کد خبر: ۵۳۲۴۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۶ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۲

مدير عامل قطار شهري شيراز: وجود میدان نفتی در ایستگاه‌های قطار شهری گزارش نشده است

پس از تخلیه شدن و روی ریل‌گذاری واگن‌ها، تست سرد و گرم آن‌ها شروع خواهد شد که این تست‌ها حدود دو ماه زمان نیاز دارد و پس از آن فاز اول خط یک به طور رسمی به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گزارش شیرازه، اسدالله حاجی زمانی مدير عامل سازمان قطار شهري شيراز در گفتگو با خبرنگار شیرازه درخصوص اخباری مبنی بر «کشف یک میدان بزرگ نفتی در میدان امام حسین(ع) شیراز» گفت: نه تنها در ایستگاه میدان ستاد، بلکه در هیچ یک از ایستگاه‌های قطار شهری تا کنون هیچ گزارشی مبنی بر وجود میدان‌های نفتی اعلام نشده است.

خبر کشف میدان نفتی در فلکه ستاد را اولین بار روزنامه افسانه، روز سه شنبه 27 اسفندماه با تیتر «کشف میدان نفتی بزرگ در میدان ستاد شیراز» در صفحه اول خود برجسته کرد و شیرازه هم اقدام به بازنشر این خبر کرد. این روزنامه نوشت: این چاه نفتی باعث ورود نفت به مترو شیراز شده و گفته می شود که میدان فوق، کل میدان ستاد را در بر گرفته است. روزنامه افسانه همچنین از بررسی موضوع توسط  تیمی کارشناسی از پالایشگاه نفتی فارس برای جزییات دقیق تر این کشف بزرگ خبر داده بود.

مهندس حاجي زماني در ادامه گفتگوی خود با خبرنگار شیرازه، با اشاره به ترخیص و تخلیه 5 واگن فاز اول خط یک قطار شهری شیراز گفت: 15واگن باقی‌مانده در بندر شهید رجایی بندر عباس است که منتظر انجام اقدامات ترخیص گمرکی، تأمین منابع مالی و کارهای بانکی هستیم که امیدواریم بعد از تعطیلات نوروز ترخیص شوند.

وی با تصریح اینکه برای ترخیص واگن‌های باقی‌مانده به حدود 20 میلیارد تومان اعتبار نیاز است، خاطرنشان کرد: پس از تخلیه شدن و روی ریل‌گذاری واگن‌ها، تست سرد و گرم آن‌ها شروع خواهد شد که این تست‌ها حدود دو ماه زمان نیاز دارد و پس از آن فاز اول خط یک به طور رسمی به بهره‌برداری خواهد رسید.

حاجي زماني در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا امکان ترخیص واگن‌ها در گمرک شیراز و درنتیجه کاهش هزینه‌ها وجود دارد، تصریح کرد: 5 واگن از 15 واگن باقی‌مانده را می‌توان در گمرک شیراز ترخیص کرد اما باز هم باید همان روال معمول ترخیص را طی کند.

مطالعات اولیه پروژه قطار شهری شیراز در سال 1355 توسط مشاوران خارجی صورت گرفت و بعد از آن مطالعاتی در سال 69 و مطالعات جامع در دهه 70 انجام شد و سرانجام در سال 1381 کلنگ اجرایی آن بر زمین خورد و بهره برداری از خط یک آن در سالیان اخیر بارها به تعویق افتاده است.

نظرات بینندگان