کد خبر: ۴۹۱۹۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۶ - ۰۶ دی ۱۳۹۲
رئیس کل دادگستری فارس:

صلح و سازش 12 پرونده قتل در فارس/ از بین رفتن نزاع محلی و طایفه ای سیاست دستگاه قضایی است

هر سال بیش از 200 هزار پرونده به شوراهای حل اختلاف استان ارجاع می شود که یک چهارم از این پرونده ها به صلح و سازش ختم می شود.
رئیس کل دادگستری استان فارس ضمن گرامیداشت یوم الله نهم دی ماه این روز را روز بینش و بصیرت دینی مردم خواند و گفت: در این روز مردم ایران اسلامی، ولایتمداری و بینش و بصیرت خود را به منصه ظهور گذاشتند و توطئه های فتنه گران را نقش برآب کردند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی شیرازه، ذبیح الله خدائیان در مراسم صلح و سازش بین دو طایفه در روستای کلستان شیراز گفت: از جمله سیاست‌های دستگاه قضایی استان از بین رفتن نزاع محلی و طایفه ای است.

رئیس کل دادگستری استان فارس با بیان اینکه 12 پرونده قتل طی سال جاری در استان فارس به صلح و سازش انجامیده است، گفت: چه در معاونت های پیشگیری از وقوع جرم و چه در شورای حل اختلاف استان تلاش این است که این دعاوی به صلح و سازش ختم شود.

رئیس کل دادگستری استان فارس با تاکید بر لزوم توسعه فرهنگ صلح و سازش بین مردم اظهار داشت: این امر از آموزه های دینی است و در قرآن کریم و احادیث ائمه اطهار(ع) هم به صلح و سازش بین مردم اهمیت زیادی داده شده است.

وی با بیان اینکه امنیت پایدار یکی از ملزومات ایجاد جامعه توسعه یافته است، بیان کرد: اگر در جامعه ای کینه، دشمنی، درگیری، کشمکش و تفرقه وجود داشته باشد آرامش و امنیتی حاکم نخواهد بود و آن جامعه قدرت خود را از دست می‌دهد و ضعیف می‌شود بنابراین بر مردم و مسئولین واجب است که در راستای ایجاد صلح و سازش تلاش کنند.

رئیس کل دادگستری استان فارس با اشاره به اینکه از جمله سیاست‌های دستگاه قضایی و نیروی انتظامی استان این است که نزاع‌ها و اختلافات محلی و طایفه ای را به صلح و سازش بکشانند، ادامه داد: برای اینکه یک جامعه امن داشته باشیم باید بین مردم آن جامعه صلح، صفا و الفت وجود داشته باشد تا ریشه های نزاع و دشمنی از بین برود.

خدائیان با تاکید بر اینکه دستگاه قضایی در برخورد با مخلان نظم و امنیت قاطع است، گفت: این مجموعه برخورد با اشرار سابقه دار و کسانی که قصد برهم زدن نظم را دارند را در دستور کار خود دارد و در عین حال به صلح و سازش بین مردم و خانواده ها در پرونده ها و ایجاد امنیت پایدار در جامعه نیز توجه ویژه دارد.

وی با تاکید بر اینکه در صورت وجود صلح و سازش در جامعه امنیت نیز میسر می شود، گفت: هر سال بیش از 200 هزار پرونده به شوراهای حل اختلاف استان ارجاع می شود که یک چهارم از این پرونده ها به صلح و سازش ختم می شود.

رئیس کل دادگستری استان فارس در خصوص پرونده اخیری که به صلح و سازش ختم شده، اظهار داشت: در این پرونده دو نفر به قتل رسیده بودند و برای قاتل پرونده تشکیل شده بود که با همکاری و تلاش مجموعه قضایی و انتظامی استان دو خانواده از شکایت گذشت کردند و رضایت طرفین جلب شد.

وی با بیان اینکه کسی جز برای رضای خدا نمی تواند قاتل فرزند خود را ببخشد و با خدا معامله می کند این بخشش را بسیار مهم عنوان کرد و گفت: با اعدام کردن یک فرد آن کینه پابرجاست و نسل اندر نسل می ماند اما وقتی خانواده‌ای که کینه دارند گذشت می کنند، خصومت از بین می رود.

ایجاد صلح و سازش در جامعه یک نوع امر به معروف و نهی از منکر است

فرمانده انتظامی استان فارس اظهار داشت: ایجاد صلح و سازش در جامعه یک نوع امر به معروف و نهی از منکر است که در این پرونده قتل با تلاش نیروی انتظامی و دادگستری به این فریضه توجه شده است.

سردار سیروس سجادیان با اشاره به نقش نیروی انتظامی در صلح و سازش بیان کرد: پلیس پیشگیری نیز وظیفه جلوگیری از وقوع جرم و توسعه امنیت پایدار را برعهده دارد.

سجادیان گفت: در این پرونده پلیس به عنوان ضابط دستگاه قضایی وظیفه دستگیری قاتلان و سپس تلاش برای صلح و سازش را برعهده داشته است.

سردار سیروس سجادیان گفت: پلیس فارس موضوع برقراری امنیت پایدار در جامعه را در دستور کار خود قرار داده و در این راستا تلاش می کند.

وی ادامه داد: برای توسعه امنیت پایدار ضروری است که فریضه امر به معروف و نهی از منکر نیز مورد توجه قرار گیرد.

برقراری صلح و سازش در راستای ترویج فرهنگ اسلامی جامعه است

معاون دادستان استان فارس نیز در این مراسم در سخنانی ابراز داشت: پرونده قتل‌های خانوادگی که در سال‌های 1384 و 1386 در روستای کلستان شیراز روی داد و منجر به قتل دو نفر از این خانواده‌ها شده بود در سال جاری با دستگیری قاتلان مورد رسیدگی قضایی قرار گرفت.

محمد حسن سپاسدار خاطرنشان کرد: از جمله مهم‌ترین اهداف قوه قضائیه علاوه بر صدور حکم، برقراری صلح و سازش بین شاکیان طرف‌های دعوا و نزاع در راستای ترویج فرهنگ دینی و اسلامی در جامعه است.

بخشش یکی از ارکان اصلی فرهنگ قرآنی است

معاون قضائی و رئیس شورای حل اختلاف استان فارس نیز در این آیین در سخنانی بیان داشت: توجه به عفو و بخشش یکی از ارکان اصلی و بسیار مهم فرهنگ قرآنی است که با نهادینه کردن آن شاهد جامعه‌ای امن و به دور از تفرقه خواهیم بود.

حجت‌الاسلام سید عبدالمهدی موسوی تصریح کرد: شارع مقدس، قصاص را اصل و اساس اسلام و دین معرفی کرده است اما عفو، بخشش، صلح و سازش را از دیگر معروف‌های دینی برشمرده‌اند.

انتهای پیام/ 523/4

نظرات بینندگان