کد خبر: ۵۷۷۴۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۹ - ۱۲ تير ۱۳۹۳
مدیرکل منابع طبیعی فارس:

امسال بیش از 3 هزار هکتار از جنگل‌های‌ فارس سوخته است/ قرقبان جذب می‌کنیم

برخی از عوامل آتش سوزی های اخیر شناسایی شده و طبق مصوبه شورا به سیستم قضایی معرفی می‌شوند.

به گزارش شیرازه، روز سه شنبه جلسه پیشگیری از آتش سوزی در جنگل ها و مراتع شهرستان داراب با حضور سید کاظم بردبار مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس، محمد حسن محبی معاون این اداره کل و جمعی از مسئولین شهرستان داراب برگزار شد.

مدیرکل منابع طبیعی در حاشیه این جلسه به داراب آنلاین گفت: در جلسه ای با حضور مسئولین شهرستان داراب راهکارهای پیشگیری از آتش سوزی و مبارزه با تخریب و تصرف اراضی مطرح شد و صحبت های مسئولین امنیتی، قضایی و شخص فرماندار داراب نشان دهنده توجه ویژه ایشان به این موضوع بود.

وی افزود: فرماندار داراب در این جلسه قول مساعد اختصاص بودجه از 2 درصد نفت و گاز را دادند تا ما بتوانیم از طریق بکارگیری قرق بان از منابع طبیعی حفاظت بیشتری کنیم. دادستان محترم داراب نیز قول مساعد برخورد بدون تشکیل پرونده و فوری با تخریب های جدید را دادند.

بردبار گفت: برخی از عوامل آتش سوزی های اخیر شناسایی شده اند و طبق مصوبه شورا به سیستم قضایی معرفی و برابر مقررات مجازات خواهند شد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس گفت: در سال جاری مساحتی بالغ بر 3 هزار و 33 هکتار از جنگل ها و مراتع در اثر حدود 200 فقره آتش سوزی از بین رفتند که متاسفانه این میزان آتش سوزی از آمار کل سال گذشته که 2900 هکتار می باشد بالاتر است.

وی افزود: این میزان آتش سوزی که در جنگل هایی با درختان با ارزش بنه، افرا، کیکم، ارس، بادام و ... به وقوع پیوست بیش از 25 میلیارد تومان خسارت مالی به بار آورد.

وی اضافه کرد: مقابله با این آمار نگران کننده نیازمند تمرکز بر بحث پیشگیری، بکارگیری قرق بان در عرصه ها و همکاری بیشتر مردم در استفاده از منابع طبیعی دارد.

"بردبار" علت اصلی آتش سوزی ها را عوامل انسانی دانست و گفت: در بیشتر موارد این آتش سوزی ها در اثر خطاهای انسانی و به صورت سهوی اتفاق می افتد اما در مواردی نیز افراد سودجو اقدام به آتش سوزی می کنند که تعدادی از آنها شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی شده اند.

 

وی از طرح مشترک منابع طبیعی و مدیر کل مدیریت بحران استانداری فارس خبر داد و گفت: طرح پایلوت پیشگیری و مقابله با حریق در عرصه های طبیعی تهیه و به ستاد کل مدیریت بحران کشور ارائه شده است تا استان فارس را به عنوان پایلوت انتخاب کنند.

مدیر کل منابع طبیعی فارس بکارگیری قرق بان را مهم ترین روش پیشگیری از حریق در عرصه ها اعلام کرد و گفت: استاندار محترم و معاون عمرانی ایشان قول مساعد اختصاص بودجه یک میلیارد تومانی از دو درصد نفت و گاز و اعتبارات عمرانی امسال برای پیشگیری و مقابله با آتش سوزی را دادند.

مدیر کل منابع طبیعی فارس در جلسه ای با اهدای لوح از اعضای انجمن حامیان داراب و دوستداران محیط زیست به دلیل همکاری در اطفای حریق جنگل ها تقدیر کرد.

نظرات بینندگان