کد خبر: ۴۹۴۶۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۹ - ۱۱ دی ۱۳۹۲

علت تأخیر در بهره برداری قطار شهری شیراز از زبان عضو شورای شهر

عضو شورای شهر شیراز گفت: در اکثر شهرهای دنیا ساخت مترو توسط بخش خصوصی و یا سرمایه گذاران و مشارکت مردم انجام شده است.

به گزارش شیرازه، ابراهیم شعرا گفت: قطار شهری از وسایل نقلیه شهری است که در کاهش ترافیک، کم کردن آلودگی هوا، صرفه جویی انرژی، سرعت بخشیدن به مسافرت شهری و ارزانی هزینه ایاب و ذهاب نقش بسزایی دارد.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز قطار شهری را یک رکن اصلی شهر هوشمند عنوان کرد و افزود: در بعضی از شهرهای دنیا کل نقاط شهری را با ۲۰ تا ۳۰ خط قطار شهری پوشش می‌دهد متأسفانه در شیراز با گذشت بیش از ۱۲ سال هنوز یک خط هم به بهره برداری نرسیده است.

وی ادامه داد: اگر به همین منوال جلو برویم ممکن است برای ۶ خط مصوب بطول ۹۰ کیلومتر پس از ۱۰۰ سال زمان نتواند مورد استفاده قرار گیرد.

عضو شورای شهر شیراز تصریح کرد: هم دولت و هم شهرداری حداکثر توان مالی خود را جهت کمک به این طرح عام المنفعه انجام داد ولی قطار شهری با توجه به زیرساخت‌ها و ناوگان‌ها و تجهیزات مورد نیاز یک پروژه پرهزینه است و هر کیلومتر آن بیش از ۱۰ میلیارد تومان هزینه بر می‌دارد.

شعرا گفت: تنها به وسیله دولت و شهرداری امکان تأمین چنین اعتباری ممکن نیست و لذا مشارکت سرمایه گذار و مردم را می‌طلبد که با تلاش مسئولین و شورای شهر شیراز از سرمایه گذاران داخلی و خارجی دعوت شده است که از طریق فاینانس در کار باقیمانده خط یک و سایر خطوط مصوب وارد شوند.

وی همچنین اعلام کرد: در جلسه شورا موافقت شد که مبلغ ۱۲۰ میلیارد تومان از طریق فروش اوراق مشارکت فروخته شود تا شهروندان با مشارکت خود هم سود حداکثری را دریافت و هم در به بهره برداری رسیدن این طرح بزرگ عام المنفعه سهیم شوند.

شعرا در پایان اظهار کرد: کمک‌های دولت و شهرداری همچنان از طریق مسئولین و نمایندگان پیگیری خواهد شد.

نظرات بینندگان