کد خبر: ۵۷۳۱۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۹ - ۰۲ تير ۱۳۹۳

«ارسنجان» را با تمام نداری‌هایش ببینید

زمین سوخته ، لب تشنه و تبدار ، سراب رویاهایش را در گذشته پی گرفت، سایه سار درختانش بی منت بر سرخاک گسترده بود ، از هر گوشه ای چشمه ساری خنک تن خاک را مزه مزه می کرد.
به گزارش شیرازه به نقل از ایرنا، زمین عطشناک بود ، حرمتش از دست رفته ، خاکش بی مقدار و توانش بریده ، انگار نفسهای آخرش را زیر دستان پیرمرد شماره می کرد.

پیش از این ، خاکش طلا بود ، رزق و روزی حلال و بی دغدغه مردانش، نان سفره خانه هایش، جهیز پربرکت دخترانش، سرمایه کار و حیات جوانانش بود اما امروز تب دار و بی نفس، خشکیده و بی برکت و شرمنده دستان پرتلاش اما بی مزد بود.

زمین اسیر دست دیو خشکسالی، سفره ها خالی، جوانان سردرگریبان بیکاری، شهر آرزوها محروم از آب و آبادی.

ارسنجان، روزگاری باغهای انارش دردانه بود، زمینهایش پربرکت از کشت، زمین و آبش قوت زانوی مردانش بود.

در بالا دست آبادیش، سدی ساختند تاحیات را برایش احیا کند اما زمینهایش هنوز در حسرت آب این سد روزها را به ماه و ماهها را به سال و سالها را پشت سرگذاشته است.

چاههای آب کشاورزی ارسنجان بی آب و خشک، ته مانده های آبها شور و بی مصرف و کشاورزانش پرتلاش اما بی مزد مانده اند.

زمین تبدار و شرم سار ، سفره های مردمش خالی، جوانهایش یک به یک کوله بار بستند و رفتند تا بل در زمینی دیگر روزی یابند.

امام جمعه ارسنجان گفت: خشکسالی و بی آبی برای ارسنجان به معنای بیکاری، مهاجرت جوانان، محرومیت از نعمتها و خدمات و نهایتا نابودی است.

حجت الاسلام ابراهیم احمدی از جوانان تحصیلکرده شهر می گوید که اگر قدرتی داشتند رانندگی در جاده ها را پیشه کردند اگر نبود، راهی شهرها برای یافتن کار.

ارسنجانیها پیش از این برای یافتن زندگی راحت به شهرها کوچ می کردند اما همچنان از برکت زمینهایشان رزق و روزی می گرفتند.

ارسنجان راه به جایی ندارد، در انزواست ، راهش انگار به بن بست می خورد ، اگر چه ، برنامه هایی برای دسترسش به جاده بوده اما به جایی نرسیده است.

حجت الاسلام احمدی می گوید: ارسنجان به لحاظ موقعیت جغرافیایی در بن بست قرار گرفته و در مسیر راههای اصلی نیست به همین دلیل سرمایه گذاران بخش خصوصی انگیزه ای برای سرمایه گذاری در این شهرستان را ندارند.

حسین نعمتی عضو شورای اسلامی ارسنجان معتقد است: اگر جاده سروستان – خرامه به ارسنجان احداث شود ، ارسنجان از انزوا خارج می شودو شهرستانهای جنوبی فارس به شمال دسترسی راحت می یابند.

ارسنجان با خشکسالی و کم آبی ، منطقه محروم شده اما از بودجه و اعتبارات ویژه خبری نیست حتی از دو درصد سهم نفت و گاز هم بی بهره است.

نعمتی می گوید: شهرداری ارسنجان بدلیل کم پولی، ضعیف است، آسفالت خیابانهای شهر بدلیل نبود جاده کمربندی و تردد خودروهای سنگین از داخل شهر، نابود شده، شهرکهای جدید شهید رجایی و امام خمینی از آسفالت محرومند.

در دولت پیشین ، ایجاد نیروگاه سیکل ترکیبی شمال فارس در ارسنجان به تصویب رسید اما در حد تعیین زمین باقی ماند و پیگیری نشد.

امام جمعه ارسنجان معتقد است: این نیروگاه بدلیل توانمندی بالا می تواند زمینه اشتغال قابل توجهی در این شهرستان را فراهم کند و مشکل بیکاری را در سطح بالایی رفع نماید.

ارسنجان شهرک صنعتی دارد اما محروم از سرمایه گذاری است ، صنعت و سرمایه گذاری راه می خواهد، که ندارد، آب می خواهد که ندارد، فرآورده می خواهد که ندارد، سرمایه گذار می خواهد که ندارد.

امام جمعه از مسوولان استان تلاش برای جذب سرمایه گذار را طلب می کند که این مهم اشتغال و درآمد را برای شهر به ارمغان خواهد آورد.

زمین بازهم می سوزد، که خشکی و بی آبیش، نداریش، ناتوانیش، محرومیت را به جان مردمانش انداخته، درآمد ندارند، خدمات کم دریافت می کنند ، دوا و درمان وبیمارستان ندارند.

عضو شورای اسلامی شهر می گوید: ارسنجان حتی آزمایشگاه ندارد، مردم مجبورند برای آزمایشهای ابتدایی به شهرهای دیگر مراجعه کنند.

چندی پیش عروس و داماد جوان ارسنجانی ی برای آزمایش ازدواج به شهرستان مرودشت مراجعه کردند در بین راه، جاده جان آنها را گرفت.

بیمارستان ولی عصر (عج) ارسنجان در حد همان فوریتهای پزشکی که سابق بر این بوده امکانات دارد و گره گشای مسائل مردم نیست.

مردم این منطقه محروم مانده اند اما محروم نمی شناسندشان، برای درمان بیماریها مشکلات زیادی دارند یا باید از درمان کامل صرفنظر کنند و یا به شهرستانهای دیگر مراجعه کنند.

ارسنجان بیمارستان دارد اما پزشک متخصص ندارد اگر بیمارستان بزرگتر بسازند بازهم پزشک نباشد ، امکانات نباشد ، دردی دوا نمی شود.

امام جمعه ارسنجان شاکی است، می گوید: برخی مسوولان فارس را در چند شهر بزرگ مانند آباده، جهرم، داراب، کازرون و فسا خلاصه می کنند و شهرستان محروم و کوچکی مانند ارسنجان از دید آنها خارج است.
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ارسنی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۲ تير ۱۳۹۳
1
همش درسته! اما آزمایش ازدواج در مرکز سینا انجام میشه و فقط اگه نیاز به آزمایش های پیشرفته ژنتیکی بود اونوقت باید برن جای دیگه. اما متأسفانه همین هم به یک سوژه چشم و هم چشمی تبدیل شده و خانما دوس دارن بگن ما برا آزمایش رفتیم شیراز یا مرودشت چقد خوش گذشت!!