کد خبر: ۵۵۳۵۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۹ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۳

سال 92 در فارس بیش از 84هزار نفر متولد شدند

مدیرکل ثبت احوال فارس گفت: در سال 92 بیش از 84 هزار موالید در این استان ثبت شد که این تعداد نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن 2.2 درصد افزایش داشته است.
 به گزارش شیرازه به نقل از فارس، محسن نعمتی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: نرخ خام موالید این استان در سال گذشته 18 هزار نفر به دست آمده که این امر نشان‌دهنده موثر بودن سیاست‌های تشویق جمعیت در فارس است.
 


تولد پسران بیشتر از دختران

وی با بیان اینکه شاخص نسبت جنسی حاصل از ثبت موالید در سال 92 برابر 105.7 است افزود: از تعداد کل موالید این استان بیش از 43 هزار واقعه ولادت به پسران و 41 هزار و 129 ولادت به دختران مربوط می‌شود، به عبارت دیگر در مقابل هر 100 ولادت ثبت شده دختر حدود 106 ولادت پسر به ثبت رسیده است.
 
مدیرکل ثبت احوال استان فارس نرخ فوت در سال 92 را بیش از 23 هزار نفر عنوان کرد و افزود: بر اساس داده‌های ثبتی نرخ خام فوت این استان 9.4 در هزار بوده که این تعداد نسبت به سال گذشته از رشد 9 دهم درصدی برخوردار بوده است.
 
نعمتی بیشترین علت فوت در این استان با 40.4 درصد را بیماری‌های قلبی و عروقی برشمرد و اضافه کرد: حوادث غیرعمدی با 9.3 درصد و سرطان‌ها و تومور‌ها با 8.3 درصد بیشترین عوامل مرگ و میر در سال 92 بوده است.
 
افزایش طلاق و کاهش ازدواج در فارس
 
وی در ادامه به آمار ثبت ازدواج و طلاق در این استان اشاره کرد و بیان داشت: ازدواج با چهار درصد کاهش، 47 هزار و 170نفر و طلاق با افزایش 26.7 درصد، 9 هزار و 438 نفر را در این استان به خود اختصاص داده و با توجه به نرخ اعلام شده 10 در هزار ازدواج و دو در هزار طلاق، رتبه این استان به ترتیب در کشور 23 و 17 است.
 
جمعیت فارس به 5 میلیون نفر نزدیک شد
 
این مسئول، جمعیت استان فارس را تا پایان فروردین 93، 4 میلیون و  866 هزار و 85 نفر عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به تفاهم‌نامه امضا شده بین ثبت احوال و ثبت اسناد نوشتن اعلامیه‌های چهارگانه حیاتی از دستی به صورت الکترونیکی تغییر پیدا کرده و در قالب پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیتی ثبت احوال به روز و کارآمد در سطح ملی در اختیار برخی از دستگا‌ه‌های اجرایی و برنامه‌ریز کشوری و استانی قرار گرفته است.
 
 
وی ادامه داد: با وجود این پایگاه افراد با در اختیار داشتن شماره ملی می‌توانند کارهای خود را با سهولت انجام دهند و نمونه این فرایند را می‌توان در ثبت‌نام یارانه‌ها به وضوح دید.
 
نعمتی اضافه کرد: با توجه به گسترده بودن این کار شبکه گسترده‌ای از ثبت‌یاران در قالب خانه بهداشت، دهیاران، شوراهای روستا و پیشخوان‌های خدمات الکترونیک هویت ملی و دفاتر ICT روستایی احوال با این سازمان همکاری می‌کنند.
 
وی با اشاره به آرشیو الکترونیکی بیش از 7 میلیون و 500 هزار سند سجلی، خاطرنشان کرد: با انجام این کار دیگر لازم نیست افراد برای گرفتن استعلام اسناد به محل صدور شناسنامه خود مراجعه کنند و در کمترین زمان می‌توانند در هر جای ایران به این اسناد دسترسی پیدا کنند.
 
ثبت وقایع مهاجرتی در فارس
 
مدیرکل ثبت احوال فارس در مورد ثبت وقایع مهاجرتی در این استان گفت: با توجه به اینکه در آینده نزدیک دستگاه‌های مختلف اطلاعات خود را از پایگاه اطلاعات جمعیتی کشور استخراج می‌کنند لازم است چنانچه فردی آدرس سکونتش تغییر یافت آن را به صورت حضوری یا از طریق مراجعه به سایت سازمان ثبت احوال به آدرس www.ncr.ir  اعلام کند تا در صورت نیاز با مشکل حقوقی روبه‌رو نشود.
 
صدور شناسنامه مکانیزه در فارس
 
وی در مورد نحوه اجرای صدور شناسنامه مکانیزه در این استان گفت: تاکنون بیش از 900 هزار شناسنامه در این استان برای اشخاصی که نخستین بار درخواست شناسنامه داده و یا شناسنامه آنان به دلایلی احتیاج به عوض شدن یا عکسدار کردن داشت، صادر شده است و این کار به مرور زمان برای همگان انجام می‌شود.
 
نعمتی به نحوه صدور کارت ملی هوشمند در این استان اشاره و اضافه کرد: این پروِژه از مهر ماه سال گذشته در شیراز و از 22 بهمن در سراسر استان فارس کلید خورد و در این مدت برای 14 هزار کارت‌اولی، 15   ساله و افرادی که کارت ملی آنان مفقود شده صادر شده است که در این مورد فارس جز استان‌های پیشتاز بوده است.
 
کارت‌های ملی فعلی همچنان دارای اعتبار است
 
مدیرکل ثبت احوال استان فارس با بیان اینکه افرادی که به آنان اشاره شد می‌توانند برای درخواست کارت ملی هوشمند به سایت www.ncr.ir مراجعه کنند تصریح کرد: کارت‌های ملی که تاریخ اعتبار آنها به پایان رسیده اعتبارشان تا پایان 94 تمدید شده است.
 
صدور شناسنامه شهدا در فارس
 
وی به تشریح برنامه‌های فرهنگی این اداره کل در سالی که به‌نام اقتصاد و فرهنگ نام‌گذاری شده است پرداخت و افزود: در این راستا تاکنون با همکاری سپاه فجر فارس برای 5 هزار شهید این استان شناسنامه صادر شده و مابقی نیز به تدریج صادر می‌شود.
 
این مقام مسئول در ادامه تصریح کرد: گنجینه اسناد سجلی، مفاخر و بزرگان و دانشمندان این استان نیز در دست اقدام است و همچنین امسال برای دومین سال متوالی همایش فرهنگ نام و نام‌گزینی با رویکرد نام‌های اسلامی در شیراز برگزار می‌شود.
 
«امیرعلی» بیشترین نام‌گذاری فرزندان پسر در فارس
 
نعمتی با بیان اینکه میانگین نام‌هایی که در هر منطقه وجود دارد نشانگر فرهنگ و تحولات فرهنگی آن منطقه است و دستگا‌ه‌های متولی و به ویژه صدا و سیما باید برای ترویج فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی در جامعه تلاش خود را افزون کنند، تصریح کرد: در سالی که گذشت بیشترین نام ثبت شده در این استان برای پسران امیرعلی، ابوالفضل، امیرحسین، امیرمحمد و محمدطاها و برای دختران فاطمه، زهرا، نازنین‌زهرا و مریم بوده است.
 
انتهای پیام
نظرات بینندگان