کد خبر: ۵۵۴۸۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۶ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳

450 ميليون نفر در فيسبوك دچار مشكلات روانی هستند

تحقيقات نشان ميدهد كه بزرگسالاني كه فعاليت بسيار زيادي در شبكه اجتماعي فيس بوك دارند بيش از سايرين رفتارهاي ضد اجتماعي از خود بروز ميدهند.
تحقيقات نشان ميدهد كه بزرگسالاني كه فعاليت بسيار زيادي در شبكه اجتماعي فيس بوك دارند بيش از سايرين رفتارهاي ضد اجتماعي از خود بروز ميدهند. اين در حالي است كه استفاده بيش از اندازه از شبكه هاي اجتماعي بيانگر عدم موفقيت در دوران تحصيل است...

به گزارش شیرازه به نقل از تابناك؛ تالولا ويلسون، زماني كه در سال 2012 دست به خودكشي زد تنها 15 سال سن داشت. وي به مدت چند سال به دليل افسردگي تحت درمان قرار داست اما چند ماه قبل از خودكشي، اقدام به انتشار تصاويري از آسيب رساني به خود رد شبكه اجتماعي Tumblr كرده بود و بعد از آنكه مادر متوجه اين نكته شد و اقدام به بستن حساب كاربري وي كرد، وي خود را در مسير قطار قرار داد و خودكشي كرد.

در سال 2002 تيم پيكر خود را در سن 17 سالگي كشت. وي نيز مدتي تحت درمان بيماري افسردگي قرار داشت تا آنكه در شبكه هاي اجتماعي و اتاق هاي گفتگو اقدام به جستجوي بهترين راه براي خودكشي كرده بود. در نهايت وي در اتاق خود، خود را حلقه آويز كرد.

450 ميليون نفر در فيس بوك دچار مشكلاات رواني هستند

در حالي كه دلايل بسياري در فوايد استفاده از شبكه هاي اجتماعي ميتوان ذكر كرد اما به عقيده بسياري مهمترين فايده و دليل استفاده از شبكه هاي اجتماعي ايجاد ارتباط نزديك با دوستان وآشنايان و خانواده است. اما تحقيقات نشان ميدهد كه بزرگسالاني كه فعاليت بسيار زيادي در شبكه اجتماعي فيس بوك دارند بيش از سايرين رفتارهاي ضد اجتماعي از خود بروز ميدهند. اين در حالي است كه استفاده بيش از اندازه از شبكه هاي اجتماعي بيانگر عدم موفقيت در دوران تحصيل است.

اگر به شما گفته شود كه در حدود 450 ميليون نفر از جمعيت 1 ميليارد و 200 ميليوني در فيس بوك از اختلالات رواني رنج ميبرند، چه فكري خواهيد كرد؟ اين موضوعي جهانشمول است و آنگونه كه به نظر ميرسد، به اين زودي ها نيز اين مشكل برطرف نخواهد شد.

450 ميليون نفر در فيس بوك دچار مشكلاات رواني هستند

رشد مداوم و فراگير خشونت سايبري

اين موضوع زماني بيش از هرچيز وحشت انگيز ميشود كه به نكات مستتر در تحقيقاتي كه مركز پژوهشهاي Pew و سازمان جهاني بهداشت صورت داده اند، توجه شود. تحقيقاتي كه بر اساس آن ها رشد خشونت در فضاي سايبري و فعاليت هاي آنلاين بيش از هميشه در حال گسترش است. آنگونه كه به نظر ميرسد تفوق و امتيازات فضاي سايبري در راستاي سوء استفاده مورد توجه قرار گرفته است.

در سال 2005 Technoratia در مطلبي جالب توجه به موضوعات مربوط به شبكه هاي اجتماعي پرداخت. اين موضوع كه در تكنولو‍ژي جديد، به يكباره انسان از موضوع بهترين نوع تعامل در فضاي اجتماعي در گير انتخاب بهترني عكس براي پروفايل خود ميشود و اين موضوع تبديل به يك بحران جهاني ميشود!

در حالي كه دلايلي براي فوايد استفاده از شبكه هاي اجتماعي درراستاي بهبود سلامت روان ميتوان يافت، دلايل عديده اي نيز وجود دارد كه بر اسس آنها شبكه هاي اجتماعي تا اين حد كه گفته ميشود مناسب و مفيد نيستند.

تاثيرات شبكه هاي اجتماعي بر بيماري رواني

بسياري از تحقيقات حاكي از آن هستند كه استفاده بي مورد و شديد از شبكه هاي اجتماعي – به وي‍ه فيس بوك – تاثيرات بدي بر سلامت عمومي روان و جسم دارد. محققان دانشگاه ميشيگان استفاده از فيس بوك را براي دو هفته مورد ارزيابي قرار داده اند وبر اساس آن متوجه شده اند كه افراد هر چقدر بيشتر از فيس بوك استفاده ميكنند، بيشتر در فعاليت هاي روزمره خود دچار حس منفي بافي و افسردگي ميشوند. همچنين اين افراد به مرور زمان دچار نوعي از عدم رضايت كلي از زندگي خود ميشوند.

در عين حال در پژوهشي ديگر محققان به مفهومي با عنوان «رصد ناهمخواني» رسيده اند. اين مفهوم عبارتست از رصد مداوم شخصيت و خود واقعي افراد و وضعيت فعلي آنها در برابر موقعيت آرماني.

بر اين اساس كه ما در شبكه هاي اجتماعي نظير فيس بوك، تنها بخشي از زندگي خود را كه در آن به گمان خود بهتر هستيم بازتاب ميدهيم. از آنجايي كه ما همواره تجربيات خود را با آنچه بهترين است و بايد باشد ميسنجيم، در نتيجه بعد از مدتي با مقايسه شرايط واقعي خود با آنچه از خود به نمايش ميگذاريم، بزرگترين دشمن خود ميشويم.

450 ميليون نفر در فيس بوك دچار مشكلاات رواني هستند

نشريه الكترونيكي DoSomething اخيرا مطلبي تحت عنوان «9 مسير كه از طريق آنها تكنولو‍ژي بر سلامت روان ثاتير ميگذارد» (اينجا) اقدام به بيان مضرات استفاده بيش از اندازه از شبكه هاي اجتماعي اقدام كرده است. اين نوشته مضرات متعددي كه سوء استفاده از شبكه هاي اجتماعي به دنبال دارد – از جمله افسردگي، انزوا، نا امني و اخيرا FOMO يا Fear of Missing Out – نام برده است.

اجبار ناخواسته به اينكه فرد همواره به شكل آنلاين در دسترس باشد، به اين معني است كه متاسفانه انسان امروزين دچار يك مصيبت بزرگ شده است: ‌اعتياد آنلاين.

در حالي كه نميتوان ار فوايد استفاده صحيح از شبكه هاي اجتماعي چشم پوشي كرد، بايد اين نكته را همواره به خاطر داشت كه از شبكه هاي اجتماعي آنلاين تنها بايد «به موقع» استفاده كرد و اين نكته را همواره مد نظر داشت كه اين اعتياد بدون آنكه خود متوجه باشيم، رفته رفته همه ما را در خود غرق خواهد كرد و جسم و روان ما را در چنبره خود خواغهد گرفت.

نظرات بینندگان