کد خبر: ۵۷۱۸۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۳
چرا مخالفان دولت قبل سکوت کرده‌اند؟

یک سبد کالا، صد سبد وعده/ ماه رمضان رسید اما خبری از سبد کالا نشد

علاوه بر آن شیوه نابسامان توزیع که ذره‌ای نشان از تدبیر نداشت، حالا یک مسئله دیگر نیز در پرونده سبد کالا به چشم می‌آید.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه؛ «سبد کالا» حتما یکی از موارد پرچالش در اولین سال دولت تدبیر و امید است تا جایی که یکی از نمادهای عینی عملکرد این دولت در ذهن مردم، صف‌های طولانی‌ای است که در بهمن 92 برای دریافت یک کیسه ده کیلویی برنج، چهار کیلو گوشت مرغ، 800 گرم پنیر بسته بندی، 1.8 کیلوگرم تخم‌مرغ و 1.8 کیلوگرم روغن مایع تشکیل شده بود.

اما علاوه بر آن شیوه نابسامان توزیع که ذره‌ای نشان از تدبیر نداشت، حالا یک مسئله دیگر نیز در پرونده سبد کالا به چشم می‌آید؛ وعده‌هایی که تاکنون عملی نشده است

برای فهم دقیق این مسئله صرفا اخبار قدیمی زیر بازخوانی کنید؛

دو سبد کالا در بهمن و اسفند 92
نوبخت گفت: در جلسه دولت همچنین در مورد چگونگی توزیع دو سبد کالا طی بهمن و اسفند بحث و گفت‌وگو شد و قرار شد که دانشجویان متاهل، طلاب، خبرنگاران و هنرمندان نیز به جمع کسانی که قرار است این دو سبد کالا به آنها اختصاص داده شود، اضافه شود. وی همچنین گفت:‌ در مورد توزیع سبد کالایی در کنار سایر پرداخت‌های یارانه‌ای در سال آینده صحبت شد و قرار شد که فصلی یک بار این سبد کالایی توزیع شود . سخنگوی دولت با اشاره به تاکیدات رییس‌جمهور در این زمینه، گفت: معاونت راهبردی رییس‌جمهور در خصوص تامین منابع لازم برای توزیع سبدهای کالا بیش از یک بار در هر فصل ماموریت پیدا کرد. (ایسنا / 20 آذر 92)

سبد کالای دوم به سال جدید موکول شد
مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی مصرف کارکنان دولت تاکید کرد:مرحله دوم توزیع سبد کالا احتمال زیاد سال آینده خواهد بود و امسال دیگر سبد جدیدی توزیع نمی‌شود. (تسنیم/ 26 بهمن 92)

شش سبد در سال 93/ اولین سبد سال در اواخر اردیبهشت
وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در برنامه مستندی که در ایام نوروز از تلویزیون پخش شد، از توزیع 6 سبد کالا در سال 93 خبر داده بود. طبق گفته یکی از مسئولان وزارت صنعت، دولت بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی که انجام داده،‌ قرار است هر دو ماه یک بار اقدام به توزیع سبد کالا کند، اما در این سبد‌ها تلاش می‌شود، نیازمندان واقعی از این حمایت برخوردار شوند. طبق خبری که در تعطیلات نوروز منتشر شد، در اواخر اردیبهشت ماه نخستین سبد کالا سال 93 توزیع خواهد شد. (تسنیم/ 18 فروردین 93)

سبد کالا قبل از ماه رمضان و در نیمه دوم خرداد
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: مرحله نخست سبد کالا قبل از ماه مبارک رمضان توزیع که در این سبد برای نخستین بار خرما به میزان دو کیلوگرم گنجانده می‌شود. (تسنیم/ 21 اردیبهشت)
یک مقام مسئول در وزارت صنعت با بیان اینکه دولت تا پیش از ماه مبارک رمضان و در نیمه دوم خردادماه، دومین سبد کالا را عرضه خواهد کرد، گفت: دولت به طور قطع قصد دارد در آستانه ماه مبارک رمضان که به طور معمول، پیک تقاضا صورت می گیرد، توزیع دومین سبد کالایی را داشته باشد. (فارس/ 21 اردیبهشت)

دولت همچنان مشغول برنامه ریزی!

ربیعی همچنین در خصوص ارائه سبد حمایت غذایی نیز گفت:‌ ارائه این سبد کالا در دستور کار قرار دارد اما منتظریم جامعه هدف آن به تصویب هیئت وزیران برسد لذا در آینده‌ای نزدیک خبرهای تکمیلی آن را اعلام خواهیم کرد. (تسنیم/ 11 خرداد)

وعده هایی که عملی نشد و دو سوال
بر اساس موارد بالا، آخرین وعده‌‌ی داده شده توسط مسئولان دولتی برای توزیع سبد کالا، نیمه دوم خرداد ماه بوده است و امروز 31 خرداد، آخرین روز فصل بهار (که باید هر فصل دو سبد توزیع می‌شد) و آخرین روز نیمه دوم خرداد است و عملا وعده دولتی‌ها به سرانجامی نرسیده است. بسیار بعید است که دولت در حالی که یک هفته تا آغاز ماه مبارک رمضان باقی مانده است، اقدامی در این خصوص نماید.

قطعا بر سر راه توزیع سبد کالا مسائل مختلفی از تامین بودجه و برنامه‌ریزی برای رفع اشتباهات بار قبل وجود دارد. اما فارغ از این موارد که شاید بعضا منطقی هم باشد، باید از دولتی‌ها پرسید چرا وعده‌هایی می‌دهید که توان اجرای آن را ندارید؟ وعده داده شده بود که هر سه ماه، دو سبد کالا توزیع شود اما این‌گونه که پیداست تا اواسط تابستان نیز خبری از سبد کالا نخواهد بود.

از این سوال مهم‌تر اما این است که اگر در دولت قبل چنین وعده‌های بی‌سرانجامی داده شده بود، اصلاح‌طلبانی که این روزها لباس اعتدال بر تن کرده‌اند، چه بر سرش می‌آورند؟ آیا به او «پوپولیست»، «دروغ‌گو»، «عوام‌فریب» و ... نمی‌گفتند؟
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
حمیدرضا
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۳
0
شما که نمی تونید چرا وعده الکی میدید مردم که محتاج این چند قلم جنس نیستند پس چرا دروغ ...
محمد
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۳
0
شما این مردم رو چی فرض کردین؟...
گوش دراز؟؟؟