه‌ای در دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شد که فاز اول این مطالعه، با هدف تولید یک عامل هموستاتیک مبتنی بر استفاده از کانی‌ها طراحی و در سال ۱۳۸۴ در دانشگاه علوم پزشکی شیراز صورت گرفت. نتایج مطالعات این فاز نشان‌ دهنده تاثیر شدید مخلوطی از کانی‌های بنتونیت و زئولیت و تعدادی از کانی‌های دیگر با نسبت درصد مشخص در کاهش دادن زمان لازم برای توقف خونریزی، تشکیل لخته یا کاهش حجم خون تلف شده بود. هر چند کانی‌های دیگر همچون کائولین و سایر کانی‌های خانواده مونت موریلونیت اثرات قابل ملاحظه‌ای از خود نشان دادند، اما در مجموع اثر ترکیبی کانی‌های بنتونیت و زئولیت بهمراه مخلوطی از کانی‌های دیگرشاخص بود.

وی تصریح کرد: وجه تمایز عامل انعقادی Cool Clot، تولید شده در دانشگاه علوم پزشکی شیراز با سایر نمونه‌های مشابه، ‌ کاهش زمان خونریزی، اقتصادی بودن تولید انبوه این عامل انعقادی به خاطر فراوانی معادن کانی‌های مورد‌نظر در ایران و از میان بردن خطر سوختگی در محل جراحت است.

دکتر مرتضوی اظهار داشت: فازهای بعدی این مطالعه به صورت یک تحقیق تجربی نیز از سال ۱۳۸۸ در مرکز تحقیقات این دانشگاه آغاز و همچنان ادامه دارد و مطابق نتایج آزمایش‌های انجام شده‌، مشخص شد که عامل تولیدی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز با برخورداری از شاخص‌هایی همچون کاهش زمان خون‌ریزی و نداشتن اثرات جانبی زیان‌بار، به‌گونه‌ای موثر خونریزی‌های شریانی شدید را مهار می‌‌کند.

وی گفت: عامل انعقادی Cool Clot در آزمایشات انجام گرفته بر روی حیوانات آزمایشگاهی و نیز در آزمایشات صورت گرفته بر روی نمونه‌های انسانی با خونریزی‌های واقعی، پس از اخذ مجوزهای لازم از کمیته اخلاق دانشگاه علوم پزشکی شیراز و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نتایج بسیار امیدوار‌کننده‌ و قابل توجهی از خود نشان داد.

 وی افزود: در تحقیقات آزمایشگاهی این ماده، ارزشیابی‌ها بر سه محور اصلی حجم خون از دست رفته، زمان لازم برای انعقاد خون و زمان لازم برای تشکیل لخته، متمرکز شد، که در هر سه محور کارایی ترکیب جدید، از موارد مشابه عرضه شده به بازارهای جهانی، بهتر بوده است.
محمد عاطفی، سرپرست بخش اجرایی این پروژه نیز گفت: ترکیب اختراعی جدید نسبت به سایر موارد، برتری‌هایی از جمله کنترل خونریزی‌های شدید شریانی با شرایط ایده آل، عدم بروز عوارض جانبی مشهود، مقرون به صرفه بودن تولید به علت وجود مواد اولیه در ایران و عدم وجود واکنش‌های اگزوترمیک دارد که می‌توان به کاهش شدید حجم خونریزی، کاهش زمان انعقاد خون، کاهش زمان تشکیل لخته، کنترل قابل ملاحظه واکنش‌هایی که باعث افزایش درجه حرارت می‌شود، اشاره کرد.

وی قابلیت‌های استفاده از این ترکیب را برای سربازان زخمی، ورزشکارانی که دچار آسیب می‌شوند و همچنین استفاده به صورت بسته‌هایی در آمبولانس‌های اورژانس و اسکرین بیمارستانهای تروما و بسته‌های امدادی هلال احمر و استفاده‌های تخصصی در جعبه کمک‌های اولیه ذکر نمود.

عاطفی افزود: این ترکیب به‌دلیل آزمایش موفق آن بر مدل‌های متنوع حیوانی و نتایج بسیار امیدوارکننده و موثر در کارآزمایی بالینی، چاپ بیش از ۵ مقاله معتبر بین المللی و داخلی و ۲ ثبت اختراع در مراحل متفاوت، مورد استقبال سرمایه گذاران قرار گرفت.

حجت اله مرادی از مخترعین این پروژه نیز افزود: محصول پد انعقادی Cool Clot توسط شرکت پژوهش گستران غزال پارس جهت ارائه به بازار، هم اکنون در حال راه اندازی خط تولید و اخذ مجوز‌های نهایی تولید و توزیع از نهادهای ذیربط بوده و در این راستا با یکی از سرمایه گذاران بخش سلامت توافقات لازم نیز بعمل آمده تا با حمایت‌های حقوقی و معنوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز محصول یادشده به زودی وارد بازار مصرف گردد.
نظرات بینندگان