کد خبر: ۵۶۷۸۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳:۲۸ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۳

عارف در شیراز: نقد دانشجویان درباره «توفیقی» را می‌پذیرم

انگیزه اصلی سفر من به استان‌ها افتتاح بنیاد امید در استان‌ها است...

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی شیرازه؛ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در جمع دانشجویان دانشگاه شیراز با بیان اینکه یکی از ملاک‌ها و معیارها که باید در همه شئون به آن توجه داشت موضع‌گیری اخلاق‌مدارانه است، گفت: من در تمام صحنه‌های انتخابات این ملاک را مدنظر داشتم.

محمدرضا عارف با اشاره به سالروز 24 خرداد سال 92 و انصرافش از انتخابات گفت: در جمع‌بندی نهایی من برای انصراف تمام کسانی که ماه‌ها زحمت کشیده بودند بدون اینکه عکس من یا روحانی را پاره کنند با این تصمیم من همراهی کردند.

وی ضمن تاکید بر رعایت اخلاق در همه مسائل از جمله بعد از انتخابات‌ها گفت: مبنای اسلام و رمز ماندگاری و موفقیت انقلاب ما اخلاق بوده و با نگاهی به انقلاب‌های منطقه متوجه می‌شویم که چرا اخوان‌المسلمین با آن سابقه طولانی در مصر بیشتر از یک سال دوام نمی‌آورد و انقلاب ما با وجود همه فشارها روز به روز موفق‌تر شده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه عقلانیت در حکومت و اداره کشور امری ضروری است، خاطرنشان کرد: عقلانیت توأم با معیشت آبرومند و من امروز بر این باورم که بعد از گذشت یک سال از حماسه 24 خرداد هنوز همه آن مسائل به قوت خود باقی است و همه باید تلاش کنیم که دولت در زمینه پاسخ‌گویی به مطالبات مردمی و برنامه‌های پیشرفت کشور موفق باشد.

وی با بیان اینکه باید تلاش کرد تا دولتی را که 73 درصد رای آورده کمک کرد تا پیروز شود، تصریح کرد: این دولت با اتکا به مردم و نیروی لایزال آنان و با استناد به سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری و با استناد به پتانسیل‌ها موجود هیچ راهی جز پیروزی ندارد.

عارف اظهار کرد: انگیزه اصلی سفر من به استان‌ها افتتاح بنیاد امید در استان‌ها است، منتهی با توجه به سوابق کاری من و علاقه‌ای که به جوانان دانشجو دارم بر خودم فرض می‌دانم که در هر استانی در خدمت دانشجویان باشم.

وی ضمن اذعان به اینکه مزیت اصلی کشور ما وجود دانشجویان می‌باشد خطاب به آن‌ها با بیان اینکه شما باید در زمینه تولید علم شادابی خود را حفظ کنید، گفت: دانشگاه شیراز در زمینه تولید علم سابقه‌ای برجسته و ارزشمند دارد و دانشجویان شیراز از تاثیرگذاری بالایی در بین دانشجویان کشور داشته باشند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: ما برای اینکه بتوانیم یک الگوی موفق را در یک حکومت اسلامی نشان دهیم باید دانشجو در کنار رشد علمی در زمینه‌های فرهنگی و سیاسی نیز رشد کند.

وی با اشاره به فرمایش امام خمینی(ره) که دانشگاه کارخانه آدم‌سازی است، خاطرنشان کرد: شما باید کشور را اداره کنید و پاسدار ارزش‌ها و حاکمیت ارزش‌ها باشید و اگر بخواهید مسئولیت پذیری داشته باشید، باید در محیط دانشگاه این مسئولیت پذیری را امتحان کنید.

وی خطاب به دانشجویان گفت: از شرایط فراهم شده در دانشگاه استفاده کنید، زیرا دانشجو باید دغدغه مسائل و چالش‌های اجتماعی را داشته باشد، دانشجویی که بی‌تفاوت باشد نمی‌تواند دانشجوی مسئولیت‌پذیر بار آید.

عارف با اشاره به اینکه دانشجو باید خودش را نسبت به جامعه مسئول و مکلف بداند و شرایط کشور را درک کند، افزود: دانشجو باید به آرمان‌های انقلاب وفادار باشد و خود را پاسدار ارزش‌ها و دستاوردهای انقلاب بداند، دانشجو باید نسبت به آینده کشور احساس مسئولیت کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: فضای دانشگاه باید آماده باشد تا دانشجو بتواند آرام و بدون تنش فعالیت داشته باشد و ما اکنون در شرایطی هستیم که کشور نیاز به آرامش دارد.

وی تصریح کرد: محیط‌های دانشگاهی نیز باید محیط‌هایی با نشاط و آرام باشد و شما بتوانید حرفتان را بزنید و شنوندگان حرف بهتر را انتخاب کنند، باید دانشگاه محل بحث‌ها و چالش‌ها در امور کشور باشد.

عارف با تاکید بر اینکه نقد ضرورت حیات یک جامعه و سبب پیروزی جامعه و دولت است، افزود: نقد مشفقانه باید برای اصلاح امور باشد نه برای مچ‌گیری و اکنون نقد عملکردها نقدی جدی است.

وی خطاب به دانشجویان گفت: شما باید این نقد کردن و نقد شدن را در فضای دانشگاه تمرین و نقطه نظرات مخالف خود را تحمل کنید، اگر در دانشگاه یکدیگر را تحمل نکنید در کجا می‌خواهید یکدگر را تحمل کنید؟!

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: دولتی که با پشتوانه مردم انتخاب شده نیاز به پشتوانه مردم دارد به همراهی و مشارکت شما جوانان عزیز نیازمند است، بنابراین مدیریت دانشگاه باید تلاش کند از ایجاد تشکل‌های صنفی و دانشجویی حمایت کند.

وی با بیان اینکه باید اختلاف نظرها را به عنوان یک واقعیت پذیرفت، تصریح کرد: تشکل‌ها باید اختلاف نظراتشان را کمتر کنند در یک فضای صمیمی و برادرانه اختلافات قابل حل است، ما باید با احترام به دیدگاه‌های یکدیگر اختلاف نظرها را به حداقل برسانیم.

عارف خواستار تقویت تشکل‌های فرهنگی و صنفی برای دانشگاهها شد و تصریح کرد: گفتمان حاکمیت بر ارزش‌ها و مردم سالاری مهمترین رویکرد اصلاحات است.

در ادامه جلسه دانشجویان پرسش‌های خود را مطرح کردند که یکی از دانشجویان پس از در آغوش کشیدن دکتر عارف گفت: «از سال 86 دانشجوی دانشگاه شیراز بودم اکنون دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مطالعات منطقه خاورمیانه این دانشگاه هستم. فضای دانشگاه فضای آزاد اندیشی و گفتگو است؛ ما با هیچ کس و با فضای گفتگو مشکلی نداریم اما با آن دسته از کسانی کار داریم که ظلم بزرگ را به ما کردند و دانشگاه را به تشنج کشیدند البته راه توبه به روی هیچ کس بسته نیست. با آن هایی که نظام را به تقلب متهم کردند سخن می‌گویم؛ آقای توفیقی شما به عنوان یک استاد و معلم مورد احترام هستید اما شما در سال 88 با مواضعی که گرفتید قانون را قبول نداشتید، کسی که قانون را زیرپا می‌گذارد در دانشگاه جایگاهی ندارد، آقای عارف جایش روی چشم همه بچه حزب اللهی هاست اما زمانی در این دانشگاه اخلاق زمانی زیر پا گذاشته شد که کتابخانه و موکت های مسجد دانشگاه شیراز را به اسم دموکراسی به آتش کشیدند. ما با دانشجویان و با اساتید مشکلی نداریم بلکه با کسانی مشکل داریم که نظام را دچار مشکل های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی کردند مشکل داریم.»

عارف در پاسخ به این دانشجو با بیان اینکه افتخار ما این است که در دانشگاه دانشجویان در یک فضای صمیمی مباحث را مطرح کنند، گفت: درمورد حوادث 88 اعلام موضع کردم که ما نمی توانیم در گذشته متوقف شویم و انتخابات 92 را مبنای حرکات بعدی سیاسی قرار دادیم.

وی افزود: امیدوارم در شرایطی که کشور با آرامش روبرو است، حوادث 88 باز و تحلیل شود و برای عدم تکرار آن حوادث برنامه‌ریزی شود.

رییس بنیاد امید ایرانیان با بیان اینکه دغدغه همه ما پیشرفت نظام است، گفت: باید دانشجویان باهم بحث و چالش کنند چراکه نتیجه بحث و چالش ها به نفع کشور و گروه‌های سیاسی و کشور است.

وی سپس به ذکر خاطره‌ای پرداخت و گفت: آقای توفیقی دانشجوی رتبه اول دانشگاه شیراز بوده است؛ از نظر فعالیت سیاسی مذهبی و دینی مانند فعالیت علمی رتبه اول بود و ضمن آنکه نقد دانشجویان را هم می‌پذیریم.

در ادامه عارف به یکی از دانشجویان که برای طرح پرسش پشت تریبون قرار گرفته بود اما سوالی نپرسید، تذکر داد که اینجا جلسه مناظره دانشجویان با هم نیست بلکه جلسه سخنرانی و پرسش و پاسخ بنده با شماست.

رئیس بنیاد امید ایرانیان در پاسخ به سوال دیگری گفت: تکلیف ما اصلاح طلبان بر این است که در خدمت نظام باشیم و نشان دهیم که اگر اصلاح طلب واقعی هستیم برای ما نوع سنگر هیچ فرقی ندارد.

عارف در خصوص انتخابات مجلس دهم نیز بیان کرد: ما باید مانند خرداد ۹۲، در انتخابات مجلس ۹۴ نیز پیروز شویم.

رئیس بنیاد امید ایرانیان در دانشگاه شیراز خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم از اردوگاه اصلاح طلبان تنها یک لیست برای انتخابات مجلس بیرون بیرون بیاید و از هم اکنون برنامه‌های راهبردی خود را آغاز کرده‌ایم.

وی در پاسخ به سوال دانشجویی اظهار کرد: من افتخار می‌کنم که با یکی از اعضای انجمن اسلامی دانشگاه شیراز ازدواج کرده‌ام که ایشان یک پزشک است و هرچند فاز سیاسی ندارد و هر وقت ضرورت انقلاب ایجاب کرده فعالیت سیاسی انجام داده است.

عارف همچنین گفت: به دنبال مچ‌گیری و تضعیف هیچ دولتی نبوده‌ام، در هشت سال دولت احمدی نژاد هیچگاه در هیچ مکان و رسانه‌ای دولت منتحب مردم را تخریب نکردم اما مانند همین دولت نقدهایی را داشته‌ام، تخریب هیچ دولتی در جمهوری اسلامی شرعی نیست.

رئیس بنیاد امید ایرانیان در خصوص مذاکرات هسته‌ای نیز بیان کرد: با کمال افتخار می‌گوییم که در استفاده از فناوری صلح آمیزی هسته‌ای هیچ اختلافی بین افراد نظام و دولت‌ها در سی سال گذشته در کشور وجود نداشته گرچه رویکرد تاکتیکی دولت‌ها ممکن است متفاوت باشد.

حاشیه ها:

این جلسه که قرار بود ساعت 14 برگزار شود؛ با سی دقیقه تاخیر برگزار گردید. ساعت 14:30 محمدرضا عارف وارد تالار شد که با استقبال حضار مواجه گردید. لحظاتی بعد جعفر توفیقی مشاور عالی وزیر علوم و سرپرست سابق این وزارت خانه واراد تالار شد. با ورود توفیقی جمعی از دانشجویان منتقد به عملکرد وی در فتنه 88، با سر دادن شعار مرگ بر فتنه گر از وی استقبال کردند. این شعار ها که تا حدود 10 دقیقه ادامه داشت با واکنش انتظامات سالن که از دانشجویان عضو انجمن فرهنگ و سیاست بودند مواجه شد. برخورد فیزیکی با شعار دهندگان و بیرون کردن تعدادی از آن ها هم موجب نشد تا جو ملتهب سالن آرام شود.

پس از 10 دقیقه پسر دکتر عارف پشت تریبون قرار گرفت و به تلاوت قرآن پرداخت.

با شروع تلاوت قرآن جو سالن آرام شد. تلاوت قرآن حدود 15 دقیقه به طول انجامید.

با پایان تلاوت قرآن دوباره جو سالن ملتهب گردید. این بار شعار ها یی نظیر« فتنه گر برو بیرون- توفیقی برو بیرون » توسط برخی از دانشجویان سر داده شد. و باز هم از طرف انتظامات دانشجویی سالن به دانشجویان شعار دهنده حمله شد. پس از آن اسماعیل غنی دبیر انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه شیراز؛ به سخنرانی پرداخت. و شعار دهندگان را افرادی خطاب کرد که وقت دانشجویان را گرفته و حق الله می کنند.

سپس دکتر صفوی قائم مقام دانشگاه شیراز به بالای سن رفت. در این هنگام کمی جو آرام تر شده بود. اما سخنان صفوی همچون بنزینی بر آتش، سالن را به آشوب کشید. وی در سخنانی جنجال آفرین، دانشجویان معترض را افرادی معرفی کرد که پس از ظهور امام زمان، در مقابل ایشان خواهند ایستاد. این سخنان با واکنش شدید دانشجویان معترض مواجه شد.

شعار مرگ بر فتنه گر، شعار غالب دانشجویان معترض بود.

دکتر صفوی پس از این شعار ها با لحنی تند خطاب به دانشجویان معترض، گفت:«بگویم شما را بیرون بیاندازند؟!... بیرون...بیرون»

این سخنان وی سالن را به شدت ملتهب ساخت، به طوری که در میان سخنان وی عارف به روی سن رفت و وی سخنان خود را نیمه تمام رها کرده و پایین آمد.

با ورود عارف به جایگاه، دانشجویان معترض با شعار صل علی محمد یاور رهبر آمد به استقبال وی رفتند.

پس از آن عارف به سخنرانی پرداخت.

در این جلسه دانشجویان دانشگاه شیراز با در دست داشتن پلاکارد هایی با نوشته های «دانشگاه جولانگاه احزاب نیست»،«خیانت فتنه گران را نه فراموش می کنیم و نه می بخشیم»، «دکتر توفیقی آیا هنوز از مواضع خود در سال ۸۸ کوتاه نیامده اید؟»، «اصلاح طلبان بزرگترین سرمایه اسرائیل در ایران هستند- شیمون پرز»،«دانشگاه جای فتنه گران نیست» و «جمهوری اسلامی شعار مسلمین است، جمهوری ایرانی حرف منافقین است» نسبت به حضور جعفر توفیقی در دانشگاه شیراز اعتراضات خود را نشان دادند و همچنین با شعار «مرگ بر فتنه گر»، «فتنه گر برو بیرون» به استقبال وی رفتند.

عده ای از دانشجویان هم با شعارهایی خواستار رفع حصر سران فتنه شدند که موجب آشفتگی جلسه و واکنش سایر دانشجویان شد.

گفتنی است در این برنامه علاوه بر همسر دکتر عارف، جعفر توفیقی و معاون سیاسی- امنیتی استانداری فارس نیز حضور داشتند.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
مشتی
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۳
4
خیلی یه طرفه رفتین ماکه اونجا بودیم ، خیلی چیزا رونگفتین البته هیچ خبرگزاری بی طرف نیس از جمله شما
ضد فتنه
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۳
1
لطفا خبر مستقلی تهیه کنید:
دیدار جداگانه ی منتجب نیا و عارف با علی محمد دستغیب نماد مخالفت با نظام و رهبری در کشور
Safa
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۳
3
پس بالاخره دكتر عارف و دكتر توفيقي خوش آمدند؟!!!
زنده باد