کد خبر: ۵۴۲۷۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۸ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۳

«نارنجستان قوام شيراز» گزينه تازه اي براي دفن ريچارد «ايران دوست»

در پي حواشي اي پس از وصيت ريچارد فراي در اصفهان به وجود آمد و پس از نامه نگاري وزارت خارجه در مورد دفن فراي در اصفهان، اکنون همسر اين ايران شناس امريکايي گزينه تازه اي را پيشنهاد کرده است و گفته است که دفن فراي در نارنجستان شيراز هم خوب است.
به گزارش شیرازه به نقل از روزنامه ابتکار، پس از گذشت دو هفته از درگذشت ريچارد فراي، محمدجواد ظريف در اين باره نامه اي به نهاونديان نوشت که در آن درخواست شده بود پيکر شادروان ريچارد نلسون فراي استاد ايران‌شناسي آمريکائي که اخيراً درگذشته، از بيمارستاني در بوستون آمريکا به ايران منتقل شده و در اصفهان کنار مزار آرتورپوپ دفن گردد. البته مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامي اعلام کرده است بقيه امور، از تحويل پيکر در فرودگاه تا خاک‌سپاري مشاراليه در اصفهان را برعهده خواهد گرفت.
از سوي ديگر، رئيس مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامي و وصي اين ايران‌شناس آمريکايي که پيش از اين نيز براي عملي شدن خواسته‌ي او پس از مرگ، تلاش کرده بود، به‌تازگي نامه‌اي را خطاب به رئيس‌جمهور نوشته است و خواستار جلوگيري و ممانعت از حرکت‌هاي فريبکارانه و دروغ‌پردازان شد و تقاضا کرد که رئيس جمهور در صدور مجوز ورود پيکر پروفسور فراي تعجيل کند. اما به تازگي و در پي اتفاقات رخ داده در حاشيه دفن فراي در اصفهان، سايت رسمي مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامي در مطلبي اعلام کرده است که همسر ريچارد فراي مي‌گويد که دفن اين ايران‌شناس نامي در نارنجستان شيراز هم خوب است. اين گفته‌ي خانم «عدن نبي» در حالي صورت گرفت که تلاش‌هاي حسن روحاني براي عمل به وصيت ريچارد فراي به ساعات‌هاي پاياني خود نزديک شده است. يازده روز است که جنازه‌ي فراي در سردخانه‌اي در ايالت ماساچوست آمريکا نگهداري مي‌شود. او که در پاي امضاي خود هميشه از ترکيب «ايران‌دوست» استفاده مي‌کرد، وصيت کرده بود که کنار زاينده‌رود اصفهان دفن شود. آيت‌الله سيدمصطفي محقق داماد،از جايگاه رياست بنياد موقوفات مرحوم دکتر محمود، پيش از اين اعلام کرده بود که نظر نهايي رئيس‌جمهوري روز سه‌شنبه اعلام مي‌شود.
عدن نبي همسر ايراني و آشوري فراي گفت که تمام تلاش وي عمل به وصيت آن مرحوم بوده است. او در عين حال گفت: «دکتر ريچارد فراي يا در اصفهان کنار پوپ يا در نارنجستان شيراز مدفون شود خوب است.» اميدها به گشايش در پرونده‌ي دفن ريچارد فراي در ايران همچنان وجود دارد و پيشنهاد خانم عدن نبي نيز راهکاري است که روند تصميم‌گيري مقامات ايراني و قدرت چانه‌زني رئيس‌جمهوري را بالا مي‌برد. با اين حال، او گفت که ريچارد دوست داشته در افغانستان هم به خاک سپرده شود، اما اگر ايران موافقت نکند، او در شهر دوشنبه به خاک سپرده خواهد شد.
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
حقگو
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۳
3
جاسوسي كه پس از مرگ هم قدرت چانه زني دارد..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۳
0
این یکی دیگه بیاد شیراز...اصفهان بس!

شیرازه اصلا تعجب نمی کنی که چرا آقای ظریف تمام توجهش متوجه اصفهانه؟!
چرا تمام سفرای خارجی روئ میبره اصفهان؟
در این مورد هم تلاش می کنه که این آقا اصفهان دفن بشه؟!

اگر دنبال منافع فارس و شیراز هستی، به این مسائل هم توجه کن! فقط غر نزن...
یک شهروند
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۳
0
زنده یاد ریچاردفرای یک ایران شناس بسیار متبحروارزشمند بود وفقدانش ضایعه اسفناک وجبران ناپذیری هست.اگه درشیرازدفن بشه درالبوم افتخارات شیرازوفارس یکی دیگه افزوده می شه.