کد خبر: ۵۴۹۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۲ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳

طرح نماینده شیراز برای حذف یارانه‌ها و تبدیل آن به اوراق مشارکت با سود 27 درصد

اگردولت مشمولین دریافت یارانه را مخیر به دریافت نقدی یارانه و یا انصراف از دریافت نقدی و خرید اوراق مشارکت ۲۷ درصدی نماید، هم بنفع دولت است و هم مردم
به گزارش شیرازه، جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در «واتس آپ» خود نوشت: در شرایطی که کشور شدیدا به نقدینگی برای تکمیل طرحهای عمرانی و تولیدی با نرخ بازده بالا و دوره بازگشت کمتر از یک سال نیاز دارد، پرداخت نقدی یارانه ها به مردم هیچ توجیهی ندارد. و اگر دولت بخواهد برای تامین مالی پروژه هایی مثل فازهای باقیمانده پارس جنوبی اوراق مشارکت منتشر نماید، باید ۲۳ درصد به خریداران اوراق مشارکت سود دهد، حدود دو درصد به عنوان کارمزد انتشار اوراق به بانکهای ناشر پرداخت نماید و ده درصد ازمبالغ دریافت شده از محل انتشار اوراق را به عنوان وثیقه برای تضمین منبع جهت پاسخگویی به مستردکنندگان اوراق نزد بانک ناشر نگهدارد. با دریافت نود درصدی مبالغ جمع آوری شده و محاسبه کارمزد دو درصدی و پرداخت ۲۳ درصدی به خریداران، عملا دولت حدود ۲۸ درصد سود باید پرداخت کند.

اگردولت مشمولین دریافت یارانه را مخیر به دریافت نقدی یارانه و یا انصراف از دریافت نقدی و خرید اوراق مشارکت ۲۷ درصدی نماید، هم بنفع دولت است و هم بیشتر مردم از این طرح استقبال خواهند کرد. نفع دولت به این یک درصد کمتر نرخ سود و نفع مردم به همین ۲۷ درصد سود خلاصه نمیشود.

اگر  دولت از ۴۲ هزار میلیارد تومانی که در هرسال بصورت نقدی بین مردم توزیع میکند، موفق شود درصد بالایی از آن را در قالب اوراق مشارکت صرف تکمیل فازهای باقیمانده پارس جنوبی کند و ظرف یکی دو سال همه فازهای پارس جنوبی را به بهره برداری برساند، در هرسال حدود یکصد میلیارد دلار از مجموع فازهای پارس جنوبی کسب درآمد میکند. این درآمدها نه تنها ظرف یکی دوسال اصل وفرع اوراق مشارکت فروخته شده را برمیگرداند، بلکه درآمدهای اضافی نیز نصیب دولت میکند، اشتغال را افزایش میدهد و با افزایش صادرات درآمدهای ارزی را افزایش و ارزش ریال را تقویت میکند. با این اقدام جلو دست اندازی کشورهای همسایه به منابع ما نیز گرفته میشود.

این اقدام هم عادلانه است، چرا که به هر فرد به یک اندازه اوراق مشارکت فروخته شده و هم در بازار پول اخلال ایجاد نمیکند. با این استدلال بانک مرکزی از این نظر که منابع را از بورس و یا بازار پول به سمت خرید اوراق مشارکت نمی‌کشد هم نگرانی ندارد.
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳
2
از کی تاحالا واتس آپ هم رسانه شده؟!!
:))))