کد خبر: ۵۵۸۰۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۴ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
سرزمین شعروادب شاخصه شهرادبی ندارد

دیار سعدی و حافظ "شهرخلاق ادبی" نشد

زادگاه و دیار سعدی و حافظ از کسب عنوان "شهرخلاق ادبی" بازمانده تا ثابت شود سرزمین شعر و ادب در عرصه های جهانی شاخصه های شهر ادبی شدن را هنوز ندارد.
به گزارش شیرازه به نقل از مهر، سال 85 بود که اعلام شد پرونده شیراز در یونسکو برای اطلاق عنوان "شهر خلاق ادبی" به این شهر در حال بررسی است.

عنوان "شهر خلاق ادبی" ان زمان به شهر ادینبورگ اسکاتلند از سوی یونسکو داده شده بود و اگر شیراز می توانست این عنوان را نصیب خودش کند دومین شهر خلاق ادبی جهان نام می گرفت.

این پرونده حوالی اسفند سال 85 به یونسکو ارسال شده بود اما هرچه گذشت خبری از تصویب این نام برای شیراز نشد. شهرهای متقاضی این نام یکی پس از دیگری پرونده های خود را در یونسکو تشکیل دادند اما شیراز همچنان اندرخم یک کوچه بود.

از آن زمان نزدیک به یک دهه می گذرد اما هنوز خبری از شهر خلاق ادبی برای زادگاه سعدی و حافظ نیست. شهری که در خود پتانسیل برخورداری از چنین عنوانی دارد اما در سایه کم توجهی های متولیان امر تا امروز به این عنوان دست نیافته است.

منصور طبیعی در آن زمان مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس بود و اکنون نیز مدیر بنیاد فارس شناسی است. دکتر طبیعی اعتقاد دارد که زیرساختهایی باید در شهر ایجاد شود که بتوان شهر خلاق ادبی نام بگیرد. زیرساختهایی نظیر برخورداری از سالنهای تئاتر، نشر کتاب و... باعث می شود که یک شهر به عنوان شهر خلاق ادبی نام بگیرد.

مدیر بنیاد فارس شناسی در خصوص ثبت شیراز به عنوان شهر خلاق ادبی جهان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: چند سال قبل بنیاد فارس شناسی به همراه یک نماینده در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس موضوع ثبت شیراز به عنوان شهر خلاق ادبی جهان در یونسکو را پیگیری کردند.

منصور طبیعی ادامه داد: در این خصوص با پیگیریهای صورت گرفته با نماینده ایران در یونسکو نیز رایزنیهای لازم صورت گرفت تا به منظور ثبت شیراز به عنوان شهر خلاق ادبی جهان اقدام شود.

وی بیان کرد: در این راستا پرونده شیراز به عنوان شهر خلاق ادبی به یونسکو ارسال شد.

طبیعی با بیان اینکه برای ثبت در یونسکو معیارهای زیادی وجود دارد، اظهار داشت: متاسفانه برای ثبت در یونسکو موضوعات از جنبه کیفی خارج و جنبه کمی به خود می گیرد به عنوان نمونه برای ثبت به عنوان شهر خلاق ادبی شاخصهایی از نظر تعداد برگزاری جشنواره ها، تعداد سالنهای آمفی تئاتر و ... بررسی شد و در این شاخصها شیراز نتوانست نام شهر خلاق ادبی جهان را از آن خود کند.

مدیر عامل بنیاد فارس شناسی با تاکید بر اینکه ثبت شیراز به عنوان یکی از شهرهای خلاق ادبی باید پیگری شود، اظهار داشت: برای تحقق این امر به یکسری زیرساختهایی نیاز است که باید به صورت جد پیگیری و با فراهم شدن آن زمینه به جریان افتادن این پرونده فراهم شود.

وی افزود: برای تحقق این امر به فراهم شدن زیرساختهای فرهنگی و هنری نیاز است که باید برای تحقق این امر اقدام کرد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: اگر این امر قابل دفاع باشد و بتوان شیراز را به عنوان شهر خلاق ادبی جهان ثبت کرد به این موضوع پیگیری خواهد شد.

جعفر قادری بیان کرد: اگر برای تحقق این امر مطالعات لازم صورت گرفته باشد و امکان ثبت شیراز به عنوان شهر خلاق ادبی وجود داشته باشد به طور حتم این موضوع را پیگیری می کنیم.

وی گفت: البته باید دید برای تحقق این امر چه ظرفیتها و پتانسیلهایی باید وجود داشته باشد.

شاخصه هایی که یک شهر را شهر خلاق ادبی می کند برخورداری از سالنهای تئاتر، چاپ و انتشار کتاب، جشنواره های ادبی، نشریات تخصصی حوزه ادبیات است.

شیراز سالیان سال است که یک جشنواره فراملی در حوزه ادب برگزار نکرده است، چند سال پیش برنامه بزرگداشت روز جهانی شهر در شیراز برگزار میشد اما به دلیل اینکه این مراسم همزمان با ایام نوروز بود استقبال اهالی فرهنگ و ادب آنقدر کم بود که حتی یک سالن 70 نفره را نیز پر نمی کرد از این رو سالیانی است که این مراسم نیز برگزار نمی شود.

در حوزه سالنهای تئاتر نیز ظرفیتهای شهر به خوبی استفاده نشده به گونه ای که سالنهای استاندارد تئاتر شیراز را از انگشتان دو دست بیشترنیستند.

یادروزهای سعدی و حافظ نیز طی این سالها در کم رمق ترین شکل ممکن برگزار می شود و بدون اینکه جنبه فراملی به خود بگیرد و باعث شود نام فرهنگ و ادب شیراز در خارج از مرزهای ایران بر سرزبانها بیافتد هر ساله کم رمق تر از سال قبل و محلی تر از گذشته اجرا می شود.

بر همین اساس به نظر نمی رسد در صورت ادامه این روند و بی توجهی به پرورش استعدادهای این شهر، هیچگاه شیراز عنوان شهر خلاق ادبی را بر پیشانی خود ببیند.

زادگاه سعدی و حافظ بودن برای جهانی شدن و فراملی ماندن کافی نیست و باید در این رابطه زیرساختهای فرهنگی و ادبی شهر به نمود عینی برسند.

نظرات بینندگان