کد خبر: ۵۶۰۲۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۶ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۳
رونمایی از یک تعارض فرهنگی دولت

ماهواره خوب است اما باید به نبرد فرهنگی با غرب هم برویم!

راستی چرا کسی یک نسخه از برنامه «سمت خدا» یا «گلبرگ» را به روحانی هدیه نمی‌دهد؟!

به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه؛ سیاست‌های فرهنگی دولت یازدهم، اگر تا چندی قبل صرفا به دلیل تسامح و تساهل و واگرا بودن برخی از آن‌ها از مبانی انقلاب اسلامی مورد انتقاد کارشناسان فرهنگی بود، این بار اما، یک زاویه جدید از ضعف‌های این سیاست‌ها رونمایی شده است. رئیس جمهور روحانی این رونمایی را دیروز انجام داد و آن‌‌ هم؛ تضاد میان مواضع فرهنگی است.

دکتر روحانی دیروز در حالی در افتتاحیه هفتمین اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی در سخنانی از نبرد فرهنگی با غرب سخن گفت که سخنان 9 روز قبل او نسبتی با سخنان دیروز او نداشت.

ماهواره تاثیری روی ایمان مردم ندارد!

«من به همه دوستان عرض می‌کنم به جوانانمان اعتماد کنیم، به نسل جوانمان اعتماد کنیم. جوانان ما دارای فطرت‌های پاکی هستند ایرانشان را تمام وجود دوست دارند. به اسلام و خاندان ائمه اطهار عشق می‌ورزند و فطرت‌شان پاک است حالا در گوشه‌ای، روزی روزگاری، ساعت یا ماهی خطا شود می‌توان آن را برگرداند و قابل بازگشت است چرا که انسان توبه کننده و خداوند نیز بخشنده و رحیم است». این‌ها را روحانی در 27 اردیبهشت در همایش ارتباطات و فناوری اطلاعات و در نقد و نفی نظر کسانی که از اثرات منفی ماهواره سخن می‌گویند، گفته بود. او که سعی داشت ماهواره، اینترنت و ویدئو را در یک مسیر قرار دهد، به طور کلی استفاده ماهواره را تطهیر کرد و گفت: «دیدیم که ویدئو آمد و فراگیر شد و در ایمان جوانان ما نه تنها اثری نداشت، بلکه حضور جوانانمان در مساجد، محافل، دعا و توسل و حتی در مظاهر انقلابی و راهپیمایی‌های انقلابی بیشتر شد، به جبهه رفتند و از کشور دفاع کردند و افتخار آفرین بودند. بعدها قصه دیگری شروع شد، اینکه با ماهواره چه کنیم اگر خدایی نکرده تلویزیونی بتواند با یک دیش مخفی یا آشکار شبکه دیگری را بگیرد و جوانان آن شبکه را بببیند چگونه ایرانیت و اسلامیت می‌ماند دیدیدم که ماهواره آمد و مبارزه در پشت‌بام و بالکن تاثیرگذار نبود و نه ایمان مردم پر زد و رفت و نه هویت مردم از دست رفت. امروز ظاهرا قصه دیگر برپا شده است و آن اینکه با اینترنت جوانان کاربر، ایمیل، موبایل و نسل سوم و چهارمش چه کنیم».

باید به نبرد فرهنگی با غرب برویم!

اما او دیروز و در همایش اتحادیه رادیو و تلویزیون‌‌های اسلامی سخنانی مطرح کرد که ظاهرا نشان از اراده او برای نبرد فرهنگی با کشورهای صنعتی داشت. او در این همایش گفت: «غرب تلاش می‌کند تا هویت جوامع انسانی را به سمت هویتی که خود می‌خواهد شکل دهد... بنابراین اینجا جایی است که دنیای اسلام باید با همه توان برای حراست فرهنگ و هویت اسلامی خود هم در ابزار و هم در محتوا وارد عمل شود. رسانه‌هایی که غرب از لحاظ فناوری و تجهیزات در اختیار دارند برای ما نقطه‌ای است که امروز نه یک انتخاب بلکه ضرورت است تا ما هم از آن فناوری‌های برخوردار شویم، شاید که آنها از نظر تجهیزات و ابزار قدمی جلوتر باشند اما ما دارای محتوایی سرشار از هدایت هستیم و آن فرهنگ هنر اسلام و خاندان رسالت و اهل‌ بیت است... ما امروز باید خومان را برای نبرد فرهنگی عظیم در دنیای ارتباطات با کشورهای به اصطلاح صنعتی آماده کنیم تا بتوانیم نسل امروز و فردا را حراست و بعثت پیامبر گرامی را در دل جوانان پایدار و جاودانه سازیم».

تعارض‌های فرهنگی

روحانی یک‌بار ماهواره را تطهیر می‌کند و یک‌بار دیگر از نبرد فرهنگی با غرب سخن می‌گوید، او از بی‌تاثیری ماهواره بر هویت و ایمان مردم می‌گوید، اما بر ضرورت حراست از نسل امروز و فردا هم تاکید می‌کند. آیا روحانی نمی‌داند که شبکه‌های ماهواره‌ای متعدد فارسی زبان و غیرفارسی‌زبان اساسا ساخته شده‌اند که هویت و ایمان مردم ایران را هدف قرار دهند؟ آیا او نمی‌داند تاکید بر به‌کار گیری ابزارهای روز به معنای زمینه‌سازی برای همگانی شدن این ابزارها در میان مردم ایران نیست؟ چرا روحانی قصد تطهیر استفاده از ماهواره را دارد در حالی‌که معتقد است باید به نبرد فرهنگی با غرب برویم؟ سیاست فرهنگی او برای این نبرد فرهنگی تا کنون چه بوده؟ گسترش استفاده از ماهواره یا تولید محتواهای اسلامی-ایرانی؟ و ...

تعارض آشکار میان سخنان فرهنگی روحانی در کم‌تر از ده روز را باید چگونه معنا کرد؛ تغییر موضع فرهنگی یا تلاش برای همسو کردن همه با خود؟ پاسخ به این سوال چندان مشکل نیست. راستی چرا کسی یک نسخه از برنامه «سمت خدا» یا «گلبرگ» که کارشناسان آن از تماس‌های مکرر مردم در خصوص اثر سوء ماهواره بر زندگی آن‌ها گفته بودند را به روحانی هدیه نمی‌دهد؟!

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ریزبین
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۳
1
چرا شیرازه خودت این کار را نمیکنی!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۳
1
ماهواره هیچ چیزش خوب نیست