کد خبر: ۴۹۶۰۳
تاریخ انتشار: ۲۳:۰۵ - ۱۴ دی ۱۳۹۲
آغاز بکار نمایشگاه بین‌المللی کتاب در شیراز

معاون وزیر ارشاد: مفتخرم در پایتخت ادبی جهان حضور دارم/ نمایشگاه کتاب فارس سال گذشته ۴ میلیارد گردش مالی داشت

دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فارس در محل نمایشگاه‌های بین المللی استان فارس در شیراز آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی شیرازه، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ماه ربیع به نام نبی اکرم اسلام مزین است، گفت: ولادت، هجرت، ازدواج و معراج حضرت محمد در این ماه است؛ پیامبری که معجزه او کتاب است و اکنون مفتخریم که در چنین ماهی جشن کتاب را برگزار می‌کنیم.

سید عباس صالحی در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه گفت: نمایشگاه‌های کتاب صرفاً یک فروشگاه بزرگ نیستند بلکه باید به یک جریان فعال، پرطپش و پرتحرک فرهنگی تبدیل شوند به طوری که حداقل ده روز در سال مردم یک شهر، منطقه یا استان با کتاب تنفس کنند و با مولفان و ناشران بزرگ در ارتباط نزدیک باشند.

وی گفت: جریان نمایشگاه‌های استانی در کشور ابعاد مختلف پدیده‌ای است که می‌تواند قابل مطالبه و حمایت باشد اما در عین حال مثل هر مقوله دیگری احتیاج به تکامل و تکریم دارد.

صالحی با تاکید بر ارائه کتاب‌های خوب و کیفی اظهار داشت: باید نمایشگاه‌های استانی جدی‌تر مورد توجه قرار گیرند و تصور نشود که تنها کتاب‌های در انبار مانده فضای حضور دارند و عرضه می‌شوند.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تحسین حضور ناشران قوی و برجسته در نمایشگاه‌های کتاب تاکید کرد: هنگامی حضور مقتدر در نمایشگاه می‌تواند جدی‌تر گرفته شود که اهداف ارتباطی کتاب یعنی ناشر، مولف و مخاطب در فضای علمی دانشگاهی پیوند مستحکم‌تری پیدا کنند.

وی با اذعان به اینکه نمایشگاه کتاب، فرصت دسترسی راحت به کتاب را ایجاد می‌کند، بیان داشت: باید در هر منطقه و استان مردم احساس کنند که حداقل ۱۰ روز را شبیه تهران زندگی می‌کنند و فاصله بین ناشر و مخاطب کم است.

نمایشگاه فارس در سال گذشته ۴ میلیارد گردش مالی کتاب داشت

صالحی برگزاری نمایشگاه کتاب را بزرگترین اتفاق فرهنگی حوزه کتاب در اقلیم‌های مختلف عنوان کرد و اظهار داشت: نمایشگاه‌های استانی حدود دو دهه در کشور برگزار می‌شود و امروز دوازدهمین نمایشگاه جشن کتاب در شیراز با اهداف متعددی شکل گرفته است.

وی در تشریح این اهداف با بیان اینکه نمایشگاه کتاب در فرهنگ‌سازی جایگاه ویژه‌ای دارد، گفت: از جمله اهدافی که در برپایی نمایشگاه‌های استانی مورد نظر بوده است، ایجاد فرصت دسترسی آسان به کتاب است و نمایشگاه بین‌المللی کتاب فارس با صد هزار عنوان کتاب که ۷۰ هزار عنوان آن داخلی است برای اهل کتاب فرصت و غنیمت است.

صالحی کمک به اقتصاد نشر را از دیگر اهداف برگزاری نمایشگاه استانی دانست و گفت: ناشران با عشق پای یک حرفه مقدس ایستاده‌اند به خصوص در سال‌های اخیر که مشکلات ویژه‌تری داشته‌اند.

وی همچنین نمایشگاه‌های استانی را فرصتی برای گردش اقتصاد نشر دانست و گفت: نمایشگاه فارس در سال گذشته ۴ میلیارد گردش مالی کتاب داشته است و اکنون هم دویست و پنجاهمین نمایشگاه کتاب استانی می‌تواند به اقتصاد نشر و ناشران کمک بزرگی کند.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هدف دیگر برپایی نمایشگاه را کمک به اقتصاد مصرف کنندگان کتاب عنوان کرد و افزود: چیزی که به عنوان بن‌های کتاب در اختیار افراد قرار می گیرد کمک به اقتصاد خریداران است که منابع آن هم قابل افزایش و پیگیری است.

وی در پایان گفت: مفتخرم در نخستین ماه‌های مسئولیتم در شهری باشم که پایتخت ادبی ایران و حتی جهان است و همچنین مرکز فقاهت و دیانت بوده است؛ شهری که بزرگان فلسفه، حکمت و علوم عقلی در این شهر زیسته‌اند.

نمایشگاه کتاب فارس فرصت منحصر به فردی است

معاون سیاسی امنیتی استانداری فارس که به عنوان دومین سخنران مراسم افتتاحیه دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فارس پس از مدیر کل ارشاد به نمایندگی از استاندار فارس پشت تریبون قرار گرفت، گفت: استاندار بسیار مایل بودند که در این جشن کتاب شرکت کنند اما به جهت اینکه در سفر بودند و حقیقتاً از افتتاحیه نمایشگاه هم اطلاع نداشتند، نتوانستند در این جمع حضور یابند.

کمال فیروزآبادی گفت: این نمایشگاه که با حضور هزار ناشر و صد هزار عنوان کتاب برگزار شده است، فرصت منحصر به فردی برای استان فارس و جنوب کشور است.

معاون سیاسی امنیتی استانداری با بیان اینکه دو گروه بیش از سایرین از این جشن کتاب استفاده می‌برند، تصریح کرد: گروه اول دانشجویان و طلاب که تشنه علم هستند و دوم سرمایه گذاران این عرصه و ناشرانی هستند که در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

فیروزآبادی ادامه داد: خیرین کتاب هم می‌توانند از این فرصت استفاده کرده و برای مدارس و کتابخانه‌ها، کتاب خریداری کرده و باقیات صالحاتی برای خود فراهم کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در اوایل انقلاب قادر به ساخت ابتدایی‌ترین نیازهای خود نبودیم، گفت: امروز با اتکا بر عنصر خودباوری به علوم و تکنولوژی‌های پیشرفته دنیا دست یافته‌ایم.

نمایشگاه بین المللی کتاب فارس بعد از تهران بزرگ‌ترین نمایشگاه کتاب است

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس نیز در این مراسم با بیان اینکه فرهنگ در زندگی انسان نقش تعیین کننده‌ای دارد، گفت: توفیقات اقتصادی و سیاسی جامعه در گرو وجود بستر‌های فرهنگی مناسب است که مهم‌ترین آن فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی است.

احمد همتی اظهار داشت: کتاب دروازه‌ای به سوی جهان گسترده دانش و معرفت است و کتاب خوب یکی از بهترین ابزارها و دستاوردهای بشر است و کسی که با این دنیای زیبا آشنایی نداشته باشد قطعاً از مهم‌ترین دستاورد بشری خود را محروم کرده است.

همتی بیان داشت: امروز باید تمام تلاش و هم و غم ما این باشد که با توجه به فضای فرهنگی کشور که یک حرکت رو به تعالی دارد؛ مردم کتاب را وارد زندگی خود کنند چنانکه همت دولت تدبیر و امید نیز این است که بعد فرهنگی بر کل عرصه زندگی مرم تاثیرگذار شود.

وی با بیان اینکه هیچ جامعه‌ای بدون رشد فرهنگ، پیشرفت نخواهد کرد، ادامه داد: اگر فرهنگ رشد نکند، قطعاً توفیقات سیاسی و اقتصادی نیز میسر نخواهد شد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد فارس گفت: در دوازدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب فارس که بعد از تهران بزرگ‌ترین نمایشگاه کتاب است، هزار ناشر حضور یافتند که ۴۰ ناشر به نمایندگی از کشورهای خارجی حضور دارند.

همتی ادامه داد: دوازدهمین نمایشگاه کتاب فارس برای 30 شهرستان این استان با 110 دانشگاه، 53 حوزه علمیه برادران و 33 حوزه علمیه خواهران، 270 هزار دانشجو، 10 هزار طلبه و 820 هزار دانش‌آموز اثرات فرهنگی دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس اضافه کرد: ‌در استان فارس در 9 ماهه ‌سال جاری 802 هزار عنوان کتاب با تیراژ 2 میلیون و 750 هزار منتشر شده که افزایش 21 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: در استان فارس 131 ناشر فعال شامل 102 ناشر مرد و 29 ناشر زن و 190 چاپخانه وجود دارد.

به گفته وی، 19 چاپخانه در نیمه دوم سال جاری افتتاح شده است و اداره ارشاد فارس نیز 4 عنوان کتاب در دست چاپ دارد که تمام این موارد فارس را بعد از تهران به عنوان دومین استان فعال در زمینه کتاب و نشر مطرح کرده است و این می‌طلبد که بعد از تهران دومین نمایشگاه بزرگ کتاب در شیراز برپا شود.

وی اظهار امیدواری کرد که در نمایشگاه‌های کتاب سقفی برای خرید بن وجود نداشته باشد و بتوانند پاسخگوی مطالبات تمام مراجعه‌کنندگان باشند.

همتی افزود: در نمایشگاه امسال غرفه‌ای تحت عنوان تازه‌های نشر ایجاد کرده‌ایم و همچنین کلیه اطلاعات نمایشگاه در سایت خانه کتاب وجود دارد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد فارس ابراز امیدواری کرد: کتاب جزء سبد مصرفی خانواده‌ها قرار گیرد و اینقدر در زندگی ما ارزش پیدا کند که هزینه‌های مشخصی به این مقوله اختصاص یابد.

جوانان برای مطالعه نهج البلاغه تشویق شوند

رئیس بنیاد بین المللی غدیر پیش از رونمایی از کتاب نفیس نهج البلاغه آیت الله ارسنجانی گفت: جوانان باید برای مطالعه نهج البلاغه تشویق شوند.

آیت الله شیخ ابوالقاسم خزعلی تاکید کرد: نهج البلاغه باید مورد توجه همگان قرار گیرد زیرا بهترین‌ها در این کتاب بزرگ ارائه می‌شود.

در این مراسم از کتاب نهج البلاغه آیت الله ارسنجانی رونمایی شد.

انتهای پیام/523/4

نظرات بینندگان