کد خبر: ۵۰۱۷۴
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۰ - ۲۴ دی ۱۳۹۲
رئیس انتقال خون کشور در شیراز:

در فارس فقط 4 درصد بانوان خون می‌دهند/ خون به قیمت واقعی به مراکز درمانی ارائه شود

در حاليكه شاخص اهدا خون در جهان هفت واحد در هر هزارنفر است، اين رقم در شهر شيراز، 30 واحد در هر هزار نفر است.

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی شیرازه، هیچ کیسه ای خون یا فرآورده های خونی آلوده وارد کشور نشده است مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با بیان این مطلب در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل سازمان انتقال خون فارس گفت:در برخی موارد رسانه ها مطالبی به غلط با این موضوع که کسیه های حاوی خون در گمرگ مانده است مطرح می کنند در حالی که به دلیل منافع زیاد واردات دارو در کشور لابی های وجود دارد که برخی از شرکت های وارد کننده فضا سازی های را در پیش می گیرند و بجای اینکه بیان کنند کسیه های خونگیری در گمرگ مانده است می گویند کسیه های حاوی خون در گمرگ است

علی‌اکبر پورفتح‌الله افزود : این شرایط در حالی است که تنها فرآوردها مشتق شده از پلاسما مانند فاکتور 8 و 9 و البومین که عمدتا دارو هستند وارد کشور شده و واردات دارو مرتبط با سازمان اتنقال خون نیست و در اختیار سازمان سلامت و درمان کشور است

وی تاکید داشت :تا کنون هیچ کسیه خونی آلوده وارد کشور نشده است و سازمان انتقال خون کشور بیشترین سخت گیری را در خصوص استاندرههای واردات تجهیزات خونگیری اعمال می کند.

پورفتح‌الله ضمن اشاره به اینکه ارائه خون رایگان به مراکز درمانی در هیچ کجای دنیا باب نیست اظهار داشت: در یکی از مطبوعات بحث خون‌فروشی را مطرح کردند بدون توجه به این که اهدای خون داوطلبانه است اما فرایندهای انجام آن مانند آزمایش‌ها و موارد پرهزینه فرآوری رایگان نیست و همچنین بنابر قوانین فعلی ما به کارکنان خود حق اشعه یا کارانه نمی‌توانیم بدهیم اما در بخش درمان در موارد مختلف کارانه می‌گیرند.

متاسفانه جراحان تا چهار و پنج واحد خون در اختیار نداشته باشند وارد اتاق عمل نمی‌شوند

مدیر عامل سازمان انتقال خون کشور بیان داشت: اگر خون به قیمت واقعی آن به مراکز درمانی ارائه شود، مصرف آن در کشور متعادل خواهد شد.

فتح الله پور ابراز داشت: متاسفانه در کشور برخلاف بقیه دنیا جراحان ماهر ما ما تا چهار و پنج واحد خون در اختیار نداشته باشند وارد اتاق عمل نمی‌شوند. وتا زمانی که خون رایگان در اختیار مراکز درمانی قرار می‌گیرد به دنبال مدیریت خون نمی‌روند.

وی تصریح کرد: تا زمانی فرآورده‌های خونی تعرفه‌گذاری نشود این مسائل حل نشده باقی می‌ماند و برای این موضوع بیمه‌ها باید وارد کار شوند که در نهایت برای آنان نیز این کار اقتصادی است.

پور فتح‌الله ابراز داشت: نظام خودگردانی به درست یا غلط در بیمارستان‌ها اجرا شده و خونی که وارد بیمارستان می‌شود، تعرفه دارد و از این نظام تعرفه، درآمد ایجاد شده و از این درآمد، به کارکنان مراکز درمانی کارانه ارائه می‌شود، در حالی که کارکنان انتقال خون که همین کار را انجام می‌دهند از کارانه محروم هستند.

وی ضمن اشاره به اینکه هر اهدای خونی اهدا زندگی تلقی نمی‌شود.خاطرنشان کرد: خون نابه‌جا استفاده کردن حتی می‌تواند مرگ یا واکنش‌های مرگبار در پی داشته باشد، وهر قدر میزان واحدهای خونی در یک فرد افزایش پیدا کند میزان خطرزایی بالا می‌رود

پور فتح‌الله افزود: خون سالم خونی است که به جا و در جایگاه خود مصرف شود، گاه دیده می‌شود که رشته‌های بیهوده دانشگاهی متعدد راه‌اندازی شده اما هنوز در این مملکت کسی را در بیمارستان‌ها نداریم که به پزشکان ما در این زمینه آموزش دهد.

رتبه دوم فارس در اهدای خون کشور

مدیر سازمان انتقال خون ایران در ادامه گفت: فارس بعد از تهران بیشترین اهدای خون در کشور را دارد و از 2 میلیون و 80 هزار واحد خونی، 145 هزار واحد آن در فارس اهدا شده که بعد از تهران دومین استان بزرگ در اهدا خون بوده است.

پور فتح‌الله افزود: فارس استانی است که شاخص‌های بسیار خوبی در اهدای خون دارد که از آن جمله شاخص اهدا مستمر قابل اشاره بوده که در شیراز بالاتر از میانگین کشوری است.اما متاسفانه در بخش اهدای خون در بانوان دچار افت شده است

وی عنوان کرد:در گذشته 10 درصد اهدای خون کشور از طریق بانوان تامین می‌شد و امروز به کمتر از شش درصد رسیده و در فارس حدود چهار درصد بانوان در اهدای خون مشارکت دارند که با توجه به رتبه 23 این استان جای کار دارد

پور فتح الله عنوان کرد: سلامتی انتقال خون به پاسخگویی فرد اهدا کننده و صداقت در پاسخگویی باز می‌گردد چنانکه فرد در مورد مداخله دندانپزشکی یا ابتلا به مالاریا و سئوالات دیگری که در سلامت خون اهدایی نقش دارد باید صادق باشد.

وی ضمن اشاره به اینکه یک مشکل اساسی عدم صداقت در کشور است و باید برنامه ملی در این زمینه اجرا شده و خانم‌ها به سمت اهدای خون سوق داده شوند ابراز داشت: تحقیقات نشان می‌دهد که خانم‌ها صداقت پاسخگویی بیشتری از آقایان داشته و به سلامت خون و سلامت گیرنده توجه دارند.

فتح الله پور اظهار داشت:میزان اهدای خون به ازای هر یک‌هزار نفر در شیراز 27 واحد و در فارس 30 واحد نسبت به یک‌هزار نفر در این استان است.

در این مراسم از زحمات علیرضا توسلی مدیرکل پیشین انتقال خون فارس قدردانی و دکتر محمد حسین کریمی به عنوان مدیرکل جدید خون این استان معرفی شد.

انتهای پیام/523/4
نظرات بینندگان