کد خبر: ۵۵۵۵۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۹ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳
استاندار فارس:

هر كشوري كه بخواهد مستقل باشد، دشمن دست‌ از سرش برنمي‌دارد

هر دستگاهي در استان فارس بايد دستورالعملي تعريف شده متناسب با وظايف خود در حوزه‌ پدافند غيرعامل داشته باشد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی شیرازه، استاندار فارس گفت: استان فارس در معرض حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله قرار دارد و باید در حوزه پیشگیری و ایمن‌سازی تلاش شود تا خسارت‌ها به حداقل برسد.

سید محمد احمدی در جلسه شورای پدافند غیرعامل استان فارس اظهار داشت: در پدافند غیر عامل اصل بر برنامه‌ریزی است؛ به عنوان مثال پس از رسیدن به خودکفایی در تولید گندم با نخستین خشکسالی مجبور به واردات هزاران تن گندم شدیم که به سبب عدم توجه به پدافند غیرعامل و برنامه‌ریزی در مقابل حوادث و بلایای طبیعی بود.

رئیس شورای پدافند غیر عامل فارس اضافه کرد: باید هر وزارتخانه برنامه‌های شماره دو و سه برای جایگزینی برنامه شماره یک خود داشته باشد که در همین زمینه اگر برنامه کشت و الگوی جایگزین، بهره‌وری بهینه و غیره مد نظر قرار گرفته بود، خودکفایی گندم خدشه‌دار نمی‌شد.

وي با تصريح اينكه خروجي اين نشست‌ها بايد در عمل ديده شود، گفت: سال گذشته بارش برف در شيراز ما را به بسياري از نواقص و كاستي‌ها واقف كرد، برق قطع و اين موضوع موجب شد مردم در برخي نقاط تا 72 ساعت آب نداشته باشند.

این مقام مسئول گفت: مدیران ما در این زمینه برنامه ندارند و با قطع چند ساعته برق، بسیاری از مناطق شهر تا ساعت‌ها آب ندارند و مشخص نیست اگر اتفاق بدتری بیافتد چگونه آن را مدیریت می‌کنند.

احمدي تصريح كرد: هر دستگاهي در استان فارس بايد دستورالعملي تعريف شده متناسب با وظايف خود در حوزه‌ پدافند غيرعامل داشته باشد و اين اقدام هم نبايد در حد يك جلسه و بخشنامه و بايگاني شدن آن محدود شود.

این مقام مسئول با تصریح اینکه کشوری که تجربیات دفاع مقدس را دارد باید از این تجربه بهتر استفاده کند، بیان کرد: هر تشكيلاتي در حوزه‌ي خود بايد به فكر جايگزين‌هايي براي مواقع بروز مشكل باشد، به‌عنوان مثال جاده‌های بسيار مهمی در فارس وجود دارد که متاسفانه براي بعضي از آنها جايگزين مناسب وجود ندارد. در بسیاری از مناطق استان فارس، جاده‌های ارتباطی منحصر به فرد است و اگر اتفاقی بیافتد راه جایگزین برای امداد رسانی وجود ندارد.

احمدی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز کرد: قبل از انقلاب سازمان پیشاهنگی در سطح مدارس ابتدایی ضمن پوشاندن لباس متحد الشکل به دانش‌آموزان دفاع غیرعامل را آموزش می‌داد که مي‌توان احياي اين سازمان را بررسي كرد هرچند که بعد از انقلاب بسيج به‌نوعي جايگزين شد اما وجود یک تشکیلات برای فراگیر کردن آموزش و اندیشه پدافند غیرعامل قابل بررسی است.

استاندار فارس با بيان اينكه هر خانوار ايراني به شكلي با آموزش و پرورش ارتباط دارد، توجه به آموزش پدافند غيرعامل در مدارس را زمينه‌ساز توسعه اين آموزش‌ها در سطوح مختلف جامعه دانست.

وی با تاکید بر این که باید در دبیرستان‌ها و دانشگاه واحد درسی پدافند غیر عامل ایجاد شود، ادامه داد: این موضوع از ضروریات زندگی است و هر فردی باید حداقل در دفاع از زیست شخصی خود اقداماتی را فرا گرفته باشد.

احمدی با بيان اينكه هر كشوري كه بخواهد مستقل باشد و بر سر اصول خویش ایستادگی کند، دشمن دست‌از سرش برنمي‌دارد، گفت: باید آمادگی مقابله با تهاجم دشمنان را داشت و اين گونه مباحث در بسياري از كشورها يكپارچه است، اما در كشور ما بخش‌هاي مختلف متولي كار هستند و هر بخش هم كار خودش را نجام مي‌دهد.

استاندار فارس خاطرنشان کرد: در کشور ستاد مدیریت بحران و پدافند غیر عامل جدا هستند که اگر یکپارچه شود کارایی بالاتر و هزینه کمتر خواهد بود.

قرارگاه استراتژیک سایبری و زیستی در فارس راه‌اندازی می‌شود

مدیر کل دفتر پدافند غیر عامل استان فارس هم به بیان گزارشی از اقدامات مجموعه خود پرداخت و گفت: موفق شدیم از دانشگاهیان در بدنه تخصصی کارگروه های پدافند غیر عامل استان استفاده کرده و کارگروه‌ها را دانش‌بنیان کنیم.

سید محمدرضا نجفی اعلام کرد: مقدمات تشکیل قرارگاه استراتژیک سایبری و زیستی استان فراهم شده است.

وی با بیان اینکه تشکیل کمیته پدافند در تمام دستگاه‌های اجرایی این استان در دستور کار قرار گرفته، اضافه کرد: شورای پدافند غیر عامل در سطح شهرستان‌ها نیز پیش‌بینی شده که باید فرمانداران به آن توجه کنند.

نجفی توجه به لزوم آموزش و فرهنگسازی پدافند غیر عامل را از مهم‌ترین محورهای کار برشمرد و گفت: 30 هزار نفر ساعت در فارس از آموزش‌های پدافند غیر عامل بهره‌مند شده‌اند.

همچنین در این جلسه حکم ریاست پدافند زیستی فارس از سوی دکتر جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور به دکتر احمدی استاندار فارس تقدیم شد.
نظرات بینندگان