کد خبر: ۵۱۶۰۰
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۴ - ۲۲ بهمن ۱۳۹۲
حرف های بعدی معین چه می تواند باشد؟!

انتقاد تند عضو شورای شهر شیراز از شهرداری؛ شهردار برای سرمایه‌گذاری ارزشی قائل نیست/ حرف‌های بعدی را به مردم خواهم گفت

نباید به مردم دروغ بگويیم، تفکر حاکم بر شهرداری به هیچ وجه با سرمایه‌گذاری موافقت و همراهی ندارد.

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی شیرازه، عضو كميسيون سرمايه‌گذاري شوراي اسلامي شهر شيراز گفت: من رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری نیستم و یک ماه قبل استعفا دادم به این دلیل که احساس می‌کنم شهردار برای سرمایه‌گذاری ارزشی قائل نیست.

محسن معین در سی و یکمین جلسه علنی شورای شهر شیراز افزود: شهردار شیراز در مسائل عمراني، ساخت پارك، مردم‌داري، تسهيل صدور پروانه، ساخت تقاطع، احداث روگذر و زیرگذر خوب عمل کرده است اما نباید به مردم دروغ بگويیم، تفکر حاکم بر شهرداری به هیچ وجه با سرمایه‌گذاری موافقت و همراهی ندارد.

وی با بیان اینکه در یک سال اخیر احساس کردم هر چه می‌رویم به در بسته می‌خوریم به جلسه يكشنبه شب كميسيون سرمايه‌گذاري اشاره و اضافه کرد: در شورا تصویب شد که شهرداری ‌هزار میلیارد تومان پروژه سرمایه‌گذاری ارائه دهد که در جلسه شب گذشته تنها چهار مورد ارائه کردند كه يكي در سطح قرارداد و پا در هواست و سه مورد ديگر هم در حد حرف است و جمع اعتبارات آن‌ها 300 میلیارد تومان است.

این عضو شورا خاطرنشان کرد: من از نهاد شهرداری و شخصیت حقوقی شهردار بیشترین حمایت را کرده‌ام اما در بحث سرمایه‌گذاری از عملکرد وی راضی نیستم و اگر این روند ادامه یابد، حرف‌های بعدی را نیز به مردم خواهم گفت.

معین با اعتقاد بر اینکه تمام دنیا از سرمایه‌گذاری منتفع می‌شود، تصریح کرد: شهر بدون سرمایه‌گذار، توسعه پیدا نمی‌کند اما ما سرمايه‌گذار مي‌آوريم و بعد از مدتي به بهانه‌هاي مختلف مثل اشتباه در محاسبه عوارض و ... كارش را تعطيل مي‌كنيم و به گونه‌ای در کار او اخلال ایجاد می‌کنیم.

در ادامه جلسه چند تن از اعضای شورای شهر نظرات و سوالات خود درخصوص معاونت اقتصادی و سازمان سرمایه‌گذاری را مطرح کردند اما سیف، دیگر عضو شورای شهر هم با بیان اینکه شهردار کم‌رو نبوده اما نمی‌دانم چرا اینقدر محجوب و مظلوم شده است از وی خواست به اظهارات مطرح شده، پاسخ دهد.

مي‌خواهيم كار سرمایه‌گذاری عملياتي انجام دهيم

شهردار شيراز با اشاره به اینکه در برخی شهرها برای محاسبه میزان سرمایه‌گذاری مبلغ آورده شهرداری و سرمایه‌گذار را سرجمع به عنوان عدد سرمایه‌گذاری اعلام می‌کنند، گفت: نمی‌خواهیم با عدد و رقم بازي كنيم و خودمان را گول بزنیم بلکه مي‌خواهيم كار سرمایه‌گذاری عملياتي انجام دهيم که دراز مدت و تاثيرگذار باشد و در این راستا رتبه شیراز در بحث سرمایه‌گذاری در بین کلان‌شهرهای کشور اعلام شده است.

علي‌رضا پاك‌فطرت در جلسه علني شوراي اسلامي شهر شيراز گفت: فكر مي‌كنم در شهرداري طي اين سه سال، بيشترين وقت را براي سرمايه‌گذاري گذاشته‌ايم، هر هفته با حداقل یک جلسه چند ساعته، عارضه‌يابي كرديم و دریافتیم که معاونت‌ها و مناطق در برخی موارد در امر سرمایه‌گذاری هماهنگ نیستند.بنابراین راه رونق سرمايه‌گذاري، راه‌اندازي معاونت اقتصادي و سرمايه‌گذاري است.

وي با اشاره به تجربه سه ساله شهرداري مشهد در ايجاد معاونت اقتصادي و سرمايه‌گذاري، گفت: البته معاونت اقتصادي مصوب وزارت كشور نيست بلكه روند بررسي و چارت‌نویسی را طي مي‌كند زيرا در قوانين شهرداري‌ها مباحث اقتصادي پيچيده ديده نشده است.

شهردار شيراز گفت: معاونت اقتصادي نيز بايد مديريت برنامه‌ريزي اقتصادي داشته باشد، اگرچه 60 درصد كار اين معاونت، كارشناسي، فني و تخصصي است و 40 درصد مباحث اقتصاد نظري است.

پاک فطرت بیان کرد: بنابر فواید تشکیل این معاونت تصمیم به ایجاد آن در شهرداری شیراز گرفته شد اما در گام نخست مشکل این بود که به سبب جدید بودن جایگاه مزبور، افراد توانمند به این معاونت جدید نمی‌آمدند که مهندس رضا خیراندیش ایثار کرد و این کار را به دست گرفت و مشاوران اقتصادی خبره نیز در کنار وی حضور دارند.

وي با تاكيد بر ضرورت حمايت شوراي اسلامي شهر از تشكيل معاونت اقتصادي و برنامه‌ريزي و تصويب چارت اين معاونت گفت: شخصا حاضر هستم 100 درصد اختياراتم را به معاونت اقتصادي واگذار كنم و معاونت اقتصادی باید تمام کارهای سرمایه‌گذاری از صفر تا 100 را خودش انجام دهد.

شهردار شيراز گفت: طي اين سه سال كارهاي بزرگي در عرصه سرمايه‌گذاري انجام شده است، كاري مثل اوراق مشاركت در تمام كلان‌شهرها بي‌سابقه بود، ما خيلي شفاف عمل كرده و پيش‌رفته‌‌ايم.

پاك‌فطرت با اشاره به راه‌اندازي بانك زمين در راستاي توسعه سرمايه‌گذاري گفت: اين بانك در سيستم اداري گير كرده و تنها به يك بانك اطلاعات براي طرح زمين معوض تبديل شده حال آنكه اين بانك بايد به‌دنبال ايجاد ارزش افزوده بر روي املاك باشد.

وي درخصوص ادعاي عضو شوراي اسلامي شهر شيراز مبني بر توقف برخي پروژه‌ها بعد از اجرا، گفت: در قرارداد مورد نظر شما كه سال 65 منعقد كرده‌اند، آنقدر باز عمل شده كه طرف قرارداد هر زماني برايش مقرون به صرفه نباشد، مي‌تواند گلوي شهرداري را فشار دهد.

شهردار شيراز با تاكيد بر اينكه اگر مطمئن شود اختلاف و اشكالي بين معاونت فرهنگي و سازمان فرهنگي وجود دارد،‌ هر دو مسئول را تغيير خواهد داد، گفت: در موضوع فرهنگي و اجتماعي، مباحث بسيار گسترده بوده و با همه شهروندان مرتبط است و تاكنون هم تداخلي وجود نداشته و ندارد.

شهردار شيراز تغيير قيمت‌هاي مبنا را به‌دليل طولاني شدن فاصله طرح مباحث تا انعقاد قرارداد و اجراي يك پروژه سرمايه‌گذاري دانست و گفت: وقتي به دليل تورم موجود قيمت زمين افزايش پيدا مي‌كند، شهرداري به لحاظ حقوقي نمي‌تواند، كار غيرقانوني انجام دهد و مبنا قيمت روز در زمان انعقاد و نهايي شدن قرارداد است و قیمت کارشناسی شده زمین تا 6 ماه اعتبار دارد.

معین نیز با بیان اینکه اگر قراردادی بسته شده است باید به امضای خود احترام بگذاریم، گفت: آقای شهردار اگر شما به امضای شهردار قبل از خودتان احترام نگذارید، شهردار بعد از شما هم به امضای شما احترام نخواهد گذاشت و آیا اگر قیمت زمین کاهش یافته بود چگونه عمل می‌کردید؟

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۲
2
انگار از سرمایه گزاری بزرگ و جدید خبری نیست!
هدا پدر رجا رو بیامرزه که مجوز خلیج فارس رو داد و یه کار موندگار برای این شهر انجام داد و بقیه شهرها از اون الگو گرفتن (با وجودی که به ضرر خودش تموم شد!.

و خدا از سر تقصبر امثال قاسمی بگذره! (شایدم نگذره!)
ناشناس
در امثال و حکایت های کهن آورده اند که دزدی شبانگاه به بریدن در دکانی مشغول بود. از او پرسیدند در حال چه کاری؟ گفت ساز می زنم! گفتند پس صدایش کو؟ گفت صدایش فردا بلند می شود!! در مثل مناقشه نیست اما حکایت تصمیمات برخی مدیران همین حکایت پیش گفته است. صدای برخی کارهای آقایان از جمله همین خ . ف بعدا در خواهد آمد! کمااینکه زمزمه های اولیه اش از تاثیرات فرهنگی گرفته تا عوارض ترافیکی و اقتصادی آن در آمده است! توضیح در مورد عوارض زیان بار این گونه مجتمع های تجاری مفصل است اما روزی مردم بیدار خواهند شد و همان حرکت خود جوش تسخیر وال استریت در ایران نیز ظهور خواهد کرد. به امید روزی که جنبش تسخیر مجتمع های تجاری ایجاد شود.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۲
0
جناب آقای شهردار لطف فرمایید حتما دومدیر رابرکنارنمایید که هیچ کدام به دردکارفرهنگی نمی خورند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۲
0
پاک فطرت دوست داریم