کد خبر: ۵۶۱۸۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۰ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۳

آیت الله دستغیب: حوزه‌های علمیه در معرض تهاجم شیاطین است

سبقت در اسلام به معنای این نیست که دیگری عقب بماند و انسان خوشحال باشد که جلو افتاده است

به گرازش خبرنگار سرویس فرهنگی شیرازه، منتخب مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری در مراسم نخستین جشنواره علامه حلی استان فارس گفت: ‌ اگر نام علامه حلی بر تارک تاریخ تشیع و مکتب اهل بیت (ع) می‌درخشد به دلیل ادای حق علم و ادای حق تقواست.

آیت‌الله سید‌علی ‌اصغر دستغیب ادای حق علم را در بهره‌گیری از فرصت‌ها و تلاش در جهت تحصیل علوم حوزوی در حد ‌‌نهایت دانست و افزود: ادای حق تقوا نیز به این است که انسان بالا‌تر از حد نصاب تقوا یعنی انجام واجبات و ترک محرمات را رعایت کند و ملتزم به اموری باشد که او را در جهت معنویت سوق داده و تأثیر کلامش را تضمین کند.

وی با بیان اینکه آیین مقدس اسلام به‌ویژه مکتب اهل بیت(ع) بالا‌ترین ترغیب را نسبت به تحصیل علوم و معارف الهی داشته‌اند، گفت: کسی که علم را توأم با اخلاص، تحصیل و تکمیل می‌کند، درجه او در حدی است که امام صادق (ع) می‌فرماید کسی که علم را برای خدا بیاموزد و عمل کند و به دیگران تعلیم دهد در ملکوت آسمان‌ها عظیم خوانده می‌شود بنابراین چنین مقام و مرتبه‌ای شامل کسانی که وارد حوزه‌های علمیه می‌شوند و به تمام و کمال راه را به پایان می‌رسانند، می‌شود.

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) عمل کردن و نشر دادن علم را یکی از امور مهم و ثمره علم توصیف و اظهار کرد: فضیلت عالم از عابد به این دلیل بالا‌تر است که دیگران هم از علم عالم بهره‌مند می‌شوند و لازمه بهره‌مندی دیگران این است که ابتدا عالم خودش از علمش بهره ببرد.

آیت‌الله دستغیب بیان کرد: ‌ در مسئله مراقبت و ادای حق تقوا باید توجه داشت اگر کسی وارد حوزه‌های علمیه می‌شود، شیاطین بیشتر از مکان‌های عادی در کمین او هستند زیرا علم یک گنجینه بسیار باارزشی است و شیاطین به اموری طمع دارند که ارزش بالاتری دارد و باید مراقب بود حتی کسانی که معتکف می‌شوند نباید تصور کنند که در امان هستند لذا باید مرتبه تقوا در حد بالاتری باشد.

وی رمی جمرات در بحبوحه انجام مناسک حج و استعاذه هنگام تلاوت قرآن را دال بر بیشتر تلاش کردن شیاطین در موقعیت های خاص دانست و گفت: فراگیری علم نباید سبب غرور انسان شود چراکه اگر فرد تصور کرد افضل بر دیگران است در دام شیطان گرفتار شده است.

رئیس حوزه علمیه رضویه شیراز با تأکید بر اینکه هرچه علم بالا‌تر رود، تواضع بیشتر می‌شود، گفت: حوزه‌های علمیه در معرض تهاجم شیاطین است اما آنچه که می‌تواند حملات آنان را دفع کند، این است که از‌‌ همان پایه‌های اولیه ورود به حوزه مسئله اخلاق و تعالیم معنوی از ارکان عمده واقع شود.

وی ضمن تأکید بر توجه ویژه به کلاس‌های اخلاق و مشاوره‌های فردی و چهره به چهره بیان کرد: تمام کسانی که مسئول یا مدیر حوزه‌های علمیه هستند، باید سعی کنند این امانت‌های الهی را که به سمت حوزه‌های علمیه می‌آیند، به خوبی بر اساس فطرت انسان و تعالیم دینی هدایت و حفظ کرده و به نتیجه برسانند.

آیت‌الله دستغیب خاطرنشان کرد: کسانی که در امر پژوهش تلاش می‌کنند معمولاً افرادی هستند که از لحاظ استعداد و پشتکار قوی هستند و انتظار می‌رود در‌‌ همان حال تحصیل نیز به کسانی که با آن‌ها مشغول به تحصیل در حوزه‌های علمیه هستند، کمک کنند و بهترین راه هم تشکیل حلقه‌های مباحثه است و کسانی که در دروس قوی هستند با کسانی که در مرتبه پایین‌تری قرار دارند، مباحثه کنند و از این طریق دیگران را به مرتبه خود برسانند.

منتخب مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: سبقت در اسلام به معنای این نیست که دیگری عقب بماند و انسان خوشحال باشد که جلو افتاده است بلکه به معنای خیر و این است که انسان از ظرفیت خود بهترین استفاده را کرده و به دیگران کمک کند که آن‌ها هم پیشرفت کنند.

وی ضمن تاکید بر توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری درخصوص تحول حوزه‌ها گفت: نباید در در گذر زمان وظیفه ایجاد تحول در حوزه‌ها کمرنگ شود.

آیت‌الله دستغیب با اشاره به نقش موثر حوزه علمیه خواهران در رشد و تعالی خانواده و جامعه گفت: در زمینه تقویت بنیان اعتقادی خواهران شاهد نتایج مطلوبی در سنوات گذشته بودیم.

نظرات بینندگان