کد خبر: ۵۸۸۶۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۵ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۳

عزم بهارستانی‌ها برای حمایت از نوشت‌افزارهای ایرانی اسلامی

پس از سه سال از شروع فعالیت‌های خودجوش گروه‌های تولیدکننده نوشت‌افزار ایرانی اسلامی، در این زمینه ایجاد شده است.

سال‌هاست که ذهن و خاطره کودکان این مرز و بوم به همراه نام مدرسه، با تصاویر متفاوت و گوناگونی از دفتر مشق‌ها، کیف‌ها و خلاصه ده‌ها لوازم‌التحریری که هر یک تصاویری عجیب و البته جذاب از انیمیشن‌های خارجی داشتند، گره خورده است.

به گزارش شیرازه به نقل از تسنیم؛ کودکان دهه‌های 60، 70 و حتی 80 هر روز با خود دفاتر مشقی داشتند که با انیمیشن‌هایی که غالباً در رسانه‌ها منتشر شده بود، همراه بودند؛ انیمیشن‌هایی که کم‌کم بعدها گفته شد که هر یک از آنها نماد چیست و برای چه منظوری تولید شده‌اند، اما دیگر فرقی برای کودکان این سال‌ها نمی‌کرد، چون آنها شیرین‌ترین لخظات کودکی خود را با انها گذرانده بودند.

دو سالی می‌شود که گروه‌های خودجوش فرهنگی عزم خود را برای تولید و طراحی نوشت‌افزارهای ایرانی اسلامی جزم کرده‌اند؛ نوشت‌افزارهایی که بتواند با کیفیت مناسب و با طرح‌های زیبا و جذاب در بازار نابرابر توزیع و عرضه این اقلام رقابت کند. در ابتدا گروه‌‌های کوچکی در نقاط مختلف کشور ایجاد شد که کار خود را با چند طرح اولیه آغاز کردند؛ گروه‌هایی مانند روشنا، پویا، مدرسه، قاصدک و ایام. کم‌کم برخی ازنهادهای ولتی که دغدغه فعالیت در این زمینه را داشتند نیز وارد میدان شدند، مانند گروه شکرستان به مدیریت حوزه هنری کودک و نوجوان که در مدت کمی توانست جای خود را میان مخاطبان کودک و نوجوان خود باز کند.

سال 90 آغاز فعالیت‌های برخی از این نهادهای خودجوش بود که بدون حمایت‌های دولتی و برخورداری از تسهیلات ویژه نهادها کار خود را شروع کرده بودند. طرح‌های اولیه هر کدام از این گروه‌ها در وهله نخست شاید بیشتر از 15 طرح جدید نبود، اما کم‌کم توانستند جای خالی نوشت‌افزاری با رنگ و بوی ایرانی اسلامی را پر کنند، اما در این میان مشکلات متعددی برای تولیدکنندگان این حوزه وجود داشت؛ توان توزیع مناسب در سراسر کشور برای همه گروه‌ها فراهم نبود و بسیار از خانواده‌ها از وجود چنین اقلامی بی‌خبر بودند. از این جهت مجموعه تولیدکنندگان و فعالان این حوزه در اقدامی مناسب اقدام به تشکیل مجمع تولید و توزیع‌کنندگان نوشت‌افزار ایرانی اسلامی کردند؛ کاری که بنا بر گفته سعید حسینی، رئیس مجمع، به منظور هدف‌مندسازی فعالیت‌ها و بالا بردن توان تولیدکنندگان انجام شد.

تولید نوشت‌افزار‌های ایرانی اسلامی در سومین سال خود توانسته جایی میان خانواده‌های ایرانی بیابد و مقابل رقیبان پر قدرت خود حرفی برای گفتن داشته باشد، اما این موفقیت خود علامت سؤال بزرگی را به همراه دارد: نقش نهادهای دولتی متولی در این میان کجاست؟ و چرا با وجود عطش این‌چنینی در بازارهای فرهنگی کشور که نوشت‌افزار جزئی از آن حساب می‌شود، برنامه منسجمی برای تولید و طراحی محصولات این‌چنینی وجود ندارد؟ و اینکه تا کی مسئولان فرهنگی کشور باید خارج از گود بایستند و از فرهنگ انقلاب سخن بگویند در حالی که خود گامی برای آن برنداشته‌اند؟

این موضوع را با کمیسیون فرهنگی مجلس، به عنوان یکی از تأثیرگذارترین بخش‌های فرهنگی کشور در میان گذاشتیم. حجت الاسلام والمسلمین احمد سالک کاشانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، ضمن تأکید بر حمایت همه‌جانبه از فعالیت‌های این‌چنینی به تسنیم گفت: کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در راستای مطالبات مقام معظم رهبری از توسعه طرح‌‌های این‌چنینی حمایت خواهد کرد. منتهی در این زمینه باید ابتدا دو اقدام را انجام داد، نخست باید مسئولان بالادستی را متقاعد کرد که بودجه‌ای را برای حمایت از طرح‌های این‌چنینی در لایحه هیئت دولت در نظر بگیرند و یا اینکه زیر ردیفی برای این منظور در لایحه بودجه تعریف کنند و در جدول بودجه حمایتی قرار گیرند.

اخبار رسیده از میان نمایندگان مجلس مبنی بر عزم جزم بهارستان برای حمایت و سامان دادن به این نوع فعالیت‌ها است. حسینی، رئیس مجمع تولید و توزیع‌کنندگان نوشت‌افزار ایرانی اسلامی، نیز چندی پیش از اقدامات اخیر نمایندگان مجلس برای ورود برخی از نهادهای متولی به این حوزه خبر داده بود؛ نهادهایی که با غفلت چند ساله عرصه را برای تاخت و تازهای الگوهای غربی و تجارت بازرگانان خارجی باز کرده بودند.

نظرات بینندگان