کد خبر: ۶۲۶۴۴
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۲ - ۱۶ آبان ۱۳۹۳
امام جمعه شیراز:

اتاق فکری برای رشد و توسعه عزاداری در فارس تشکیل شود/ عزاداری بر امام حسین(ع) یک شبکه گسترده جهانی است

این شبکه مسئولیت آماده‌سازی جامعه برای قیام آخرین نشانه پروردگار عالم و رسیدن به عدل جهانی را فراهم می‌سازد
به گزارش شیرازه به نقل از تسنیم، آیت‌الله اسدالله ایمانی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه شیراز با بیان اینکه عزاداری‌ حسینی در تاسوعا و عاشورا حسینی مثل همیشه و حتی با کیفیت بیشتری نسبت به گذشته انجام شد، اظهار کرد: به هر میزان که عزادری‌ها گسترده‌تر می‌شود، دشمنی دشمنان نیز به همان اندازه و بیش از گذشته شده و هر قدر که عزای امام حسین (ع) رشد می‌کند، دشمنان عکس‌العمل تندتر و خشن‌تر انجام می دهند.

وی افزود: برخی دولت‌ها که مردمشان شیعه هستند، اجازه برگزاری عزاداری ندادتد و مزاحم عزاداری آنها شدند که این موضوع از قدیم الایام رایج بوده و خواه ناخواه در آینده نیز جریان دارد.

آیت‌الله ایمانی با بیان اینکه عاشورا آغاز حرکتی برای رسیدن به قله سبز مهدویت است، تصریح کرد: عاشورا ادامه راه بعثت پیامبر و غدیر یعنی اعلام ولایت و وصایت امیرالمومنین (ع) است و خط ممتدی است که از 27 رجب شروع می‌شود و به 27 ذی الحجه و 10 محرم ختم می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه پیوند عاشورا با بعثت، غدیر و مهدویت پیوندی اصولی، اساسی و غیرقابل تردید و انکار است و رسیدن به قله مهدویت از عاشورا و مکتب عاشورا می‌گذرد، تصریح کرد: مکتب عاشورا مکتب صبر و جهاد بود همان‌گونه که امام به یاران فرمود که مقاومت و مبارزه در راه اصلاح امت پیامبر و احیای سیره نبوی و علوی با تمسک به امر به معروف و نهی از منکر است.

آیت‌الله ایمانی با تأکید بر اینکه مسئله عاشورا، حادثه‌ای لخت از زمان گذشته و آینده نبوده و هر دوی آنها پیوند داشته و نقطه‌ای بین آینده و گذشته و مرتبط با آنها است، اظهار کرد: امروزی که عزاداری دهه اول به پایان رسید، باید پیام عزاداری را در زندگی دنبال و پیگیری کنیم.

وی با تأکید بر آماده سازی جامعه برای رسیدن به حکومت جهانی از آخرین وصی پیامبر (ص)، گفت: امروز رسالت به دوش هستیم، الگوهای مناسبی نیز در اختیار است و برنامه خوبی نیز از سوی امام حسین (ع) ارائه شده است و صحابه امام حسین (ع) الگوهایی برای ما بودند و باید این الگوها را با زندگی خود انطباق دهیم.

آیت‌الله ایمانی با بیان اینکه الگوسازی باید در مجالس، هیئت‌های عزاداری و در اشعار مداحان صورت گیرد، افزود: اینجاست که عزاداری بر امام حسین (ع) چه در قالب سینه‌زنی، زنجیرزنی و روضه‌خوانی را یک شبکه گسترده جهانی می‌بینیم که این شبکه مسئولیت آماده‌سازی جامعه برای قیام آخرین نشانه پروردگار عالم و رسیدن به عدل جهانی را فراهم می‌سازد و دنبال می‌کند.

امام جمعه شیراز تصریح کرد: پس نمی‌توانیم در مورد هیئت‌ها، اشعار و مطالب ارائه شده در مجالس بی‌تفاوت باشیم و باید روی این قضایا برنامه و دغدغه خاطر داشته باشیم که عزاداری امسال جامع‌ و بهتر از سال گذشته و عزاداری آینده نیز بهتر از امسال برگزار شود.

آیت‌الله ایمانی با تأکید بر ارائه عزاداری در طراز انقلاب و نظام جمهوری اسلامی، خاطرنشان کرد: دشمنان از این موضوع (عزاداری در طراز انقلاب اسلامی) به وحشت افتاده‌اند و نمی‌توانند این معنا را تحمل کنند و خبرگزاری‌های استعمار به‌جای انعکاس این عزادری، به‌دنبال این است که چند نفر را که در یک خانه قمه‌زنی کرده‌اند، بزرگ کنند و عزاداری را زیر سؤال ببرند بنابراین باید نسبت به عزاداری حساس بود که این دغدغه را در فرمایشات مقام معظم رهبری نیز مشاهده می‌کنیم.

وی با اشاره به تأیید مقام معظم رهبری بر اتاق فکر هیئت عزاداری دانشگاه امام صادق (ع)، تصریح کرد: هیئت احتیاج به اتاق فکر و به گروه مشاوری دارد که بنشیند و برنامه ریزی کند که چه کاری در شرایط امروز لازم است و باید دنبال شود و امسال نیز مقام معظم رهبری یک الگو و نمونه را انگشت گذاشتند و اعلام کردند که عزاداری یزد را دیدند و آن را تأیید کردند.

آیت‌الله ایمانی تأکید کرد: این مطلب نشان می‌دهد که مقام معظم رهبری نسبت به دستجات حساسیت دارند و ما نیز باید حساسیت داشته باشیم و این شبکه است که در تمام جهان می تواند اثرگذار باشد.

نماینده ولی فقیه در استان فارس افزود: رهبری یک راهبرد دارد که نمونه معرفی می‌کند و آن نیزعزاداری مردم یزد است که در قالب یک هیئت صورت می‌گیرد و این شرایط به ما تکالیفی را متوجه می‌کند و الزاماتی می‌دهد چرا که استان فارس استانی بزرگ و پهناور و شیعه 12 امامی است و سابقه عزاداری در آن از قرن‌ها می‌گذرد.

آیت‌الله ایمانی با اشاره به تلاشی که مرحوم آیت‌الله هاشمی الحسینی در 80 سال قبل برای سامان‌دهی هیئت‌های مذهبی صورت داده‌اند، گفت: ایشان الگو و برنامه دادند اما این برنامه برای 80 سال قبل است و امروز تحولاتی در جهان اتفاق افتاده و دگرگونی های اتفاق می‌افتد و عزاداری باید با شرایط حاکم بر جامعه منطبق باشد.

وی تصریح کرد: باید فضلای حوزه علمیه در قم، علمای حوزه علمیه استان و شهر شیراز، اساتید مذهبی دانشگاه‌ها، پیرغلامان، مداحان، پیشکسوتان، صاحبان تجربه و نخبگان فرهنگی اتاق فکر تشکیل دهند که عزاداری را چگونه توسعه و رشد دهیم و چگونه با شرایط امروز منطیق کنیم؟ یک تکلیف و دستوری است که انقلاب به عهده ما قرار داده است و نباید سرباز زنیم.

آیت‌الله ایمانی تأکید کرد: باید عزاداری را با اتاق فکر و با مشاوره بزرگان و صاحب نظران همراه کنیم و عزاداری که در خور استان فارس و شهر شیراز، سومین حرم اهل بیت (ع) ارائه دهیم چرا که جوانان پرشور شیراز در مجالس حضور عظیم و عرض ادب داشتند و این نه در یک محله بلکه محلات مختلف این شور وجود داشت و احتیاج به برنامه‌ریزی دارند و آنها که می‌توانند و انجام ندهند، فردای قیامت باید پاسخگو باشند.

وی به 18 آبان، روز ملی کیفیت نیز اشاره و اظهار کرد: کیفیت یعنی کار را با کیفیت ارئه کردن و درست انجام دادن، چیزی که پیامبر اکرم (ص)فرمود:" خدا رحمت کند انسانی که هر وقت کاری را انجام می‌دهد، محکم و کامل انجام دهد" و امروز به کار خوب احتیاج داریم.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه امروز باید با تولید جهانی رقابت کنیم و رقابت در سایه افزایش کیفیت و پایین آوردن قیمت است، تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی بر پایه تولیدی استوار است که از دورن جامعه نشأت می‌گیرد.

نظرات بینندگان