کد خبر: ۵۲۴۲۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۳ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۲
در جمع مدیران ارشد وزارت دفاع:

روحانی: روی عزت و منافع ملی معامله نمی‌کنیم

حسن روحانی گفت: امنیت بزرگ‌ترین پایه برای حیات جامعه و یکی از مهم‌ترین موضوعات برای آرامش جامعه و توسعه کشور است.
حسن روحانی در جمع مدیران ارشد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان اینکه امنیت بزرگترین پایه برای حیات جامعه است گفت: امنیت یکی از مهمترین موضوعات برای آرامش جامعه و توسعه کشور نیز هست.

بدون امنیت هیچ حرکت مهمی در جامعه امکان پذیر نیست

به گزارش شیرازه به نقل از فارس روحانی ادامه داد: بدون امنیت هیچ حرکت مهمی در یک جامعه امکان‌پذیر نیست و اگر باشد هزینه گزافی در پی دارد.

وی اضافه کرد: امنیت به معنای آن است که مردم نسبت به تهدیدات احتمالی دغدغه نداشته باشند و احساس آرامش کنند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه مردم باید احساس کنند مجموعه مدیریت کشور بتواند به خوبی از منابع و ارزش‌های ملی استقلال و تمامیت ارزی کشور به خوبی دفاع کند اظهار داشت: در بخش دفاع ما دو ستون مهم داریم؛ یک ستون وظیفه دفاع با محوریت پشتیبانی و یک ستون وظیفه دفاع به صورت سخت را برعهده دارد.

وی ادامه داد: در این میان گروهی باید امکانات نبرد را فراهم کنند و یک گروه نیز در صف اول دفاع هستند.

روحانی اظهار داشت: ارگانی نیاز است که  از قدرتی که در میدان نبرد از کشور دفاع می‌کند، پشتیبانی کند و به معنایی نیروهای مسلح بدون دغدغه خاطر برای نیازمندی‌های ضروری‌شان چه نیازمندی جنگ و چه نیازمندی زندگی دغدغه خاطر نداشته باشند و آن دستگاهی که می‌خواهد دغدغه خاطره نیروهای مسلح را از بین ببرد، وزارت دفاع است.

دفاع از اهداف و منافع ملی تنها به عهده وزارت دفاع نیست

رئیس‌جمهور تصریح کرد: وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برای تامین انواع نیازها و ایجاد آرامش خاطر برای نیروهای مسلح جهت انجام وظیفه اصلی‌شان است؛ البته دفاع از اهداف و منافع ملی به عهده یک ارگان یا یک بخش از جامعه نیست، این تنها نیروهای مسلح نیستند که از کشور دفاع می‌کنند همه باید دست به دست هم دهیم.

وی ادامه داد: دیپلماسی ما، وزارت خارجه ما و همه آنهایی که در روابط خارجی تلاش می‌کنند، سربازان مدافع از کشور، منافع ملی و صیانت از ارزش‌های دینی و ملی هستند؛ تمام بخش‌های فرهنگی هم این وظیفه را برعهده دارند و آنها هستند که انگیزه لازم را حتی به نیروهای مسلح می‌دهند.

روحانی یادآور شد: همه جامعه امروز به یکدیگر وصل است، اگر محیط فرهنگی جامعه ما محیط ناسالمی باشد روی نیروهای مسلح و خانواده و فرزندان آنها اثر می‌گذارد، این خانواده نیروی مسلح است که به او روحیه می‌دهد و آماده‌اش می‌کند که به میدان جنگ برود.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: اگر یک سرباز به معنای عام آن ،  سمت میدان جنگ برود اما ناله همسر و فرزندانش که ما را تنها نگذار در گوشش زمزمه کند چگونه می‌جنگد و در مقابل آن سربازی که همسر و فرزندانش به او گفته‌اند برو و همسرش گفته است که من هستم و تو وظیفه بزرگی بر عهده داری و استقلال و عزت ما در خطر است و فرزندش نیز به او گفته است ما هستیم این سرباز چگونه می‌جنگد؟

وی اظهار داشت: اگر عالمان، اندیشمندان ، فرهنگ‌سازان، فیلم‌سازان و همه آنهایی که در هنر کار می‌کنند خدایی‌ناکرده به عکس کار کنند و انگیزه لازم را برای دفاع ندهند چقدر دفاع سخت می‌شود و اگر همه این انگیزه را ایجاد کنند در آن صورت چقدر دفاع آسان می‌شود.

روحانی تصریح کرد: دفاع بر دوش همه ما است اما اگر خدایی‌ناکرده دشمن تهدید خود را عملی کند صف مقدم، نیروهای مسلح هستند. اما نیروهای مسلح یک وظیفه بالاتر دارند و باید به گونه‌ای  عمل کنند که فکر دشمن، نقشه دشمن، کردار و رفتار دشمن را عوض کنند.

نیروهای مسلح باید بازدارنده باشند

روحانی با اشاره به اهمیت جلوگیری از بروز تهدید گفت: اسم این جلوگیری همان بازدارندگی است؛ نیروهای مسلح و بخش دفاعی کشور باید بازدارنده باشند و کاری کنند که تهدید عملی نشود.

رئیس‌جمهور با تأکید بر لزوم حفظ آمادگی در شرایط بروز اشتباه از سوی دشمن و عملی شدن تهدیدها اظهار داشت: ممکن است طرف مقابل گاهی دچار اشتباه محاسبه شود و کاری انجام دهد.

وی در ادامه به اشتباه محاسبه برخی از دشمنان کشور اشاره و افزود: صدام در حمله به ایران و پس از آن به کویت و مردم خویش دچار اشتباه محاسبه شد؛ این مشکل بدی است که انسان نتواند تجزیه و تحلیل درستی داشته باشد.

تجهیزات نظامی بخشی از بازدارندگی کشور است
نظرات بینندگان