کد خبر: ۵۰۹۵۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۱ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۲
معاون اول قوه قضائیه در گفتگو با شیرازه مطرح کرد:

بابک زنجانی در حال بازجویی است/ مسئولین فارس اجازه ندهند کسی به سرمایه ملی تجاوز کند/ارزیابی ستاد قوه قضاییه از عملکرد دستگاه قضایی فارس مثبت است

دستگاه قضایی با افراد زمین خوار، زیاده طلب و سودجو که برای افزایش ثروت خود به قیمت از بین رفتن سرمایه های کشور به اين سرمايه‌ دست‌درازي كرده‌اند، برخورد می کند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی شیرازه، معاون اول قوه قضائيه ضمن انتقاد شديد به «احمد شهید» گزارش‌های گزارشگر حقوق بشر که در آن دروغ‌ها و افتراهای متعددی نسبت به بخش‌هاي مختلف نظام اسلامي از جمله زيرسوال بردن استقلال دستگاه قضايي و قضات ايران وجود دارد، اعلام کرد: این اقدام و گزارش بی‌پایه و اساس که قابل تعقیب قانونی است را به‌لحاظ حقوقي و قضايي پيگيري خواهيم كرد.

حجت‌الاسلام سيد ابراهيم رئيسي در حاشيه برگزاري مراسم تحليف 72 كارآموز قضايي در شيراز در جمع خبرنگاران حضور اینگونه افراد به ظاهر حقوقدان را مایه تاسف حقوقدانان دانست و افزود: مايه تاسف است سازماني كه بايد مدافع حقوق بشر باشد، اينگونه گزارش‌هاي كذب را منتشر مي‌كند.

وی با تاکید بر اینکه استقلال قوه‌قضائيه و قاضي از برکات، ویژگی‌ها و افتخارات انقلاب و نظام مقدس جمهوري اسلامي ایران است، خاطرنشان کرد: در نظام جمهوری اسلامی ایران، بر اساس قوانین قاضی مستقل است و این از افتخارات دستگاه قضایی می باشد.

معاون اول قوه قضائيه با اشاره به نظر یکی از اندیشمندان جهاني مبنی بر اینکه «ایران با برقراری پیوند بین دموکراسی، آرمان‌ها و ارزش‌های اسلامی، جامع‌ترین نظام قضایی را دارد»، تصريح كرد: اگر كسی يك بار قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران را مطالعه كرده باشد یا با یک قاضی در سراسر کشور صحبت کند، متوجه می‌شود كه نه‌تنها دستگاه قضايي بلكه هر قاضي حاضر در اين دستگاه،‌ كاملا مستقل است.

حجت‌الاسلام رئيسي با اشاره به اینکه نه تنها به هيچ قاضي نمي‌توان گفت اينگونه راي بده بلکه هر قاضی در رای خودش مستقل است، خاطرنشان کرد: در عین حال ممكن است در فرآيند قضايي دادگاه یا مرجع بالاتر نظر ديگري داشته باشد.

وی با بیان اینکه در نظام اسلامی، قانون به قاضی حق اختیار داده است، اظهار کرد: در كنار این اختیار، قاضی تکلیف دارد که شجاع و نفوذناپذیر باشد و حتی از حب و بغض شخصی خودش هم تاثیر نپذیرد. بنابراین اگر قاضی درخصوص پرونده‌ای، علقه‌ای دارد که نمی‌تواند آن علقه را کنار بگذارد باید پرونده را به قاضی دیگری بسپارد چراکه ممکن است از خط عدالت خارج شود.

دستگاه قضایی در رسیدگی به پرونده زنجانی مستقل است و تحت نفوذ هیچ صاحب قدرتی قرار نمی‌گیرد

حجت‌الاسلام رئيسي درخصوص پرونده بابك زنجاني نيز گفت: اين پرونده در دادسراي تهران در حال رسيدگي است و متهم در حال بازجویی و بازپرسی است.

وی با اعلام اینکه اموال متهم شناسايي و توقيف شده و تحت نظر دادستان است، اعلام کرد: افراد مرتبط با پرونده به دادگاه احضار و بازجويي مي‌شوند و مردم را در جریان تمام مراحل این پرونده قرار خواهیم داد.

معاون اول قوه قضاییه رسیدگی به پرونده زنجانی را از اولویت های قوه قضاییه اعلام و اظهار کرد: پرونده ابعاد مختلفی دارد که مسئله بدهی وی به وزارت نفت مسئله محوری است.

وی افزود: موضوع بدهي متهم به وزارت نفت و پس گرفتن حقوق بيت‌المال كه مبلغ بسيار زيادي است‌ در اولويت دستگاه قضایی قرار دارد و گام اول خواهد بود اما پرونده ابعاد ديگري دارد كه به آن‌ها هم رسيدگي مي‌شود.

حجت الاسلام رئیسی در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه مبنی بر اینکه آیا جوسازی‌های سیاسی برعلیه پرونده بابک زنجانی تاثیری بر رسیدگی به این پرونده دارد، تاکید کرد: دستگاه قضایی مستقلا به این پرونده رسیدگی خواهد کرد و تحت نفوذ هیچ صاحب قدرتی هم قرار نخواهد گرفت.

ضرورت احداث ارودگاه بازپروری برای معتادان

حجت الاسلام رئیسی با اشاره به ضرورت احداث ارودگاه بازپروری برای معتادان از اعضای ستاد مبارزه با مواد مخدر و مسئولین اجرایی خواستار آن شد که هرچه سريع‌تر درخصوص ايجاد مركز مناسب بازپروري معتادان در استان فارس، اقدام كنند.

جذب چهار هزار قاضی تا پایان برنامه پنجم

معاون اول قوه قضائيه در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه که از وی پرسید به چه تعداد وکیل و قاضی در سطح کشور نیاز داریم، اعلام کرد: درخصوص تامين نيروي انساني در قوه‌قضائيه طي برنامه پنج‌ساله، هرسال 800 قاضي را براساس قوانين جذب خواهيم كرد يعني تا پایان برنامه پنجم 4 هزار قاضي جذب مي‌شوند که به کاهش اطاله دادرسی کمک می‌کند و دستگاه قضایی می‌تواند با سرعت و دقت قابل قبولی به پرونده‌های مفتوحه رسیدگی کند.

لزوم مرزبانی از سرمایه‌های ملی و جنگل‌ها

حجت‌الاسلام رئيسي در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد: در استان‌هاي فارس، مازندران، گيلان و بسياري از استان‌هاي كشور، سرمايه‌هاي ملي از جمله منابع طبیعی و جنگل‌ها مورد تعرض قرار گرفته است.

وی ضمن تاکید بر حفظ سرمايه‌هاي ملي تصریح کرد: متاسفانه اکنون مرزبانان در حوزه حفظ اراضی ملی، منابع طبیعی و جنگل ها آنگونه که باید به وظیفه خود عمل نمی کنند در حالی که مرزبانی در حوزه حفظ منابع طبیعی و جنگل ها اقتضا می کند که مرزبانان منابع طبیعی را با تمام وجود حفظ کنند.

حجت‌الاسلام رئيسي با اشاره به پدیده زمین‌خواری گفت: در فارس بسیاری از منابع طبیعی طی سال‌های گذشته در دولت های مختلف مورد هجوم قرار گرفته است که از مسئولین مربوطه می خواهم این سرمایه ملی را مرزبانی کنند و اجازه ندهند کسی به این حریم تجاوز کند.

وی ضمن اعلام آمادگی و همکاری دستگاه قضایی به منظور حفظ منابع طبیعی اظهار کرد: دستگاه قضایی با افراد زمین خوار، زیاده طلب و سودجو که برای افزایش ثروت خود به قیمت از بین رفتن سرمایه های کشور به اين سرمايه‌ دست‌درازي كرده‌اند، برخورد می کند.

ماموریت پیشگیری از وقوع جرم جزو ماموریت همه دستگاه‌ها است

معاون اول قوه قضائيه با تاكيد بر اينكه يكي از اقدامات مهم دستگاه قضايي تلاش براي كاهش ورودي پرونده‌هاي قضايي است، خاطرنشان كرد: در قانون اساسی پيشگيري از وقوع جرم، جزو وظایف دستگاه قضايي است اما همه دستگاه‌ها و نهادها متناسب با وظايف خود در اين حوزه مسئوليت دارند.

وی با بیان اینکه نظام مالی و پولی کشور باید بر سیاست هایی استوار باشد که کاهش جرم و جنایت را در پی داشته باشد، تاکید کرد: راهبردهای دستگاه‌های الگوساز و فرهنگی کشور ازجمله صدا و سیما، آموزش عالی و آموزش و پرورش هم باید در راستای کاهش ناهنجاری های اجتماعی باشد.

حجت‌الاسلام رئيسي با بیان اینکه ماموریت پیشگیری از وقوع جرم جزو ماموریت همه دستگاه‌ها است، افزود: قوانینی هم که در مجلس شورای اسلامی وضع می شود، باید با نگاه پیشگیری از وقوع جرم باشد.

ارزیابی ستاد قوه قضاییه از عملکرد دستگاه قضایی فارس مثبت است

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار شیرازه درخصوص ارزیابی عملکرد دستگاه قضایی استان فارس ضمن بیان اینکه مسئله امنیت استان بسیار مهم و در اولویت‌ است، تصریح کرد: دستگاه قضایی استان فارس در راستای ارتقای امنیت گام‌های قابل تقدیری برداشته است که در این راستا نیروی انتظامی، شورای تامین و استانداری فارس هم کمک کردند اما رسیدگی سریع، به موقع و عبرت‌آموز دستگاه قضایی فارس به پرونده‌ها و قاطعیت در برخورد با مجرمین نقش بسیاری در حفظ امنیت استان داشته است.

حجت الاسلام رئیسی ضمن تاکید بر اینکه ارزیابی مرکز و ستاد قوه قضاییه از عملکرد دستگاه قضایی استان فارس مثبت است، خواستار آن شد که دستگاه‌های مختلف استان، دستگاه قضایی را مدد کنند و یقین بدانند که دستگاه قضایی فارس، پشتوانه خوبی برای همه مسئولین و دست اندرکاران خواهد بود.


نظرات بینندگان