کد خبر: ۵۸۰۴۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۱ - ۱۹ تير ۱۳۹۳
گوشی تلفن همراه کیلویی چند وارد ایران می‌شود؟

چند میلیون گوشی همراه نیاز بازار ایران است؟

معمولا هر سال در ماه رمضان، عید نوروز، تابستان میزان خرید گوشی تلفن همراه در کشور افزایش می یابد، بنابراین دولت باید زمینه های واردات قانونی را افزایش دهد.
چند میلیون گوشی همراه نیاز بازار ایران است/به گزارش شیرازه به نقل از مشرق، ابراهیم درستي، متولد سال ۱۳۳۵ است، او که فارغ‌التحصيل کارشناسي مديريت و برنامه‌ريزي از دانشگاه شهيد بهشتي است از سال ۵۶ تاکنون در اتحاديه صنف فروشندگان دستگاه‌های صوت و تصویر، تلفن همراه و لوازم جانبی حضور داشته است.


ابراهیم درستی رییس اتحادیه صنف فروشندگان دستگاه‌های صوتی و تصویری و تلفن همراه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی مشرق گفت: بازار ایران ماهانه به یک میلیون و 200هزار دستگاه گوشی تلفن همراه نیاز دارد و سالانه 14 میلیون و 400هزار دستگاه گوشی تلفن همراه نیاز بازار است و اکنون دولت برای واردات گوشی تعرفه 6درصد تعیین کرده اند که با مالیات بر ارزش افزوده و... برای تاجر 17درصد تمام می شود.

وی ادامه داد: در کنار آن برای قاچاقچیان واردات غیر قانونی گوشی های بالای 500هزار تومان مقرون به صرفه بوده و سود فراوانی دارد و اگر تعرفه واردات گوشی تلفن همراه  صفر شود، حتما بدانید بازار مویابل را می توان بهتر ساماندهی کرد.

وی اظهار داشت: در دنیا بیش از 1900نوع گوشی تلفن همراه داریم که به دلیل استقبال داخلی زمینه برای فعالیت گسترده دلالان و قاچاقچیان فراهم می شود، پس دولت باید با حذف تعرفه واردات این امکان را از آنان بگیرد.

اکنون گوشی تلفن همراه جزو سبد خانوار بوده و خانواده ها هزینه ای را برای خرید آن اختصاص می دهند، بنابراین تنها راه اصلاح کنترل بازار و پیشگیری از ضرر مصرف کنندگان در خرید گوشی هایی که در صحت آنها شک وجود دارد، برداشتن تعرفه واردات است.

رییس اتحادیه صنف فروشندگان دستگاه‌های صوتی و تصویری و تلفن همراه کشور خاطر نشان کرد: معمولا هر سال در ماه رمضان، عید نوروز، تابستان میزان خرید گوشی تلفن همراه در کشور افزایش می یابد، بنابراین دولت باید زمینه های واردات قانونی را افزایش دهد.

چند میلیون گوشی همراه نیاز بازار ایران است/

وی درباره چگونگی ثبت شکایات ازعملکرد واحدهای صنفی گوشی تلفن همراه توضیح داد: از مردادماه سامانه 4 رقمی راه اندازی و شهروندان می توانند به طور زنده در رادیو تلفن همراه ، موارد را با ما در میان بگذارند؛ همچنین در صورت وجود شکایت از واحدهای صنفی، هموطنان می توانند به اتحادیه ، اتاق های بازرگانی و یا بازرسی اتاق اصناف مراجعه و موارد را مطرح کنند.

گفتنی است بر اساس آمار گمرک در دو ماه نخست امسال بیش از 42 میلیون دلار تلفن همراه از مسیرهای قانونی وارد کشور شده است.

بر همین اساس قیمت متوسط هر کیلو از این کالا 436.5 دلار بوده است که اگر وزن هر گوشی را به طور متوسط 200 گرم در نظر بگیریم، متوسط قیمت هر گوشی وارد شده 87.3 دلار است.

ارزش واردات این کالا 0.55 درصد کل واردات کشور در دو ماهه نخست سال جاری است.
نظرات بینندگان