کد خبر: ۵۶۹۳۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۶ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۳
خشکسالی در بوانات بیداد می‌کند

مزارع گندم و جو در بوانات به چراگاه دام تبدیل شد+عکس

اگر میانگین برداشت گندم در شهرستان بوانات را 4 تن در هکتار فرض کنیم امسال کشاورزان این شهرستان نود و دو میلیار ریال متضرر شده اند.

به گزارش سرویس شهرستانهای شیرازه به نقل از حرف رسا، چند سالی است که کمبود بارش رحمت الهی، خشکسالی مثل چادری سیاه بر سر مزارع و باغات شهرستان بوانات کشیده شده است.

در سال زراعی جاری میزان نزولات جوی حدود 100 میلیمتر از سال گذشته کمتر بوده است و کشاورزانی که در فصل پاییز و زمستان مزارع خود را زیر کشت گندم و جو برده اند حالا باید به جای برداشت گندم، مزرعه خود را در اختیار دامداران برای چرای دام قرار دهند.

این مهم باعث ضرر و زیان بسیاری به تولید شهرستان و کشاورزان شده است، یعنی به میزان تقریبی 12000 تن گندم و جو این شهرستان خشک شده و از بین رفته است.

به گفته «سرخ گلی» معاون فنی واجرایی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بوانات تاکنون 2000 هکتار از مزارع این شهرستان به دلیل کمبود آب به چراگاه دام تبدیل شده است و پیش بینی میشود تا چند روز آینده به سه هزار هکتار افزایش یابد.

سرخ گلی از کشاورزان خواست که با در نظر گفتن میزان آبدهی منابع اقدام به کشت نمایند.

وی همچنین از کشاورزان خواست با مراجعه به اداره جهاد کشاورزی شهرستان نسبت به سیمانی کردن کانلها و آبیاری صنعتی اقدام نمایند تا از هدر رفت آب جلوگیری شود.

اگر میانگین برداشت گندم در شهرستان بوانات را 4 تن در هکتار فرض کنیم امسال کشاورزان این شهرستان نود و دو میلیار ریال متضرر شده اند.

لازم به ذکر است که طی هشت سال کذشته بیش از نیمی از باغهای شهرستان بوانات و نود در صد از 473 دهنه قنات این شهرستان بطور کامل خشک شده است و این در حالی است که شهرستان بوانات با پیشینه بسیار خوب در کشاورزی و استفاده از تکنولوژی قنات یک چهارم قنوات استان را به خود اختصاص داده است.


 

نظرات بینندگان