کد خبر: ۵۳۱۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۹ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۲
جعفر قادری:

بانک‌های بی‌تفاوت به توسعه فارس بایکوت شوند/ باید به آنها اخطار جدی داده شود

آلومینیوم جنوب و برخی پروژه‌های دیگر این استان هشت سال است که بر زمین کشیده می‌شود و ما آنقدر در مورد آن حرف زده‌ایم که گاه حالمان از خودمان به هم می‌خورد.
به گزارش شیرازه به نقل از فارس، جعفر قادری درباره مظلومیت فعالان بخش خصوصی از نظر حقوق، مزایا، پاداش و عیدی اظهار داشت: منکر وجود تبعیض بین بخش خصوصی و دولتی نیستیم و در این زمینه باید نهادهای نظارتی و تشکل‌های بخش کار به طور جدی‌تری ورود کرده و اجازه ندهند حقوق فعالان این بخش تضییع شود.

وی بدون انکار وجود تفاوت در پرداخت عیدی بخش دولتی از چندین هفته پیش از نوروز و محرومیت تعداد کثیری از فعالان بخش خصوصی از هرگونه عیدی به عنوان یک نمونه از تبعیض‌ها، ادامه داد: به طور قطع برای نجات اقتصاد کشور باید بخش خصوصی را تقویت کرده و نقص‌های آن را برطرف سازیم و در این زمینه بهترین راهکار توسعه فعالیت‌های این بخش است.

قادری اضافه کرد: هنگامی می‌توان از تامین حداقل‌های شاغلان بخش خصوصی مطمئن شد که سطح فعالیت‌ها در بخش خصوصی توسعه پیدا کرده و برای جذب نیرو بین واحدهای کاری رقابت ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی بخش خصوصی حالت انحصاری دارد و به سبب عدم تعادل بین واحدهای عرضه‌کننده کار و واحدهای تقاضا‌کننده کار در این بخش، امکان جایگزینی وجود داشته و کارفرمایان به پرداخت‌های حداقلی تمایل دارند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در مواردی وجود تفاوت بین بخش دولتی و خصوصی به ضعف بنگاه‌ها و شرکت‌های بخش خصوصی باز می‌گردد اما مواردی نیز وجود دارد که در حق کارکنان اجحاف می‌شود.

وی بیان کرد: فعالان بخش خصوصی باید بدانند که اگر با نیروی کار همراهی بیشتری داشته باشند و احساس مسئولیت و سهیم بودن در موفقیت بنگاه را در این افراد بپرورانند، بازدهی و درصد سود موسسه، شرکت و یا سازمان خود را بالا برده‌اند.

منطقه ویژه سلامت و دانشگاهی دو مورد تحقق‌نیافته سال 92

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در ادامه به بیان موفقیت‌ها و موارد عدم توفیق در سال 92 پرداخت و گفت: در سال جاری بحث‌های قانونی متعدد و موارد اجرایی پر شماری دنبال شد و به ثمر نشست که آزاد‌راه شیراز به اصفهان و توسعه خطوط ریلی فارس از جمله موارد موفق است.

وی افزود: در سال 92 اما بحث منطقه ویژه سلامت و منطقه ویژه دانشگاهی با وجود پیگیری فراوان به ثمر ننشست و باید در سال آتی دنبال شود.

قادری ادامه داد: مسئولان اجرایی فارس باید ظرفیت‌های فعال نشده را با عزم جدی دنبال کنند و توانمندی‌های این استان برای توسعه را به منصه ظهور برسانند.

وی اضافه کرد: منطقه ویژه سلامت اگر محقق شود سرمایه‌گذاری چند هزار میلیاردی را برای فارس محقق می‌کند که بسیار اثرگذار خواهد بود.

استاندار در بحث منطقه ویژه سلامت ورود کند

این نماینده مجلس در ادامه ابراز داشت: منطقه ویژه اقتصادی خود توان مالی ندارد و باید اجازه دهد سرمایه‌گذاران در بحث منطقه ویژه سلامت وارد شده و کار را به دست گیرند.

وی یادآور شد: باید توجه داشت زمانی که منطقه ویژه سلامت به عنوان یک نقطه زیر پوشش منطقه ویژه اقتصادی تعریف شد با این دید بود که منطقه جدید تعریف نشود تا مصوبه مجلس نیاز نداشته و به پیچ و خم بروکراسی اداری دچار نشود.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی همچنین ابراز داشت: مسئولان منطقه ویژه اقتصادی نباید به منطقه ویژه سلامت به عنوان یک سرمایه نگاه کنند و اجازه توسعه را ندهند.

قادری خاطرنشان کرد: موانع منطقه ویژه سلامت در داخل فارس است و متولیان آن باید اجازه دهند سرمایه‌گذارانی از خارج از مجموعه خودشان وارد کار شوند و اگر اجازه این کار را ندادند لازم است که استاندار فارس و معاونان ایشان در بحث وارد شده و وضع را به نفع این استان فیصله دهند.

عضو کمیسیون حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه منطقه ویژه دانشگاهی فارس نیز وضعیتی مشابه منطقه ویژه سلامت دارد، بیان کرد: در مورد شهرک‌های علمی و فناوری باید اقدام جدی‌تری صورت گرفته و مسائل آن پیگیری شود.

وی ابراز داشت: ظرفیت‌های خوبی در بخش عمومی، غیر دولتی و شرکت‌های وابسته به بانک‌ها برای سرمایه‌گذاری وجود دارد که باید از آن استفاده شود.

قادری اظهار داشت: نمونه استفاده صحیح از ظرفیت‌ها، در سیمان لار و کوار و یا فولاد فسا بود که نشان داد، می‌شود از ظرفیت‌های خارج فارس استفاده بهینه کرد.

شهرداری پتانسیل بخش گردشگری و ساختمان را فعال کند


نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: انتظار داریم شهرداری شیراز نیز در معرفی پتانسیل‌های گردشگری و حوزه ساختمان این شهر قوی‌تر عمل کند.

وی افزود: شهرداری باید از ظرفیت فروش اوراق مشارکت برای کشاندن سرمایه‌ها به شیراز بهره ببرد.

قادری ادامه داد: موانع استفاده از ظرفیت‌های عظیم معدن در بخش فارس باید برطرف شود و معدن نی‌ریز و معادن سنگ آهن که می‌تواند خوراک مورد نیاز واحدهای فولاد را تامین کند از آن جمله است.

وی با اشاره به معادن دولومیت جنوب فارس، اضافه کرد: سازمان همیاری شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به جای آن که در این زمینه کمک کند خود به ترمز بدل شده و بهتر است این مجموعه به کارهای مرتبط با خود پرداخته و این بحث را به ایدرو واگذار کند.

بانک‌های بی‌تفاوت به توسعه فارس بایکوت شوند

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی سپس گفت: در مورد توسعه فارس به شدت از عملکرد بانک‌ها گلایه داریم و باید به آنها اخطار جدی داده شود.

وی افزود: برخی بانک‌ها تسهیلات بسیار کمی ارائه می‌دهند و منابع فارس را به استان‌های دیگر پمپاژ می‌کنند که یا باید حاضر شوند در توسعه این استان سهم داشته باشند و یا باید به مردم معرفی شده و بایکوت شوند.

قادری ادامه داد: برای بانکی باید مرد که حاضر باشد در راستای توسعه فارس تب کند و در غیر این صورت مردم این استان نباید سرمایه خود را به بانک‌های در خدمت سایر استان‌ها ببرند.

وی اضافه کرد: در مورد راه‌اندازی پتروشیمی‌ها در فارس تلاش خوبی شد اما بیشتر آنها درگیر مشکلات بانکی هستند.

این نماینده مجلس بیان کرد: استان‌هایی که نیروهایشان در سیستم بانکی کشور حضور دارند به راحتی می‌توانند مسائل عاملیت و فاینانس را حل کنند در حالی که این موارد در فارس گاه به معضل بدل می‌شود.

استفاده از اهرم طرح سوال برای پتروشیمی‌های فارس


وی ابراز داشت: ما در بحث پالایشگاه دوم شیراز، پتروشیمی‌ها و واحدهای فولاد توان زیادی گذاشتیم و در این زمینه یک تا دو ماه دیگر صبر می‌کنیم و اگر مشکل حل نشود از طرح سوال یا اهرم‌های دیگری که داریم استفاده خواهیم کرد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: آلومینیوم جنوب و برخی پروژه‌های دیگر این استان هشت سال است که بر زمین کشیده می‌شود و ما آنقدر در مورد آن حرف زده‌ایم که گاه حالمان از خودمان به هم می‌خورد.

وی افزود: این سیستم اداری تنها چاره‌ای را که باقی گذاشته این است که مسئولان فارس خود باید توان بگذارند و این پروژه‌ها را در سطح ملی دنبال کنند یا مشاورانی را تنها برای این موارد به کار بگیرند.

قادری خطاب به مدیریت اجرایی فارس ابراز داشت: سفرهای شهرستانی خوب است اما مشکل چندانی را حل نمی‌کند و برای آن که به همان مردم در شهرستان‌ها بتوان خدمت کرد باید پروژه‌های کلان را به ثمر نشاند.

وی اضافه کرد: در مقطعی برخی می‌گفتند که نمی‌شود پتروشیمی و فولاد را لقمه کرد و در گلوی مردم گذاشت که این نگاه بسیار نادرست بود و باید اصلاح شود.

قادری خاطرنشان کرد: اگر چند پروژه شاخص را به عنوان صنایع پیشرو در فارس به ثمر بنشانیم به دنبال خود واحدهای دیگری را فعال خواهند کرد.

وی با تاکید بر لزوم وسعت نظر مسئولان استان فارس، بیان کرد: باید با جسارت در مواردی وارد شده و فضای کسب‌ و ‌کار در این استان را رونق ببخشیم.

این نماینده مجلس ابراز داشت: در این زمینه سازمان بازرسی نیز باید ضمن برخورد با تخلف، از ورود در جزئیاتی مانند نحوه توزیع اعتبارات خودداری کند و بحث‌های اجرایی را به اهل آن بسپارد.

وی خاطرنشان کرد: مسئولان بازرسی باید با دید ارشادی کمک کنند تخلفی صورت نگیرد و اگر خطا رخ داد با آن برخورد کنند اما تا زمان قطعی نشدن تخلف از ایجاد التهاب و بیان مسائلی که زمینه سرمایه‌گذاری‌های بعدی را از بین می‌برد به جد بپرهیزند.

به گفته وی، نباید برخوردها به گونه‌ای باشد که جو دلهره و نگرانی ایجاد کرده و مانع از سرمایه‌گذاری سالم شود.

قادری گفت: شرکت‌های تولیدی این استان بزرگ دست سرمایه‌گذاران کوچک و فعالان اقتصادی را بگیرند و اجازه دهند برخی حلقه‌های زنجیره تولیدشان با مشارکت سرمایه‌گذاران در همین استان فعال شده، مکمل فعالیت آنان شود.

وی با بیان اینکه فارس به واحدهای تولیدی نیاز دارد که بتوانند در سطح کشور و منطقه رقابت کنند، افزود: در این زمینه حتی باید اساتید دانشگاه نیز در هیئت مدیره‌ها حضور یافته و همه دست به دست هم بدهیم تا فارس از رکود خارج شود.

این نماینده مجلس اضافه کرد: در زمینه استفاده از کمک‌های خیرین نیز باید پول آنان در کنار توان دولت قرار گیرد یا زمینه ورود سایر سرمایه‌گذاران را فراهم کند و نباید فعالیت‌های خیّری جایگزین اعتبارات دولتی شود.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
اشنا
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۲
2
حالا فرض کن بانکها همه تلاش خود را کردند مگر غیر از این است که چنهد تا مدیر دیگر هزینه را می کشند بالا