کد خبر: ۵۵۵۴۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۷ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳
گزارشی از بازتولید RQ ۱۷۰ توسط سپاه؛

جانور امریکایی چگونه رام شد؟

انتشار تصویر آن، داغ امریکایی‌ها را تازه کرد؛ پرنده‌ای وحشی با نام «جانور قندهار» که حالا توسط نیروهای بومی رام شده است.
خبر همچون رعد و برق بر سر امریکایی‌ها کوبیده شد. درست در حاشیه محلی که رهبر معظم‌ انقلاب در حال قدم زدن و تماشای دستاوردهای بیشمار نیروی هوا و فضای سپاه و تمجید کارکنان این نیرو برای پیشرفت چشمگیرشان بودند پرنده‌‌ای آرمیده بود که انتشار تصویر آن، داغ امریکایی‌ها را تازه کرد؛ پرنده‌ای وحشی با نام «جانور قندهار» که حالا توسط نیروهای بومی رام شده و نمونه داخلی آن نیز تولید و زمینه‌ساز وحشت ایالات‌متحده شده است؛ وحشتی که از همان روز اول شکار این پهپاد سراسر وجود پنتاگون را فرا گرفته بود، به گونه‌ای که پس از شکار این پهپاد، باراک اوباما عاجزانه از ایران درخواست کرد تا ایران این هواپیمای جاسوسی را به نیروهای امریکایی پس بدهد!
      
**   ماجرا چه بود؟

به گزارش شیرازه به نقل از جوان؛ روز یک‌شنبه 13 آذرماه 1390 درست در شب تاسوعای حسینی بود که یک منبع آگاه در نیروهای مسلح از سرنگونی یک فروند هواپیمای بدون سرنشین جاسوسی امریکا توسط نیروهای مسلح ایران در شرق کشور خبر داد و گفت که‌ با کنترل مناسب فضای کشور و تسلط اطلاعاتی نیروهای مسلح، واحدهای جنگ الکترونیکی و پدافند هوایی موفق شدند با اقدامات عملیاتی خود این هواپیمای بدون سرنشین پیشرفته جاسوسی امریکایی از نوع 170‌RQ را که به طور محدود به مناطق مرزی شرق کشور تجاوز کرده بود، کشف و از کنترل متجاوزان خارج ساخته و آن را با اندک خسارتی سرنگون کرده و در اختیار بگیرند.

این خبر و اعلام نوع پهپاد شکار شده، به سرعت به خبر اول رسانه‌های داخلی و بین‌المللی تبدیل شد، هرچند مقامات امریکایی در واکنشی شتابزده، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران توانایی نفوذ در سیستم هدایت و کنترل این پهپاد را ندارد، سعی کردند تا خبر شکار 170‌RQ را تنها یک بازی رسانه‌ای نشان دهند اما نمایش این پهپاد پیشرفته در اختیار سپاه پاسداران (آن هم با کمترین خسارت وارده)، خط بطلانی بود بر این اظهارات بی‌اساس.

درست پس از انتشار این خبر بود که رسانه‌های غربی به نقل از منابعی در پنتاگون (وزارت دفاع امریکا) با تأیید خبر، عنوان کردند که این هواپیما حاوی اسناد و مدارک بسیار مهم و دارای طبقه‌بندی بالا بوده است. در این میان چند نکته باعث وحشت مقامات امریکایی شد؛

نخست موضوع تکنولوژی مورد استفاده جمهوری اسلامی ایران برای کنترل و در اختیار‌گیری این هواپیماها بود، چراکه در این مورد نیروهای نظامی کشورمان موفق شده‌اند با بهره‌گیری از جنگ الکترونیک کنترل این هواپیما را در اختیار بگیرند و در داخل خاک ایران به زمین بنشانند؛ موضوعی که می‌توانست امنیت تمامی هواپیماهای بدون سرنشین امریکا را که آسمان افغانستان و پاکستان را به جولانگاهی برای خود تبدیل کرده‌اند، به خطر بیندازد.

نکته دوم، افشای اطلاعات این پهپاد و تکنولوژی ساخت آن و رسیدن این اطلاعات به دست رقبای نظامی ایالات‌متحده بود چرا که 170‌RQ جزو سری‌ترین پهپادهای ارتش امریکا بود که ایالات‌متحده از آن برای شنود و جاسوسی استفاده می‌کرد، به گونه‌ای که بر اساس برخی اخبار منتشر شده، ارتش امریکا در عملیات دستگیری اسامه بن لادن، از این هواپیما برای کنترل محل حضور بن لادن در پاکستان و همچنین شنود مکالمات ارتش پاکستان استفاده کرد.

در نهایت نکته سوم که وحشت ایالات‌متحده را بیش از پیش می‌کرد، تلاش ایران برای ساخت نمونه‌های مشابه این پهپاد بود که حالا با انتشار تصاویر دیدار رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوا و فضای ارتش، این کابوس به حقیقت پیوست.

**   بهبود ساختار در RQ ایرانی

اما مهندسی معکوس 170‌RQ امریکایی در حالی باعث تولید پرنده ایرانی RQ شد که نمونه مشابه داخل در مقایسه با نمونه امریکایی دچار تغییراتی شده است. RQ ایرانی در حالی تمام مشخصات پرنده امریکایی اعم از رادارگریزی، مداومت پروازی بالا و قابلیت شنود و تهیه تصاویر با کیفیت بالا را در اختیار دارد که با تغییری در ساختار، قابلیت استفاده به عنوان پرنده مهاجم را نیز دارد و در حقیقت پرنده‌ای با دوکاربرد است.

در عین حال، به دست آمدن اطلاعات این هواپیما در خصوص ساختار رادارگریزی بسیار قوی آن، تنها در حوزه ساخت پهپاد به کمک کشور نیامده است بلکه باعث آن شده که متخصصان داخلی تمرکز خود را روی بهبود وضعیت رادارهای شناسایی کشور بگذارند و مناطق مختلف سرزمینمان را به منطقه‌ای پرواز ممنوع برای تمام پرنده‌های مهاجم تبدیل کنند.

این در حالی است که قرارگیری جمهوری اسلامی در میان کشورهایی که میزبان پایگاه‌های نظامی امریکا در منطقه هستند، همواره این احتمال را برای نیروهای نظامی کشورمان تقویت کرده که در آسمان شاهد پرواز پرنده‌های بدون سرنشین بیگانه باشند؛ موضوعی که به امری روزمره در افغانستان، پاکستان، عربستان، عراق و دیگر کشورهای حوزه خلیج‌فارس تبدیل شده است اما در این میان جمهوری اسلامی به رغم قرار‌گرفتن در مجاورت این پایگاه‌ها، با هوشیاری بالایی که در حوزه نظامی دارد، آسمان کشور را به منطقه‌ای پرواز ممنوع و خطرناک برای پهپادهای امریکایی تبدیل کرده است. ماجرای در اختیار‌گیری پهپاد 170‌RQ و همچنین شکار انواع و اقسام پهپاد‌های شناسایی اسکن ایگل که در داخل کشور به تولید انبوه نیز رسیده است، ‌همه حکایت‌کننده آمادگی کامل نیروهای نظامی کشور برای مقابله با متجاوزان است. این در حالی است که ایالات متحده با صرف سالانه میلیون‌ها دلار در حوزه تجهیزات نظامی، تلاش می‌کند خود را قدرتمندترین نیروی نظامی جهان معرفی کند و از این طریق به سلطه خود بر کشورها ادامه دهد؛ هیمنه‌ای که جمهوری اسلامی بارها آن را در هم شکسته است.

**  ایران در اوج اقتدار دفاعی

اما تمامی این عملیات پیچیده در حالی توسط نیروهای مسلح کشورمان صورت گرفته که جمهوری اسلامی طی 35 سال اخیر و حتی در اوج جنگ تحمیلی درگیر تحریم‌ها بود؛ تحریم‌هایی که این روزها شدت بیشتری گرفته اما نتوانسته در عزم کشور برای حرکت رو به جلو خللی ایجاد کند. این اقدام نظامی کشورمان نشان داد جمهوری اسلامی در اوج اقتدار نظامی است که حتی قادر است پیچیده‌ترین سلاح‌های امریکایی را نه تنها از کار بیندازد بلکه با هدایت آن به داخل کشور، امکان رمزگشایی و کشف اسرار آن را برای تقابلی بهتر فراهم کند.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳
0
به سپاه افتخار می کنم