کد خبر: ۴۹۹۶۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۷ - ۲۱ دی ۱۳۹۲
چرا «عمار» متفاوت است

جشنواره عمار؛ اعتراض حامیان انقلاب اسلامی به تلویزیون جمهوری اسلامی!

جشنواره فیلم عمار بر اساس یک «اعتراض» شکل گرفت؛ اعتراضی از سوی حامیان انقلاب اسلامی ایران به تلویزیون جمهوری اسلامی ایران! ماجرا به حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 1388 باز می‌گردد.

به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه؛ «مرگ بر آمریکا شعار اصلی جشنواره عمار است»؛ این را وحید جلیلی دبیر شورای سیاست گذاری جشنواره فیلم عمار گفته است، جشنواره‌ای که همه چیزش با جشنواره‌های فیلم دیگر، متفاوت است؛ از محل اکران گرفته تا موضوع فیلم‌ها و حتی مخاطبان آن.

اعتراض حامیان انقلاب اسلامی به تلویزیون جمهوری اسلامی!

جشنواره فیلم عمار بر اساس یک «اعتراض» شکل گرفت؛ اعتراضی از سوی حامیان انقلاب اسلامی ایران به تلویزیون جمهوری اسلامی ایران! ماجرا به حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 1388 باز می‌گردد. جلیلی آغاز این جشنواره را این‌گونه توضیح می‌دهد: «سال 1389 یک سال از 9 دی 88 گذشته بود که تعدادی از بچه‌های حزب اللهی آثاری درباره فتنه انتخابات آن سال ساخته بودند که مورد حمایت قرار نمیگرفت و رسانه ملی هم حاضر به پخشش نبود. حدود ۱۹ فیلم مشخصا درباره فتنه 88 ساخته شده بود بنابراین ما تصمیم گرفتیم سالنی اجاره کنیم و فیلمها را در آن به نمایش بگذاریم. کلمه «عمار» را هم از جملات رهبر معظم انقلاب گرفتیم . عمار شخصیتی بود که در جنگ روانی تلاش می‌کرد فتنهها را خنثی کند بنابراین این اسم تبدیل به یک مفهوم برای ما شد». و این جشنواره مردمی این روزها در حال برگزاری چهارمین دوره خود است.

جشنواره‌ای متفاوت برای فیلم‌های متفاوت

فیلم‌های جشنواره عمار عمدتا یک ویژگی مهم دارند و آن هم این‌که آن‌چه در آ‌ن‌ها دیده می‌شود،‌ کمتر در جشنواره‌های دیگر مهم شمرده می‌شود. فیلم‌های کوتاه و بلند، مستندها و انیمیشن‌هایی که در این جشنواره به نمایش در می‌آیند عمدتا حاوی یک پیام معنوی و انقلابی بوده و از زندگی انسان‌های مرفه که مسائل خاص خود را دارند فاصله می‌گیرد و سوژه‌های خود را نه تنها از دل مردم ایران که حتی در میان مردم دیگر کشورها می‌جوید؛ سوژه‌های از بحران مردم سوریه و زندگی یک روحانی در قم تا زندگی شهدای هسته‌ای ایران و مردم فلسطین. هنرمندان حاضر در این جشنواره بیشتر از این‌که دغدغه برنده شدن و گرفتن جایزه داشته باشند، به دنبال شنیده شدن حرف‌های‌شان هستند. اگرچه آثاری که در جشنواره عمار پخش می‌شود، همگی از سطح کیفی خوبی برخوردار نیستند اما روند بهبود طی این چهار سال به خوبی احساس می‌شود. بر همین اساس، دست‌اندرکاران این جشنواره بر این باورند که «عمار» دغدغه تربیت هنرمند در میان انقلابیون را دارد. امسال بیش از دو هزار اثر به دبیرخانه جشنواره رسیده است.

عبور از پایتخت و اکران در روستاها

یکی از ویژگی‌های دیگر این جشنواره این است که محل اکران آن صرفا یک و یا چند سینما در پایتخت نیست. خانه یک شهید، پارک، مدراس، دانشگاه‌ها و ... مکان‌‌هایی هستند که از ده نفر یا چند صد نفر در آن‌ها فیلم‌های «عمار» را می‌بینند. این اکران‌ها نه تنها در شهرهای مختلف که حتی در برخی روستاها هم صورت می‌گیرد تا ادعای مردمی بودن این جشنواره را به رخ بکشد. سال گذشته، در یکی از شهرهای شمالی ایران، یک فعال فرهنگی برای اکران این فیلم‌ها، تلویزیونی را روی اتومبیلش قرار داده بود و توانسته بود اهالی چندین محله را در زیر سقف آسمان، بیننده این فیلم‌ها کند. امسال فیلم‌های جشنواره عمار در بیش از دو هزار نقطه به نمایش گذاشته می‌شوند.

«عمار» در غزه

از دیگر ویژ‌گی‌های جشنواره عمار این است که اکران‌های آن محدود به شهرها و روستاهای ایران نمی‌شود بلکه در برخی کشورهای منطقه نیز اکران می‌شود. اولین اکران بین‌المللی جشنواره عمار امسال، در پیاده روی عظیم مردم در اربعین حسینی در عراق صورت گرفت. امسال نیز مانند سال‌های قبل، اکران‌هایی در غزه صورت می‌گیرد.

«عمارهای خارجی» در «جشنواره عمار»!

بخش بین‌الملل جشنواره عمار هم حالا رونق گرفته است. بیش از 700 اثر در بخش بین‌الملل به دبیرخانه این جشنواره رسیده است که آثار خارجی از 60 کشور جهان از جلمه کشورهای عربی، اروپایی، آمریکایی و آمریکای لاتین در آن‌ها دیده می‌شود. عمده موضوعات این فیلم ها درباره مقاومت، بیداری اسلامی، جنایات آمریکا و همچنین موضوعات ضد صهیونیستی بوده است. طبق گفته دبیر این جشنواره، 8 اثر از افغانستان و 30 اثر از غزه در این جشنواره ثبت‌نام کرده‌اند.

عصبانیت صهیونیست‌ها، حمایت ضدصهیونیست‌ها

سازمان anti defamation league یکی از مشهورترین لابی‌های سیاسی ـ فرهنگی صهیونسیم در ایالات متحده به برگزاری چهارمین جشنواره مردمی فیلم عمار واکنش نشان داده است. سایت blog.adl.org در بخش «اسرائیل و بین‌الملل» خود سعی کرده است تا با دروغ این جشنواره را ضدیهودی بنامد در حالی که این جنشواره ضد صهیونیستی و ضدآمریکایی است. اما در مقابل این واکنش منفی، سایت پر مخاطب www.boldfacenews.com   نیز با تیتر «جشنواره ایرانی که در ماه ژانویه برگذار خواهد شد از آثار فیلم‌سازان استقبال می‌کند» به این مطلب پرداخته و نوشته است: آثار برخی از با استعدادترین فیلمسازان در جهان در چهارمین جشنواره سالانه فیلم عمار در ژانویه آتی نمایش داده خواهد شد. این سایت ضدصهیونیستی، با معرفی جشنواره و قرار دادن لینک سایت جشنواره، به معرفی آن پرداخته و ۲۱ محور فراخوان بین‌المللی جشنواره را با جزئیات بیان کرده و در ادامه نیز به خبر سازمان صهیونیستی ADL آمریکا پرداخته و آن را به سخره می‌گیرد.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
صادقی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۲
0
پیشنهادمیگردد هماهنگ شود درجلسات طرح صالحین بسیج مساجد ویاکانون های فرهنگی مساجد ومدارس اکران شود ودرضمن ‏ لازم هست محل تهیه وپخش واکران فیلم ها اطلاع رسانی شود