کد خبر: ۵۱۸۲۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۳ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۲

تولید کلزای هسته‌ای در فارس

مسئول دانه‌های روغنی جهاد کشاورزی گفت: تولید ارقام پرمحصول و زودرس کلزای هسته‌ای در فارس امسال برای دومین بار به مرحله اجرا در آمد.

به گزارش شیرازه به نقل از تسنیم، منصور رشیدی از همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان فارس و سازمان انرژی اتمی برای تولید ارقام کلزای هسته‌ای خبر داد و اظهار کرد: کشت 7 رقم کلزا با 35 موتانت زودرس کلزا (جهش ژنتیک یافته) در سال زراعی 91_90 توسط سازمان جهاد کشاورزی فارس به مرحله اجرا در آمد.

وی دلیل اجرای این طرح را خشکسالی‌های مداوم حاکم بر استان و کاهش شدید منابع آب‌های زیرزمینی و سطحی و شور شدن اراضی دانست و افزود: لزوم جایگزینی ارقام زودرس کلزا و کاهش واردات و افزایش ارزش افزوده محصول در استان از دیگر اهداف این طرح است.

رشیدی افزود:7 رقم کلزای مورد آزمایش و 35 موتانت زود رس شامل زرفام با 8 موتانت ، اکسپرس با 3 موتانت، RGS003 با 7موتانت، هایولا 401 با 3 موتانت، هایلایت با 4 موتانت، آپشن 2000 با 5 موتانت، طلایه با 5 موتانت مورد آزمایش قرار گرفت.

وی افزایش عملکرد و افزایش درآمد کشاورزان به میزان 500 تا3 هزار کیلوگرم در هکتار را از نتایج به دست آمده در انجام این آزمایش عنوان کرد و گفت: افزایش عملکرد از 20 تا 100 در صد، صرفه جوی در مصرف اب با توجه به زود رس شدن محصول از دیگر نتایج به دست آمده است.

رشیدی گفت: به منظور رسیدن به نتایج مورد نظر انجام این طرح برای بار دوم در سال زراعی 93 - 92 انجام می‌شود.

وی از کشت وسیع در سال‌های آینده خبرداد و گفت: افزایش تولید دانه روغنی کلزا در استان، افزایش درامد کشاورزان، ایجاد اشتغال و افزایش ارزش افزوده از مزایای کشت وسیع در سال‌های آینده است.

نظرات بینندگان