کد خبر: ۵۲۵۸۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۶ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۲
رئیس دانشکده معماری دانشگاه شیراز خبر داد:

برگزاری نشست شهرسازی اسلامی و چشم‌انداز شیراز با سخنرانی دکتر رحیم پور ازغدی

دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعتی شیراز، بسیج دانشجویی فارس، مؤسسه فرهنگی، پژوهشی و مطالعات راهبردی قدر و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس برگزارکنندگان این نشست هستند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی شیرازه، رئیس دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز از برگزاری نخستین نشست شهرسازی اسلامی و چشم‌انداز شهر شیراز خبر داد و گفت: این نشست پنجشنبه، 15 اسفند در تالار حافظ شیراز برگزار می‌شود.

خلیل حاجی‌پور افزود: نشست مذکور حاصل کار فشرده و زمان‌بر گروهی از اساتید دانشگاه، متخصصان و دغدغه‌مندان مسائل توسعه شهری شیراز است که با هدف آسیب‌شناسی روندهای گذشته و هم‌اندیشی و همفکری جهت حرکت به سمت توسعه شهری مطلوب و متوازن، برنامه‌ریزی شده است.

حاجی‌پور اظهار کرد: این نشست آغاز سلسله‌ نشست‌های مستمر این چنینی است که حاصل یک کارگروهی و خودجوش و مشارکتی است یعنی سفارش و دستوری از جایی نبوده بلکه گروهی از اساتید دانشگاه و فعالان فرهنگی شیراز و دغدغه‌مندان با هدف آسیب‌شناسی توسعه شیراز و تعریف چشم‌انداز مناسب برای آینده، گرد هم جمع آمدند و نتیجه آن شکل‌گیری اولین نشست شهرسازی اسلامی است.

دبیر نشست شهرسازی اسلامی و چشم‌انداز شهر شیراز ادامه داد: حسن رحیم‌پور ازغدی به‌عنوان یکی از اندیشمندان برجسته در حوزه مطالعات دینی، با موضوع ویژگی‌های شهر اسلامی سخنران ویژه این نشست خواهند بود و انتظار داریم مباحثی که وی در حوزه شهرسازی اسلامی مطرح می‌کند در شهر شیراز به‌عنوان مهد فرهنگ و تمدن اسلامی ـ ایرانی، مورد توجه مدیران و متخصصان شهرسازی قرار گرفته و شاهد کاهش ناهنجاری‌ها و آشفتگی‌های موجود در این عرصه باشیم.

وی ارتقای دانش و بینش مسئولان و مدیران شهری در رابطه با شناخت ابعاد، معیارها و مؤلفه‌های شهر اسلامی را از جمله اهداف این نشست برشمرد و افزود: تلاش جهت دستیابی به الگوها و چارچوب‌های عملی جهت تحقق‌پذیری مبانی و مؤلفه‌های شهرسازی اسلامی در چشم‌انداز توسعه شهر شیراز و آسیب‌شناسی و نقد ویژگی‌ها و ابعاد توسعه شهر شیراز در دهه‌های اخیر با هدف فراهم شدن زمینه شکل‌گیری توسعه متوازن و هویت‌مند شهر شیراز از جمله اهداف برگزاری این نشست است.

حاجی‌پور عنوان کرد: تلاش می‌کنیم یکی از نتایج نشست، با توجه به اشتیاق جامعه به این مباحث و همکاری صمیمانه رسانه‌ها، ایجاد مطالبه عمومی در جامعه برای حرکت به سمت شهرسازی اسلامی و ایجاد محیط شهری آرامش‌بخش، منطبق با آموزه‌های دینی باشد؛ چنانکه همه ما همواره از حضور در بناهای با معماری اسلامی احساس آرامش می‌کنیم.

وی از رونمایی مستند زاویه با موضوع توسعه نامتوازن شهر شیراز خبر داد و گفت: در این نشست حسین خسروی نیز با موضوع معرفی گروه مطالعات شهری فاطر نیز سخنرانی خواهد کرد.

حاجی‌پور ابراز کرد: دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعتی شیراز، بسیج دانشجویی فارس، مؤسسه فرهنگی، پژوهشی و مطالعات راهبردی قدر و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس برگزارکنندگان این نشست هستند.

کارگردان فیلم مستند زوایه هم در این نشست با تاکید بر اینکه با پیگیری طرح توسعه جنوب شهر مشکلات بسیاری حل خواهد شد، گفت: مستند زاویه در 57 دقیق درباره توسعه نامتوازن شیراز ساخته شده است که در آن ضمن گفت‌وگو با کارشناسان مسائل شهری و اساتید دانشگاهی و همچنین شهردار شیراز به‌صورت گذرا به توسعه این شهر می‌پردازد.

محمدرضا حق نگهدار ادامه داد: همچنین در این مستند گفت‌وگویی با اهالی شهر شیراز صورت گرفته است که در آن گاهی به معضلاتی که ناشی از شکل شیراز است پرداخته شده و تأثیرات آن را بر روی زندگی مردم به تصویر کشیده می‌شود.

وی اظهار امیدواری کرد که این مستند به‌عنوان آغاز‌گر راهی باشد که از این طریق بتوانیم رسانه‌ها را به سمت مطالبه‌گری پیش ببریم و مسئولان را در شرایطی قرار دهیم که چشم آن‌ها به رسانه‌ها باشد و به‌عنوان عامل مهمی محرم خود بدانند تا بتوانی با هماهنگ کردن رسانه‌های مختلف به‌ویژه در عرصه مستندسازی، معضلات شهری را انعکاس داده و درصدد رفع آن‌ها برآییم.

حق نگهدار با بیان اینکه مستندسازی با این موضوع تاکنون در شیراز انجام نشده بود، گفت: تلاش کردیم مباحث علمی کارشناسان را به صورت ملموس برای مردم به تصویر بکشیم.

محمدحسین عظیمی از فعالان بسیج دانشجویی و همکار در تهیه مستند هم گفت: فعالان بسیج دانشجویی، عدالتخواه و برخی تشکل‌های دیگر مطالبه‌گر رفع مشکلات شهری بودند و تاکنون به صورت بیانیه و درخواست مستقیم، مطالبات خود را مطرح می کردند اما اکنون با ابزارهای دیگر نظیر رسانه و همچنین در قالب هنر مشکلات شهری و مطالبات را انعکاس می‌دهند.

وی درخصوص مراحل ساخت مستند زاویه گفت: ایده ساخت این مستند دو سال قبل در بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز مطرح شد. اسفند ماه 91 هم کارهای پژوهشی آن شروع شد و انجام مراحل فنی هم تا دی ماه طول کشید.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۲
0
كاش از استاد قرآئتي كه جديداً در اين زمينه تحقيقات مبسوطي داشته اند دعوت مي شد...