کد خبر: ۵۲۷۸۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۶ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۲
استقبال نادران از سخنان روحانی با یک سوال؛

چرا اجازه نمی‌دهید نام مفسدان کرسنت افشا شود؟

الیاس نادران با استقبال از سخنان رئیس جمهور درباره افشای نام مفسدان اقتصادی خطاب به وی گفت: پس چرا اجازه نمی‌دهید نام مفسدان کرسنت در رسانه‌ها یا مجلس مطرح شود؟
الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان طی تذکری با استناد به اصل ۱۹۷ و ۲۰۹ آیین‌نامه داخلی مجلس که مربوط به ساز و کار سوال نمایندگان از وزرا است، اظهار داشت: برخی سوال‌هایی که تقدیم مجلس کرده‌ایم و در کمیسیون‌های تخصصی مورد بررسی قرار گرفته‌اند و همچنین تمام مراحل آیین‌نامه را طی کرده ولی بعضا نزدیک به ۶ ماه از آن گذشته است، در حالی که طبق آیین‌نامه داخلی مجلس وزیر مربوطه ۱۰ روز و یا نهایتاً ۲۰ روز فرصت داشته تا در صحن حاضر شود و به این سوالات پاسخ دهد.

به گزارش شیرازه به نقل از تسنیم؛ وی ادامه داد: طبق آیین‌نامه اگر تعداد سوالات نمایندگان به اندازه‌ای باشد که به وقت یک جلسه علنی اکتفا کند، هیئت رئیسه مکلف است برای اینکه این سوالات به تأخیر نیفتند در هفته یک روز را به سوال از وزرا اختصاص دهد تا حق نظارتی نمایندگان ضایع نشود.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور روز گذشته گفت که نام مفسدان اقتصادی را باید رسانه‌ها بر سر زبانها بیاورند نه اینکه این اسامی در جیب رئیس دستگاه اجرایی باشد، بنابراین من سوالم از فساد کرسنت بود، پس چرا اجازه نمی‌دهند افراد مرتبط با کرسنت از تریبون مجلس مشخص شوند و معلوم شود که چه کسانی در این قرارداد فساد کرده‌اند؛ همچنین باید مشخص شود که چه کسی مانع این موضوع می‌شود؛ آیا دولت مانع است یا هیئت رئیسه و مجلس مانع می‌شوند.

نادران افزود: آقای توکلی فساد ۶۵۰ میلیون یورویی که به یک نفر رانت داده شده بود را علنی کرد و این موضوع را در مناره مجلس هم گفت، اما دولت چه واکنشی نشان داد؟

وی خطاب به هیئت رئیسه تصریح کرد: همین امروز برنامه ایشان را دیدید که برخلاف آنچه که دارند منتقدان ژنو ۲ را به بی‌سوادی متهم می‌کنند، باید کشف کنیم که تنها ۴ شرکت آمریکایی مجاز شدند به ما کالای اساسی بفروشند ،بنابراین اینها مسائلی است که باید در صحن علنی مطرح شود.

نماینده مردم تهران بر همین اساس تاکید کرد: مبارزه با فساد، با شعار و در جلسه عمومی و با کف زدن نیست بلکه باید با فساد به صورت ریشه‌ای و اساسی مبارزه شود لذا اگر هیئت رئیسه اجازه ندهد، سوال از وزرا مطرح شود و پاسخ گرفته شود، جلوی فسادها گرفته نمی‌شود و ریشه فساد هم کشف نخواهد شد.

نادران با بیان اینکه تعداد دیگری از نمایندگان هم سوالاتی از وزرا داشتند که هنوز مطرح نشده است، گفت: در همین هفته یک سوال در دستور کار جلسات علنی بوده است و امروز باید مطرح می‌شد. خب اگر بنا بر این است که نماینده سوال‌کننده منصرف شود، این موضوع باید درست روز طرح سوال رخ دهد؟ باید چند روز زودتر این کار را انجام می‌دادند تا هیئت رئیسه، سوال بعدی را در دستور قرار می‌داد همچنین سوال من درباره فساد کرسنت جز اولین نوبتها بود و قبل از رسیدگی به لایحه بودجه این سوال در دستور هفتگی مجلس چاپ شده بود بنابراین من دلیل این تأخیرها را نمی‌دانم و انتظار دارم که هیئت رئیسه به وظیفه خود عمل کند.

وی افزود: بحث مبارزه با فساد نباید یک توپی شود که گاهی در زمین دولت و گاهی در زمین مجلس بیفتد بلکه باید با فساد یک برخورد اصولی و ریشه‌ای شود و با این موضوع به صورت اساسی برخورد کنیم نه در تریبون‌های عمومی.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس که ریاست صحن علنی را بر عهده داشت در پاسخ به این تذکر و ضمن وارد دانستن آن گفت: بحث مبارزه با فساد یک موضوع کلیدی و مهم است و قطعا سوال نمایندگان و اختصاص وقت برای طرح آنها در صحن علنی مجلس می‌تواند به مبارزه با فساد کمک کند.

وی افزود: انشاءالله این موضوع را در هیئت رئیسه مورد بررسی قرار می‌دهیم تا ببنیم به چه صورت تدبیر شود تا فرصت بیشتری در اختیار نمایندگان سوال‌کننده از وزرا قرار گیرد.
نظرات بینندگان