کد خبر: ۵۵۵۵۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۱ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳
رئیس پدافند غیرعامل کشور در شیراز:

وجود برخي كارخانه‌ها در داخل شهر آسیب است/ بیشتر حملات سایبری متوجه سایت‌های حوزه انرژی و سیستم بانکی است

کشور ما چون یک کشور هسته‌ای است باید در برابر این تهدیدات خود را مقاوم کند.

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی شیرازه، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: بشر همواره در طول تاریخ اقداماتی انجام داده که در مقابل تهدیدات امنیت ایجاد کند به طور مثال وجود ارگ کریم خان در شیراز نمونه ای از این تلاش‌های بشری برای مقابله با تهدیدات است.

سردار غلامرضا جلالی در جلسه شورای پدافند غیر عامل استان فارس که در سالن شهید امامی استانداری فارس برگزار شد، پدافند غیر عامل را یک مفهوم سهل و ممتنع توصیف و اظهار کرد: پدافند غیر عامل از آن رو ساده است که با زندگی بشر مخلوط بوده و تهدید همواره در زندگی انسان وجود داشته است.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور با بیان اینکه تهدیدات شامل طبیعی و غیرطبیعی است، گفت: 42 نوع تهدید طبیعی در دنیا ثبت شده که در کشور ما بخش زیادی از آنها وجود دارد و باید توجه داشت که گاهی آماده نبودن ما حوادث طبیعی را به بلا تبدیل می‌کند.

سردار جلالی بیان کرد: تهدیدات غیر طبیعی، تهدیدات نظامی و تهدیداتی است که منشأ آن طبیعت نیست و عنصر فناوری و تکنولوژی در آن وجود دارد یا فناوری‌هایی که کارش خدمات و سرویس‌دهی است ولی تسلط و اشراف دارندگان آن سبب ایجاد تهدید برای بقیه می‌شود.

وی با بیان اینکه در تهدیدات طبیعی خصومت و دشمنی وجود ندارد و ماهیت ثابتی از ابتدا تاکنون داشته است، افزود: در تهدیدات غیر طبیعی خصومت و دشمنی وجود دارد و ماهیت ثابتی ندارند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور خاطر نشان کرد: در پدافند غیرعامل ما باید تهدیدات و آسیب‌پذیرهای خود را در این زمینه بشناسیم.

وی با اشاره به رویکردهای جدید تهدیدات گفت: تهدید مردم محور، تهدیدات سخت و تهدید فناوری پایه از تهدیدات جدی به شمار می‌آیند.

سردار جلالی با بیان اینکه در تهدیدات مردم محور دشمن به این نتیجه رسیده که از طریق مردم به حکومت‌ها فشار وارد کند، تصریح کرد: آمریکایی‌ها معتقدند در جنگ هر کسی که بتواند مردمش را نگه دارد پیروز میدان است.

وی افزود: ایجاد پتانسیل منفی در مردم و مردم را به سمت اعتراض و اغتشاش کشاندن از اهداف جنگ بی‌قاعده و مردم محور است که اگر ما در این زمینه آگاهی داشته باشیم می‌توانیم با آن مقابله کنیم.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت: تهدیدات فناوری و پایه بر اساس فناوری جدید به وجود آمده و نخستین تهدید در این نوع تهدیدات سایبری است.

وی تصریح کرد: در واقع فضای سایبری امروزه فضای اصلی زندگی مردم شده و زندگی مردم با فضای سایبری گره خورده و اگر این فضا آسیب ببیند تهدید زیادی برای ما محسوب می‌شود.

سردار جلالی بیان کرد: تهدید سایبری تنها تهدید «آی تی» نیست بلکه تهدید الکترومغناطیسی برای از کار انداختن ابزارهای الکترونیک یا جنگ الکترونیک را نیز شامل می‌شود.

وی با اشاره به تهدیدات زیستی، گفت: انسان، دام، محیط، غذا و کشاورزی محورهای تهدیدات زیستی هستند و گاه ترور رهبران دنیا از طریق عوامل زیستی به صورت خاموش انجام می‌شود.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل با اشاره به اینکه حملات زیستی برای ضربه زدن به اقتصاد کشورها و گاه فلج کردن آنها انجام می‌شود، تصریح کرد: حمله آفتی به زیتون رودبار که با پرورش مگس ویژه‌ای انجام شده است در شمار همین اقدامات است که حدود یکسال قبل انجام شد و برای مقابله با آن باید تمام درخت‌ها کنده و دوباره کاشته شود که این کار به حدود 5 سال زمان نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه حدود دوسال قبل به مرغ‌های تخم‌گذار حمله شد و تا مدتی تخم‌مرغ از خارج از کشور تامین می‌شد، بیان کرد: بخش زیادی از آنفلوانزاهای دامی نیز از طرف دشمن در حالت خوشبینانه برای فروش واکسن و در حالت بدبینانه برای مقاصد دیگر ایجاد می‌شود.

جلالي با اشاره به تهديدات شيميايي، قرار داشتن برخي كارخانه‌هاي شيميايي درون شهرها را آسيب بزرگ دانست.

رئيس سازمان پدافند غيرعامل با بیان اینکه در جنگ نرم، جنگ روايت‌ها و ايده ها از طريق رسانه‌ها با هنجارسازی و باورسازی دنبال مي‌شود، خاطرنشان كرد: دشمنان به‌دنبال آن هستند كه از طريق رسانه‌ها، هنجار و ايده‌سازي كرده و خيلي از هنجارها و ارزش‌هاي جامعه‌ هدف را از بين ببرند.

جلالي تلاش براي ايجاد نارضايتي در مردم و ايجاد پتانسيل‌هاي منفي و در نهايت قرار دادن مردم در مقابل دولت‌ها را از اهداف مهم جنگ نرم و تهديدات مردم‌محور دانست و گفت: همانگونه كه براي مصونيت بدن در مقابل بيماري‌ها نيازمند واكسيناسيون هستيم، براي مصونيت جامعه در برابر تهديدات هم بايد واكسيناسيون مناسب را پيش‌بيني كرده و انجام دهيم و در واقع از طریق پدافند غیرعامل اثر تهدید در کشور را بی‌اثر کنیم.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت: در تهدیدات زیستی هیچ کشوری مسئولیت حملات را بر عهده نمی‌گیرد بنابراین در این زمینه باید سیستم‌های پایش و آزمایش کشور آنقدر قوی باشد که قدرت تشخیص بالا رود.

وی تهدیدات پرتوی را از دیگر تهدیدات فناوری پایه دانست و تصریح کرد: کشور ما چون یک کشور هسته‌ای است باید در برابر این تهدیدات خود را مقاوم کند.

سردار جلالی افزود: هسته‌اي بودن كشور داراي مزاياي زيادي است اما در كنار استفاده از مزايا، درگير آسيب‌هايش هم هستيم لذا 7 استانی که دارای زیر ساخت فناوری هسته‌ای است باید در برابر تهدیدات پرتوی مقاوم سازی شوند.

وی خاطر نشان کرد: چرخه اقدامات پدافند غیر عامل شناسایی تهدیدات، شناسایی آسیب‌پذیری، تحلیل ریسک و اندازه‌گیری آن، شناسایی تهدید سناریو پایه، کاهش آسیب پذیری، مصون سازی، تولید آمادگی، پایش مجدد تهدیدات و به روز رسانی پدافندها است.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور کلید موفقیت اساسی در پدافند غیر عامل را آموزش و فرهنگ سازی عنوان و اظهار کرد: مسئولین باید کار فرهنگی را باور داشته باشند تا فرهنگ حمایت و استفاده از محصولات داخلی نهادینه شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه در حوزه پدافند سایبری از تولیدات بومی حمایت شده و تمام سیاستگذاری‌ها بر مبنای استفاده از محصولات بومی است، در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه اعلام کرد: مجموعه شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های دولتی تحت‌پوشش صنعت سایبری حدود 200 محصول سایبری بومی تولید کرده‌اند که این محصولات از لحاظ امنیتی ارزیابی شده‌ و تاکنون 17 محصول توانسته است که گواهی امنیتی و فنی را دریافت کند و بعد از اینکه محصولات گواهی دریافت کردند به زیرساخت‌های حساس و دارای اهمیت توصیه می‌شود که از محصول داخلی استفاده کنند.

سردار جلالی از تولید «اسکادا»ی بومی برای اولین بار در کشور که در حوزه صنعت نقش حیاتی دارد و همچنین تولید ضد بدافزار پادویش به صورت بومی خبر داد.

این مقام مسئول در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما درخصوص حملات سایبری به سایت‌های ادارات و نهادهای دولتی خاطرنشان کرد: براساس آمارهای جهانی روزانه حدود 70 میلیون حمله سایبری اتفاق می‌افتد که از این تعداد حدود 70 درصد کم‌ارزش، 25 درصد حملات متوسط و 5 الی 10 درصد حملات به حوزه‌های حیاتی است.

وی ضمن تصریح اینکه نظامات دفاعی کشورها معمولا مانیتور و مراقبت می‌کنند که حملات سایبری به حوزه‌های حیاتی اتفاق نیفتد، گفت: در سال گذشته تقریبا تمام حملات سطح سوم یعنی حملات به حوزه‌های حیاتی کشف و شناسایی شد و با آن مقابله کردیم و اینکه دشمنان نتوانستند به این حوزه‌ها آسیب بزنند نشان‌دهنده این است که توانستیم پاسخگوی حملات باشیم.

سردار جلالی در پاسخ به این سوال که به کدام سایت‌ها بیشترین حملات شده است، تصریح کرد: حوزه حملات در بازه‌های زمانی مختلف، متفاوت است به عنوان مثال در زمان ثبت‌نام یارانه روی سامانه و نظام یارانه و در زمان انتخابات روی سامانه‌های دیگر متمرکز شده‌اند اما به طور مشخص حوزه‌های حیاتی و حساس مانند حوزه انرژی و سیستم بانکی مورد توجه دشمن قرار دارد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه مبنی بر اینکه درخصوص امنیت برنامه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مانند واتس‌آپ و یا ارائه شبکه‌های اجتماعی بومی چه تدابیری اندیشیده شده است، اظهار کرد: شورای عالی فضای مجازی مرجع تصمیم‌گیری در خصوص بسته شدن یک نرم‌افزار یا شبکه اجتماعی است و این شوار کمیته‌ای خاص جهت بررسی آسیب‌ها، ضعف‌ها و تهدیدات این شبکه‌ها تعیین کرده است اما واقعیت مساله این است زمانی که خدمات ارتباطی مجانی در دسترس قرار می‌گیرد، عموم مردم از آن استفاده می‌کنند؛ هرچند در ظاهر خدمات مجانی است اما در واقع این شبکه‌هابستر تبادل اطلاعات را فراهم می‌کنند، اطلاعاتی که برای سیستم‌های امنیتی و اطلاعاتی می‌تواند مهم باشد و به نظر می‌رسد که هزینه‌های اصلی این دسته از زیرساخت‌ها با فروش اطلاعات تامین می‌شود.

سردار جلالی با اشاره به اینکه بهره‌برداری‌های دیگری در قبال ارائه خدمات رایگان صورت می‌گیرد، پیشنهاد داد که دولت به اپراتورها امتیازاتی بدهد که بتوانند در این زمینه پاسخگوی نیاز جامعه باشند و این خدمات را به صورت ایمن ارائه دهند.

نظرات بینندگان