کد خبر: ۶۱۷۳۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۵ - ۲۳ مهر ۱۳۹۳

جفای بزرگ در حق نابینایان؛ روشندلانی که بیکارترینند!

گاهی رانندگان تاکسی و اتوبوس ها وقتی عصای سفید و یا حتی فردی را روی ویلچر می بینند برای تلف نشدن وقتشان از سوار کردن آنها امتناع می کنند..
به گزارش شیرازه به نقل از موج ما، هر عصای سفید در خیابان ها و کوچه های شهر حکایت از حضور فردی دارد که با پشتکار بر مشکلاتش غلبه کرده و توانسته راهی به اجتماع بگشاید. امروز ۲۳مهر مصادف با ۱۵اکتبر روزجهانی عصای سفید است؛ روزی که برای پاسداشت احترام به نابینایان در سراسر جهان به نام آنان نامگذاری شده است

پاسداشت روز عصای سفید نباید تنها به برگزاری همایش و سخنرانی محدود شود و مسئولان باید به شکل عملی اقداماتی جدی برای رفع مشکلات پیش‌روی نابینایان انجام دهند.

ﻋﺼﺎی ﺳﻔﯿﺪ از زﻣﺎن ﺟﻨﮓ ﺟﻬﺎﻧﯽ اول، ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﻤﺎدی ﺑﺮای ﻧﺎﺑﯿﻨﺎﯾﺎن ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪ. ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﮐﻪ در ﮐﺸﻮرﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻗﻮاﻧﯿﻦ و ﻧﻤﺎد ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻔﯽ ﺑﺮای اﺳﺘﻔﺎده و ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﻧﺎﺑﯿﻨﺎﯾﺎن از اﯾﻦ ﻋﺼﺎ وﺟﻮد دارد، اﻣﺎ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﯾﻨﮑﻪ رﻧﮓ ﺳﻔﯿﺪ ﺑﺮای ﻫﻤﮕﺎن ﺑﻪ ﺧﻮﺑﯽ ﻗﺎﺑﻞ روﯾﺖ اﺳﺖ، ﺑﺮای ﭘﯿﺸﮕﯿﺮی از ﺧﻄﺮاﺗﯽ ﮐﻪ ﻧﺎﺑﯿﻨﺎﯾﺎن را ﺗﻬﺪﯾﺪ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ، اﯾﻦ رﻧﮓ در ﺗﻤﺎم دﻧﯿﺎ ﺑﺮای ﻋﺼﺎی راﻫﻨﻤﺎی آﻧﻬﺎ ﺗﺼﻮﯾﺐ ﺷﺪه اﺳﺖ. اﯾﻦ ﻋﺼﺎ ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده اﻓﺮاد ﻧﺎﺑﯿﻨﺎ و اﻓﺮادی ﺑﺎ اﺧﺘﻼﻻت ﺑﯿﻨﺎﯾﯽ ﻗﺮار ﻣﯽ ﮔﯿﺮد و ﻣﻌﻤﻮﻻً در اﻧﻮاع ﺗﺎﺷﻮ و ﻗﺎﺑﻞ ﺣﻤﻞ ﻃﺮاﺣﯽ ﻣﯽ ﺷﻮد.

مهم ترین مشکل نابینایان حضور در اجتماع است

ﻧﺎﺑﯿﻨﺎﯾﺎن ﺣﻖ اﺳﺘﻔﺎده از ﮐﻠﯿﻪ اﻣﮑﺎﻧﺎت رﻓﺎﻫﯽ ﻣﻌﻤﻮل در ﺟﺎﻣﻌﻪ را دارﻧﺪ، آﻧﺎن ﺣﻖ دارﻧﺪ از ﭘﯿﺎده روﻫﺎ، ﺧﯿﺎﺑﺎن ﻫﺎ، ﺑﺰرﮔﺮاه ﻫﺎ و وﺳﺎﯾﻞ ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ ﻫﻤﮕﺎﻧﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻫﻮاﭘﯿﻤﺎ، ﻗﻄﺎر، اﺗﻮﺑﻮس، اﺗﻮﻣﺒﯿﻞ، ﮐﺸﺘﯽ، ﻫﺘﻞ، اﻣﺎﮐﻦ ﻋﻤﻮﻣﯽ، ﻣﺮاﮐﺰ ﺗﻔﺮﯾﺤﯽ و ﻣﺬﻫﺒﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﮐﻨﻨﺪ، خوشبختانه در جامعه اسلامی ایران نابینایان از احترام ویژه ای در بین مردم  برخوردار هستند اما همچنان کمبودهای زیادی این عزیزان را آزار می دهد، گاهی رانندگان تاکسی و اتوبوس ها وقتی عصای سفید و یا حتی فردی را روی ویلچر می بینند برای تلف نشدن وقتشان از سوار کردن آنها امتناع می کندد که ظلم بزرگی در حق این عزیزان است.

مهم ترین مشکل نابینایان حضور در اجتماع است ایمن سازی محیط های شهری برای تردد افراد نابینا مهم ترین خواسته ای است که جمعیت نابینا و کم بینای کشور به آن نیازمندند. واقعیت این است که هرگونه مشارکت اجتماعی این افراد مستلزم حضور در محیط های شهری است و مهم ترین دغدغه ای که برای این حضور در سراسر جهان وجود دارد بحث ایمنی در تردد است.

در ایران حدود 500 هزار نفر دارای اختلالات بینایی هستند

براساس آمارهای جهانی در حال حاضر حدود 285 میلیون نفر در سراسر دنیا از اختلالات و مشکلات بینایی رنج می‌برند که از این تعداد 39 میلیون نفر نابینا و 246 میلیون نفر هم کم‌بینا هستند.

در ایران نیز طبق آخرین آمارها حدود 500 هزار نفر دارای اختلالات بینایی هستند که  بیش از 120 هزار نفر آنان نابینای مطلق بوده و مابقی دچار کم بینایی و سایر اختلالات هستند که از این میان نیز حدود 80 هزار نفر در سازمان بهزیستی دارای پرونده بود و تحت پوششند که از خدمات موردی و مستمری برخوردارند.

بیشترین نرخ بیکاری به معلولان اختصاص دارد

کارشناسان معتقدند در حالیکه نابینایان تحصیلکرده ترین افراد درمیان معلولان هستند اما بیشترین نرخ بیکاری به آنان اختصاص دارد و این موضوع مهمترین مشکلی است که با آن مواجهند، نابینایان قادر به انجام کارهای بزرگی هستند، این افراد دارای حقوق اجتماعی و قانونی بسیار زیادی هستند که باید مسئولان برای تحقق این حقوق برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند.

 سازمان ها مختلف از جمله سازمان فنی و حرفه ای باید این آموزشهایی را در اختیار معلولان قرار دهد متاسفانه آموزشهای مهارتهای زندگی روزانه و زندگی مستقل به نابینایان بویژه زنان و دختران مخصوصا در منطق محروم ارائه نمی شود و همین امر باعث بروز مشکلات فراوانی در زندگی آنان می شود.

وزارت فرهنگ و ارشاد  متولی چاپ و نشر کتب مربوط به روشندلان است که گویی کارهای مهمتری در این روزها دارد که باید به آنها رسیدگی کند!


نظرات بینندگان