کد خبر: ۵۶۵۳۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۷ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۳

راه‌اندازی نخستین بانک پیوند مغز استخوان جنوب کشور در شیراز

مدیرکل گروه ایمونولوژی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: نخستین بانک پیوند مغز استخوان جنوب کشور، در شیراز راه‌اندازی شد.
به گزارش شیرازه به نقل ازفارس، بهروز غارثی‌فرد دیروز در جمع خبرنگاران استان اظهار داشت: این بانک با هدف ذخیره مغز استخوان افراد سالم در راستای درمان افراد مبتلا به سرطان خون، نقایص سیستم ایمنی و بیماران خونی مانند تالاسمی، برای دومین بار در کشور شکل گرفته است.
 
وی با بیان اینکه داوطلبان می‌توانند با اهدای دو «سی سی» خون به جمع اعضای بانک پیوند مغز استخوان بپیوندند، افزود: در این پیوند بدون هیچ‌گونه عمل جراحی سلول‌های بنیادی خون از دهنده به گیرنده انتقال داده می‌شود.
 
مدیرکل گروه ایمونولوژی دانشگاه علوم پزشکی شیراز تعداد اعضای بانک را 3 هزار نفر عنوان کرد و گفت: با فراخوانی که از امروز داده می‌شود سعی داریم تا پایان تابستان سال جاری، یک‌هزار نفر دیگر را به صورت ضربتی جذب کنیم.
 
غارثی‌فرد هزینه این آزمایش را در بخش خصوصی بیش از یک میلیون تومان دانست و اضافه‌ کرد: در این فراخوان آزمایش بر روی داوطلبان به صورت رایگان انجام می‌شود.
 
وی با بیان اینکه، بیمارانی که تحت درمان پیوند مغز استخوان قرار می‌گیرند به بهبودی کامل دست‌ می‌یابند تصریح کرد: در سال گذشته بیش از 100 درخواست‌کننده داشتیم که تنها یک بیمار سرطانی موفق به پیدا کردن نمونه مناسب شد و با عمل انجام‌ شده به بهبودی کامل دست یافت.
 
رئیس آزمایشگاه ایمونولوژی درمانگاه مطهری شیراز ادامه داد: بهترین سن برای اهداکننده خون، بین 20 تا 50 سال است و افراد باید فاقد هرگونه بیماری خونی و نقص سیستم ایمنی باشند.
 
این مسئول هزینه انجام شده در این آزمایشگاه را بیش از یک‌میلیارد تومان، توسط دانشگاه و اساتید دست‌اندرکار آزمایشگاه عنوان کرد و بیان داشت: چنانچه موفق به تامین 600 میلیون تومان دیگر شویم، می‌توانیم حداقل 3 هزار نفر دیگر را وارد لیست اهداکنندگان کنیم.
 
انتهای پیام/
نظرات بینندگان