کد خبر: ۵۳۱۷۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۲ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۲

برخورد ظریف با اشتون؛ از لغو شام تا پذیرش او بدون شال و روسری در خاک ایران + تصاویر

به نظر می‌رسد وزیر خارجه ایران که الان شام مشترک خود را با اشتون لغو کرده، اگر سعی بیشتری بر حفظ اقتدار ایران و پای‌بندی بر قوانین متعارف ایران داشت، باید در دور قبل مذاکرات، یک شال به اشتون هدیه می‌داد.

به گزارش سرویس سیاسی شیرازه؛ پس از سفر کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران و دیدار با برخی محکومان فتنه 88، وزارت خارجه با انتقادات شدیدی از سوی دو رئیس قوه و بسیاری از نمایندگان و دل‌سوزان انقلاب مواجه شد. همه چیز حکایت از این داشته و دارد که وزارت خارجه از این دیدار مطلع بوده است. این را حتی وزیر اطلاعات دولت هم گفته که به وزارت خارجه‌ای‌ها هشدار داده بوده. اما مرضیه افخم سخنگوی دستگاه خارجه خیلی سریع این دیدار را محکوم کرد و گفت که به سفارت اتریش برای میزبانی این دیدار جنجالی تذکر داده است! موضعی بسیار حداقلی که به هیچ وجه نتوانست منتقدان را ذره‌ای آرام کند.


دیدار اشتون با نرگس محمدی از محکومین فتنه


لغو شام مشترک اشتون و ظریف

اما حالا و در حالی که انتقادات به این دیدار هم‌چنان ادامه دارد، دکتر ظریف سعی کرده تا با یک اقدام عملی، پاسخ اشتون را بدهد. ظریف که در این مدت موضعی حتی به صورت شفاهی هم در محکومیت این دیدارها نگرفته بود، در حالی که در وین است، شام مشترک با اشتون را به نشانه اعتراض به دیدارهای او در تهران با محکومین فتنه لغو کرده است. هر چند مایکل مان سخنگوی اشتون گفته که از طرف اشتون هم نیازی بر این دیدار و شام دیده نمی‌شد اما این اقدام ظریف از سوی برخی رسانه‌ها یک اقدام انقلابی معرفی شده است. اما آیا این‌گونه است؟

پذیرش اشتون بی‌حجاب در خاک ایران

لغو شام مشترک با اشتون از سوی ظریف در حالی صورت می‌گیرد که در دور قبلی مذاکرات، اشتون بدون حجاب متعارفی که مهمانان خارجی وقتی وارد خاک ایران می‌شوند، به سفارت ایران در وین پایتخت اتریش رفت و با استقبال گرم ظریف مواجه شد. سفارت ایران در خاک هر کشوری، خاک ایران محسوب می‌شود و طبیعتا باید قوانین ایران در آن‌‌جا حاکم باشد. این البته مختص ایران نیست و بر اساس حقوق بین‌الملل و آداب دیپلماتیک، همه کشورها از چنین حقی برخوردارند تا قوانین خود را در سفارت خود در کشورهای دیگر پیاده کنند. اما اشتون به این قوانین احترام نگذاشت و ظریف هم لبخند زد! 




حضور بدون حجاب اشتون در سفارت ایران در وین

البته یک بار دیگر هم طی هفته‌های اخیر چنین دهان‌کجی‌ای به پروتکل‌ ایران در پذیرش از مهمان‌‌‌‌های خارجی صورت گرفت به گونه‌ای که وزیر خارجه ایتالیا حاضر نشد با حجاب شال یا روسری هواپیما را ترک کند.




وزیر خارجه ایتالیا در تهران


حجاب؛ نمادی ملی و دینی ایران

لازم به ذکر است که ضرورت حجاب داشتن مهمانان‌های خارجی وقتی به ایران می‌آیند، از سر این نیست که آن‌ها به راه راست هدایت شوند! بلکه در این‌جا حجاب یک نماد ملی است که در چارچوب قوانین باید به آن احترام گذاشته شود. به نظر می‌رسد وزیر خارجه ایران که الان شام مشترک خود را با اشتون لغو کرده، اگر سعی بیشتری بر حفظ اقتدار ایران و پای‌بندی بر قوانین متعارف ایران داشت، باید در دور قبل مذاکرات، یک شال به اشتون هدیه می‌داد، کاری که رکن‌آبادی سفیر ایران در لبنان با یک مهمان خارجی‌اش کرد؛






نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۲
4
مرگ بر منافق
غریب
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۲
0
اگه شهر نگه دارین شهر خود رانگه دارین چرا که اول دار ثم جار
یا علی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۲
0
منافق=دشمن ظریف