کد خبر: ۵۸۱۸۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۵ - ۲۲ تير ۱۳۹۳

کوتاهترین زمان روزه‌داری در آرژانتین

امسال ماه رمضان در آرژانتین در اواسط فصل زمستان قرار گرفته که باعث شده این کشور کوتاهترین زمان روزه‌داری را در بین کشورهای جهان داشته باشد.
به گزارش شیرازه به نقل از فارس، زمان روزه‌داری مسلمانان آرژانتین تنها ۹ ساعت و ۳۰ دقیقه می‌باشد که کمترین میزان در جهان بوده و مردم در آرژانتین ماه رمضان را یک زمان خاص برای تمام مسلمانان جهان می‌دانند.
 
اعضای مرکز اسلامی آرژانتین در مورد فضای معنوی و اجتماعی روزه‌داری در این کشور می‌گویند: روزه‌داران از تمام نقاط شهر برای باز کردن روزه خود در نقاطی مانند مراکز فرهنگی و مساجد دور هم جمع می‌شوند.
 
یک برنامه رادیویی نیز در ماه رمضان در آرژانتین پخش می‌شود که در آن برنامه اعضای مرکز اسلامی مردم را به دعا و نیایش دعوت کرده و در مورد تجارب خود در این ماه با آن‌ها صحبت می‌کنند.
 
امسال ماه رمضان در آرژانتین در اواسط فصل زمستان قرار گرفته که باعث شده این کشور کوتاهترین زمان روزه‌داری را در بین کشورهای جهان داشته باشد و چون در زمستان دمای هوا پایین است روزه‌داری در این کشور بسیار آسان است.
 
مرکز اسلامی آرژانتین بیش از نیم قرن است که در این کشور تشکیل شده و یکی از بزرگترین مجامع در آمریکای لاتین است که به گسترش فعالیت‌های فرهنگی مسلمانان کشورهای مختلف می‌پردازد.
 
ماه رمضان تنها فرصت برای مسلمانان آرژانتین است که با یکدیگر دیدار داشته و به تقسیم ارزش‌ها و سنت‌های اسلامی میان خود بپردازند.
 
اسلام در آرژانتین
 
عدم اقرار به دین و مذهب و به‌ عبارت دیگر تقیه نیز در بین مسلمانان آرژانتینی وجود دارد؛ جامعه مسلمانان آرژانتین به دلیل آزار و اذیت‌هایی که در طول 2 دهه گذشته به آنها شده است و از بیم از دست دادن کار و شغل خود و یا حمله یهودیان افراطی و ... و یا به دلیل اسلام هراسی به راه افتاده در کل جهان، از اعلان دین رسمی خود اجتناب کرده و در واقع تقیّه می‌کنند حتی بسیاری از آنها از ارتباط با انجمن‌ها و جمعیت‌های اسلامی به دلیل اینکه معتقدند این مراکز تحت نظر می‌باشند، خودداری کرده‌اند اما واقعیت این است که جامعه عرب ساکن آرژانتین، جمعیتی چند میلیونی است که می‌توان تخمین زد نیمی از آنها از نسل‌های بعدی مسلمانان اولیه مهاجر بوده و یا از مسلمانانی هستند که در چند دهه اخیر به این کشور وارد شده‌اند.
 
نهادها و مراکز دینی مسلمانان
 
مسجدالتوحید
 
مسجد التوحید وابسته به شیعیان که در سال 1983 با مشارکت مستقیم جمهوری اسلامی ایران در بوینوس آیرس پایتخت این کشور تأسیس شده است؛ این مسجد تنها مرکز شیعیان در این شهر بزرگ و این مسجد همچنین مدرسه اسلامی و مراکز فرهنگی دیگری را نیز تحت پوشش خود قرار داده است.
 
مرکز اسلامی کانیولاس
 
این مرکز در شهر «کانیولاس» واقع شده و سرپرستی آن سالهاست با شخصی به نام عبدالله مدنی می‌باشد که از آرژانتینی‌های گرویده به دین اسلام می‌باشد.
 
مرکز اسلامی توکومان - خوخوی و سالتا در شمال آرژانتین
 
گفته می‌شود که شهر «توکومان» و نواحی اطراف آن جمعیت قابل توجهی از مسلمانان علوی را در خود جای داده است که بعد از بوینوس آیرس بزرگترین تجمع مسلمانان آرژانتین می‌باشد؛ این مرکز اسلامی نیز توسط یکی از آرژانتینی‌های سوری الاصل اداره می‌شود.
 
مرکز اسلامی توکومان نیز از وجود یک ایستگاه رادیوئی، کانال تلویزیونی دیجیتال، مسجد و مراکز اسلامی وابسته بهره می‌برد.
 
مرکز اسلامی جمهوری آرژانتین (اهل سنت)
 
این مرکز توسط اولین مهاجرین مسلمان با هدف رفع نیازهای اولیه و حل مشکلات مهاجرین تازه وارد تأسیس شد، به‌همین دلیل تا مدتها هدف اصلی برگزاری مراسم‌های اسلامی نبود. مسجد الاحمد وابسته به مرکز اسلامی بوینوس آیرس که در سال1986 با حمایت‌های مالی سوریه و لیبی تأسیس شد، وابسته به این مرکز می‌باشد.
 
این مرکز اسلامی در حال حاضر بزرگترین مرکز اسلامی بوینوس آیرس است که هدف خود را نمایندگی همه مسلمانان فارغ از مذهب و تفکر و مرام سیاسی و ملیتی می‌داند؛ در مراسم‌های این مرکز جمع کثیری از مسلمانان شرکت می‌کنند و به ‌نوعی تنها مرکز اسلامی آرژانتین نیز محسوب می‌شود که با دولت مرکزی ارتباط مستقیم دارند و به‌ عنوان مثال «کریستینا فرناندز» رئیس جمهور آرژانتین در عید فطر سال 1388 در این مسجد حضور یافت.
 
لبنانی‌ها و سوری‌های مقیم بوینوس آیرس که اکثریت مسلمانان حاضر در آرژانتین را نیز شامل می‌شوند، با این مرکز اسلامی در ارتباط هستند.
 
مرکز اسلامی ملک فهد
 
این مرکز با سرمایه‌گذاری مستقیم عربستان سعودی در سال 2000 افتتاح شد و در حال حاضر مدرن‌ترین مرکز اسلامی عربستان سعودی است که هزینه‌های آن به طور کامل از سوی سفارت عربستان سعودی تأمین می‌شود.
 

 

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
حمیدرضا
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۳
0
راستی مسی هم روزه میگیره ای کاش میشد آرژانتین رو به ایران بیاریم
رضا
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۳
0
بیریم آرژانتین......
من که دیگه مُردم ;-)