کد خبر: ۵۴۷۸۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۳ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۳

دیدار شهردار «خواهر خوانده آلمانی شیراز» با پاک‌فطرت+عکس

استفان ولف با بيان اينكه امسال براي پنجمين سال پياپي، نوروز در وايمار نيز جشن گرفته شد، خاطرنشان كرد: پنج سال پیش خانه ایران در شهر وایمار راه‌اندازی شد.
به گزارش شیرازه به نقل از روابط عمومی شهرداری شیراز، شهردار شیراز گفت: دیپلماسی فعال شهری می تواند در ارتقای روابط کشورها تأثیر بسزایی داشته باشد.

علیرضا پاك‌فطرت در ديدار با شهردار وايمار آلمان كه به‌مناسبت هفته شيراز به اين شهر سفر كرده‌، گفت: از 5 سال قبل پيوند و قرارداد دوستي بين وايمار آلمان به‌عنوان زادگاه گوته و شيراز در ايران به‌عنوان زادگاه حافظ، منعقد شد.

وي با بيان اينكه سال گذشته 13 آلماني در قالب كاروان صلح نوروز به شيراز سفر كردند، گفت: امسال نيز يك گروه 34 نفره از وايمار به شيراز آمده اند.

شهردار شيراز خاطرنشان كرد: سال گذشته يك نهال از باغ گوته توسط شهردار وايمار به‌عنوان سمبل عشق شرق و غرب در حافظيه كاشته شد و امسال نيز برنامه‌هايی را با حضور گروه آلماني، دنبال خواهيم كرد.

دوستی وایمار و شیراز به پروژه‌ ای مردمی در آلمان تبدیل شده است

شهردار وایمار آلمان نيز با بيان اينكه اميدوارم روزي نهال باغ گوته در سراسر ايران كاشته شود، گفت: بايد اميدوار بود كه ديگر شهرهاي آلمان نيز با الگوبرداري از اين پيوند، دوستي مردم ايران و آلمان را تعميق بخشند.

استفان ولف با بيان اينكه امسال براي پنجمين سال پياپي، نوروز در وايمار نيز جشن گرفته شد، خاطرنشان كرد: پنج سال پیش خانه ایران در شهر وایمار راه‌اندازی شد.

وی افزود: در آن زمان فضای سیاسی در آلمان، چندان با این حرکت‌ همراه نبود، اما به‌خاطر پایداری اینجانب و همراهی رایزنی جمهوری اسلامی ایران در برلین سفرهای کاروان «صلح نوروز وایمار» به جریان افتاد تا این گفتمان، رودررو برقرار شود.

گفتنی است، شهر وایمار در آلمان زادگاه گوته؛ درام‌نویس و شاعر بزرگ آلماني است که حافظ را بسیار دوست می‌داشت و غزليات حافظ را به زادگاه خود برد و آلماني‌ها و اروپائيان را با اين اشعار آشنا كرد.
پایه‌ی اصلی این دوستی، «گوته» و «حافظ» بودند و چون شهر حافظ، شیراز بوده‌ و آرزوی گوته هم سفر به آن؛ برای همین تصمیم به برقراری گفتمان دوستی بین شهرهای گوته و حافظ گرفته شد.




نظرات بینندگان