کد خبر: ۵۸۶۷۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۱ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۳
به بهانه درگذشت آیت الله شب زنده دار

«شب‌زنده‌دار» جهرم؛ مردی از تبار فقه و پارسایی

آیت الله شب زنده دار، در سالهایی که در حلقه دروس خارج شرکت می‌کرد، به خاطر دریافت سریع مطالب، پشتکار و حافظه قوی، پیوسته از صحبتهای استادان بهره‌مند می‌گشت.

به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه؛ «حسن خلق، زهد، تقوا، اخلاص و حب به اهل‌بیت(ع) به‌ویژه امام زمان(ع)»؛ این‌ها را آیت‌الله کعبی عضو سابق شورای نگهبان و یکی از اساتید مطرح حوزه علمیه قم در وصف کسی گفته است که مردم جهرم حالا سه روز برای از دست دادنش عزادارند. آیت‌الله شب زنده‌دار جهرمی دیروز دار فانی را وداع گفت تا شاگردان و علاقه‌مندان به خود را در غمی بزرگ فرو برد.

فرزند کربلایی احمد کاسب به دنیا آمد

حسین شب زنده‌دار در سال ۱۳۰۸ شمسی (۸ شوال ۱۳۴۷) در خانه کربلایی احمد واقع در محله قدیمی سنان جهرم، پسری دیده به دنیا آمد. پدرش کربلایی احمد و برادرش حاج قنبر با همسر و فرزندان در یک خانه ساده زندگی می‌کردند. هر دو کاسبی ساده بودند که روزانه کالاهای مورد نیاز روستاییان را از شهر تهیه می‌کرد و برای فروش به روستا می‌برد. وی ضمن گذران امر معاش از این راه احکام دینی و مسائل شرعی را نیز به روستاییان می‌آموخت. قمر خانم مادر حسین نیز از زنان شایسته محل بود و او نیز همچون همسرش به کمالاتی آراسته بود.

نوجوان جهرمی در مسیر علم‌اندوزی

نوجوان جهرمی که عاشق علم و دانش بود و به خاطر ارتباط و ملازمت پدر با اهل علم و مردان حق، علاقه شدیدی به روحانیان و عالمان دینی پیدا کرده بود، با آنان ارتباط و مراوده برقرار کرد و با راهنمایی آنان در مدرسه خان (زمانیه) جهرم حجره گرفت و مشغول تحصیل شد. او در مدرسه خان (زمانیه) جهرم حجره گرفت و مقدمات علوم، ادبیات، مقداری از مسائل فقهی و شرعیات و آداب و اخلاق را به خوبی فراگرفت. با اتمام دروس این دوره، عطش فراگیری و کسب بهره‌های علمی و معنوی در او بیشتر شد. وی می‌خواست به حوزه بزرگ شیراز برود، اما با موانعی مانند نامساعد بودن وضع مالی پدر، سختی تحمّل جدایی از پدر، عمو و سایر بستگان، فراق مادر از دست رفته و مسائلی دیگر رو به رو شد، ولی همچنان امید عزیمت به شیراز را داشت.

وی که حدود هجده بهار از عمرش را پشت سر گذاشته و متون دروس دوره سطح متوسطه را خوانده بود، تصمیم گرفت، برای ادامه تحصیلات عالی به قم مهاجرت کند. وی در آغاز سال تحصیلی ۱۳۶۵ق. (۱۳۲۶ش.) با اجازه پدر و استاد به قم مهاجرت نمود. شب زنده دار سالها به طور مرتب و منظم و مجدّانه در دروس خارج فقه و اصول سید حسین بروجردی، سید محمد محقق داماد، محمدعلی اراکی، روح‌الله خمینی، سید محمدرضا گلپایگانی و عباسعلی شاهرودی حاضر شد و همزمان در درس تفسیر علاّمه سید محمدحسین طباطبایی حضور یافت و ضمن مباحثه، تقریر برخی از دروس یاد شده را نگاشت واز آن پس خود در شمار اساتید حوزه قرار گرفت. شب زنده دار، در سالهایی که در حلقه دروس خارج شرکت می‌کرد، به خاطر دریافت سریع مطالب، پشتکار و حافظه قوی، پیوسته از صحبتهای استادان بهره‌مند می‌گشت.

یادگارهایی که می‌ماند

شب زنده‌دار در کنار تمام فعالیت‌ها در عرصه نگارش هم آثار زیادی به صورت تقریرات دروس خارج، شرح و حواشی بر برخی از تفاسیر و ادعیه و مقالات پربار در موضوعات گوناگون دینی نگاشته است که به آن‌ها اشاره می‌شود:

  • تقریرات دروس خارج فقه و اصول آیت الله امام خمینی
  • حواشی بر تفاسیر مجمع البیان و المیزان
  • شرح دعای مکارم الاخلاق
  • مجموعه یادداشتهای مدون شده پیرامون مسئله امامت
  • مقالات متعدد در موضوعات اخبار غیبی و علوم دیگر قرآن، معاد و قیامت، آینده دنیا و... چاپ شده در مجله مکتب اسلام، مکتب تشیع، معارف جعفری و...

آیت‌الله شب زند‌ه‌دار حالا دیگر در میان ما نیست اگرچه آثار او هم‌چنان مورد رجوع طلاب علوم دینی قرار دارد. افراد برجسته بسیاری از رئیس جمهور و رئیس مجلس گرفته تا علمای بزرگ، رحلت او را تسلیت گفته‌اند.

رهبر معظم انقلاب هم در این خصوص پیامی صادر کردند؛

درگذشت فقیه پارسا و پرهیزگار مرحوم مغفور آیة الله آقای حاج شیخ حسین شب‌زنده‌دار رحمة الله علیه را به علمای اعلام و مراجع عظام حوزه‌ی علمیه قم و نیز به خاندان محترم و عموم بازماندگان و به فرزند فاضل ایشان جناب حجة الاسلام و المسلمین آقای حاج شیخ مهدی شب‌زنده‌دار عضو محترم شورای نگهبان تسلیت عرض می کنم و علو درجات آن فقید سعید را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
سید
United States of America
يکشنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۳
0
رحمت خدابه آن عارف بالله وفقیه پرهیزگارپارساباد، اوکه اسوه اخلاق وادب بود، اوحتی باکودکان وخردسالان باتواضع وبزرگواری برخوردداشت، ازیاددوستان ومومنان غفلت نمی کردومحضرش انسان رابه ملکوت می کشاند، اودرزمان جنگ یارویاوررزمندگان بودورزمنده هاراعجیب تکریم میکرد، دوستی رزمنده درهمان سال های خون وآتش نقل میکرددر قم میهمان ایشان شدم ایشان خیلی مهمان راگرامی می داشت وحتما کفش میمانشان راجفت میکرد، این رزمنده میگفت آقامرادراطاق گذاشت وجهت کاری به پایین اطاقش که اندرونی شان بودرفت یک لحظه من آمدم بیرون اطاق دیدم پوتین مرا جفت کرده وداردروی آن دست می کشدوبه چشمانشان می مالندپریدم دست شان گرفتم
شرمنده گفتم آقاچکار میکنیدفرمودندمن عهدکردم هررزمنده ای آمدگردراهش وکفشش راببوسم وتبرک جویم....
یادش بخیرمردره وبیقراربود
اوزاهدزمانه وپرهیزگاربود
ای ماه گریه کن توهم مثل دوستان
رفت آنکه عاشق وشب زنده داربود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۳
0
امام و رهبری عنایت ویژه ای به این عالم جهرمی داشتند... مروج اخلاق در بین علما بود... روحش شاد... جهرم بزرگی از دست داد که حتی خسارت برای فارس و حوزه علمیه قم نیز می باشد