کد خبر: ۴۸۹۷۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۸ - ۰۱ دی ۱۳۹۲

ذوالانوار: دلخوش کردن به رفع کامل تحریم‌ها ساده انگاریست

هنوز جوهر توافقنامه ژنو خشک نشده، آمریکا به طور علنی اظهار می‌کند که اصل تحریم‌ها به قوت خود باقی است مگر اینکه ایران به طور کامل از فعالیت‌های هسته‌ای چشم بپوشد.
به گزارش شیرازه به نقل از فارس، اظهار داشت: تاریخ نشان می‌دهد که آمریکا و انگلیس دلشان برای ما نسوخته، از این رو دولت به رفع کامل تحریم‌ها امیدوار نباشد.

وی افزود: برای کم‌اثر شدن تحریم‌ها دولت باید برنامه‌ریزی کند و اینکه بخواهد در کنار دستگاه دیپلماسی تمام توان خود را بر حذف تحریم‌ها بگذارد، نیازمند تدبر و بازنگری در این سیاست است.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه آمریکا و قدرت‌های غربی در گذشته ثابت کرده‌اند که دلشان به حال ما نمی‌سوزد، تصریح کرد: هنوز جوهر توافقنامه ژنو خشک نشده، آمریکا به طور علنی اظهار می‌کند که اصل تحریم‌ها به قوت خود باقی است مگر اینکه ایران به طور کامل از فعالیت‌های هسته‌ای چشم بپوشد.

ذوالانوار اضافه کرد: قدرت‌های استکباری در عمق نیت خود حتی به توانمندی هسته‌ای صلح‌آمیز ما نیز راضی نیستند و به قول اوباما به اندازه‌ای شیر آب را برای ما باز می‌کنند که قادر به رفع تشنگی اقتصاد کشور نباشیم.

وی ادامه داد: در چنین فضایی دلخوش کردن به رفع کامل تحریم‌ها در کنار ادامه فعالیت‌های هسته‌ای ساده‌انگاری است.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت باید توان بیشتری را بر دور زدن و کم‌اثر کردن تحریم‌ها بگذارد، گفت: آمریکایی‌ها هرگز به دنبال برداشتن فشارها نیستند.

این نماینده اصولگرای مجلس تصریح کرد: مستکبر تا آنجا که بتواند چماق خود را غلاف نمی‌کند و این همان تعبیری است که خود آمریکایی‌ها می‌کنند و می‌گویند دیپلماسی در خلأ معنا پیدا نمی‌کند یعنی اینکه دیپلماسی آنها در سایه چماق و زور و تهدید موضوعیت می‌یابد.

ذوالانوار با بیان اینکه تجربه نشان داده که زمانی قدرت‌های زورگو و استکباری به خواست مردم و دولت ما تن می‌دهند که احساس کنند فشار آوردن‌های‌شان به نحوی کم‌اثر شده، آنگاه حاضر به کنار آمدن می‌شوند.

وی ابراز داشت: پس از هشت سال سیاست غیرتعاملی با جهان خارج، اکنون نخبگان جامعه انتظار دارند که بگوییم تحریم‌ها به طور کامل بی‌اثر است و انتظار داشته باشیم فعالان اقتصادی نیز مطابق نظر سیاسیون حاکم، تحریم را بی‌اثر تلقی کنند که چنین نیست.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اقتصاد همواره برداشت‌های خود را از اوضاع سیاسی دارد و مشکل فروش نفت، بی‌ثباتی بازار ارز، افزایش هزینه‌های سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران، مشکلات متعدد در نقل و انتقال پول به خارج و از خارج و ... از آثار عدم تدبیر مسئولان به ویژه در دولت قبلی در مقابل تحریم‌ها بوده است.

ذوالانوار گفت: اینکه آمریکا با کشوری در منطقه خاورمیانه وارد جنگ عملی یا حتی لفظی شود و انتظار داشته باشد قیمت نفت تغییری نکند، ممکن نیست چراکه بازار عرضه و تقاضا از این فضا متاثر می‌شود، حال چه سیاسیون بخواهند و چه نخواهند.

وی ادامه داد: ارتباط فضای سیاسی و اقتصادی کشور ما نیز بر همین منوال بوده و بدیهی است که بازار به تصور گشایش فوری در فضای اقتصاد ناشی از رفع یا کاهش موثر تحریم‌های غرب روی خوش نشان می‌دهد که نمود آن در 100 روز نخست فعالیت‌های دیپلماتیک دولت همان کاهش و ثبات نسبی بازار ارز بود که اگر تداوم یابد، بسیار خوب است.

این نماینده مجلس اضافه کرد: در صورتی که بازار حس کند تحریم‌های به ظاهر سبک شده آثار بیرونی و ملموس ندارد، در چشم به‌هم زدنی دوباره بی‌ثباتی و بی‌اطمینانی بازار را فرا می‌گیرد و بساط سفته‌بازی و حضور سرمایه‌های سرگردان در این بخش و موج‌سواری فرصت‌طلبان و اخلال‌گران اقتصادی پهن می‌شود.

ذوالانوار با بیان اینکه مردم دیگر تحمل تکرار چنین اشتباهات و سعی و خطاهایی را ندارند، افزود: امیدواریم دولت به شعار اعتدال در زمینه اعتماد به قدرت‌های غربی در عمل پایبند باشد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: اینکه دولت آقای روحانی باور داشته باشد که غرب به ما امتیاز می‌دهد و این امتیازات عامل بهبود وضعیت اقتصادی کشور می‌شود، درست نیست و انتظار داریم که در اولویت‌بندی برخورد با ریشه مشکلات کشور، دولت نخستین اولویت را به اصلاح و ترمیم سیاست‌های اقتصادی غلط گذشته معطوف کند.


نظرات بینندگان