کد خبر: ۶۳۶۱۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۸ - ۰۹ آذر ۱۳۹۳

چرا با مسببان کارت‌های جعلی معافیت برخورد نمی‌شود؟

در حالی این روزها از برخورد با بازیکنان بهره‌مند از کارت‌های جعلی معافیت از خدمت سربازی گفته می‌شود که مسببان این تخلف در سایه قرار گرفته و کمتر بدان‌ها پرداخته می‌شود.
به گزارش شیرازه به نقل از مشرق، در حالی که در پایان لیگ سیزدهم خبر جعلی‌ بودن کارت پایان خدمت برخی بازیکنان فولاد منتشر شد، کمتر کسی تصور می‌کرد این مساله چنان گسترده و عمیق باشد که سازمان نظام وظیفه، ستاد کل نیروهای مسلح و نمایندگان مجلس به آن ورود کنند و کارت معافیت بیشتر از 50 بازیکن باطل شود.

این سونامی که همچنان ادامه دارد، دامن بسیاری از باشگاهای سرشناس را گرفت و جنجال‌ساز شد. با مروری کوتاه در میان اسامی بازیکنان خاطی و تیم‌های آن‌ها اولین چیزی که به چشم می آید، جنوبی بودن این بایکنان یا تیم های آنهاست و بیشترین ضربه را از این موضوع در لیگ برتر فولاد خوزستان و نفت مسجدسلیمان خورده اند.

البته دامنه افشاگری‌ها به لیگ دسته اول هم کشیده شده و پای چند تیم از این لیگ هم ‌گیر است. طبق برخی اخبار موثق، علاوه بر این بازیکنان، پسر یک مدیرعامل لیگ‌برتری و برادرزاده یک مربی لیگ‌برتری هم باید مقابل قانون پاسخگو باشند چرا که کارت‌شان جعلی بوده است!

چرا با مسببان کارت‌های جعلی معافیت برخورد نمی‌شود؟

** برخوردی که مطالبه ملی است

از آنجایی که در این تخلف بزرگ و گسترده عوامل زیادی دست داشته و افکار عمومی جامعه به این موضوع حساس شده، مردم خواهان ورود جدی قوه قضائیه و برخورد با همه متخلفین هستند. حبس مصوب در قانون به دلیل جعل، سربازی معمولی بدون فوتبال و عودت پولی که از بیت المال گرفته شده، کمترین درخواست مردم از مسئولان است. گزارش مشرق در این خصوص را در اینجا بخوانید.

با این وجود علاوه بر تنبیه و مجازات بازیکنان متخلف، نباید از برخورد جدی با مدیران و مسئولانی که آگاهانه بر این تخلفات سرپوش گذاشته یا خود عامل اصلی در جریان وقوع آن بوده اند، غافل شد. باید در همین پرونده بدون اغماض، ریشه این گونه خلاف ها را خشکاند.

مهم این است که این بازیکنان برای گرفتن کار معافیت از خدمت روند قانونی را طی نکرده‌ و به شکلی غیرقانونی به این کارت معافیت دست پیدا کردند که این نقطه مشترک همه این بازیکنان است. آنها پروسه‌ای قانونی برای اخذ معافیت را طی نکرده‌اند و در کارشان با تقلب و سندسازی به کارت معافیت از خدمت رسیده‌اند و به احتمال زیاد برخی مدیران نیز آن‌ها را در این راه تشویق و همراهی کرده اند.

** وقتی تقصیرها گردن دایی افتاد

همان گونه که گفته شد، فولاد قهرمان فصل گذشته لیگ برتر یک لیست بلند بالا از بازیکنانی دارد که مشکل کارت پایان خدمت دارند. تازه ترین چهره سرشناسی که نام وی از سوی ناجا به عنوان متخلف رسما اعلام شد، سروش رفیعی یکی از ستارگان این تیم است. بازیکنانی مثل عبدالله‌زاده، افشین و بختیار رحمانی هم که از قبل نامشان اعلام شده بود و از همراهی فولاد محروم شده بودند.

اما نکته جالب اینکه سرپرست این باشگاه به‌جای انتقاد از متخلفان تیمش حق را به بازیکنان می‌دهد که وسوسه شده و پیشنهاد تخلف را پذیرفته اند. او در اظهارنظری جالب گفته: «روندی که برای بازیکنانی که کارت معافیتشان باطل شده در پیش گرفتند، درست نبود. این بازیکنان فریب خوردند. مثالی برای شما بزنم. بازیکنی است که پدرش 25 ماه سابقه جبهه دارد و خودش هم 6 ماه سابقه بسیج دارد. آمدند و به او گفتند که پولی به ما پرداخت کن تا 5 ماه به سابقه‌ات اضافه شود. شما باشید، این کار را نمی‌کنید؟ این بازیکن جام جهانی رفته و بارها از کشور خارج شده است.»

او کاسه کوزه‌ها را سر علی دایی می‌شکند که زمانی دست به افشاگری درخصوص این پرونده زد و در نقش شاهد از مسئولان خواست آن را پیگیری کنند: «زمانی که قهرمان لیگ برتر شدیم، فردی با انجام مصاحبه اعلام کرد سعید حلافی و دو بازیکن فولاد خوزستان دچار مشکل سربازی هستند چرا قبل از این چنین خبرهایی مطرح نشد که باشگاه‌ها با بازیکنان قرارداد نبندند و فکر دیگری برای خود کنند. همان موقع اسامی سربازها را اعلام می‌کردند و بازیکنان به تیم‌های نظامی می‌رفتند. ما هم می‌توانستیم با جذب نفرات دیگری خودمان را آماده مسابقه کنیم؛ اما این اتفاق نیفتاد. آن آقایی که بعد از قهرمانی فولاد از اینکه تیمش قهرمان نشده بود، ناراحت بود و این داستان را راه انداخت، حالا کنار نشسته و می‌گوید که کاری با فوتبال ندارم. حالا بیاید، جوابگو باشد. اینها بازیکنان ملی پوش بودند که ورزش می‌کردند نه خلاف. آنها فریب خورده بودند. جالب این است که در میان این همه آدم فقط بچه‌های اهواز و بازیکنان فولاد بازداشت شدند. چرا چنین چیزی برای بچه‌های تهران و شهرهای دیگر نبود؟»

ابن قاسم که باشگاهش بیشترین سهمیه را در جمع بازیکنان متخلف دارد از اتفاقات اخیر بسیار گله‌مند است: «این همه آدم در این مملکت هستند، فقط روی فوتبالیست‌ها زوم کرده‌اند. اگر فولاد آکادمی نداشت، چه بلایی سر این تیم می‌آمد؟ صدای مربیان پایه ما هم درآمده است. ما بازیکن از کجا بیاوریم. سهمیه بازیکنان خارجی‌مان پر شده و بازیکنان داخلی هم که مانده‌اند، به درد ما نمی‌خورند. با این شرایط می‌ترسم که به خودم نیز بگویند، تو خدمت نرفتی و باید به تیم‌های نظامی بروی.»

چرا با مسببان کارت‌های جعلی معافیت برخورد نمی‌شود؟

** اظهارات ضد و نقیض

این اظهارات در حالی بیان می شود که مدیران فولاد و نیز سرپرست این تیم در انتهای فصل گذشته و متهم شدن چند بازیکن فولاد به شدت این موضوع را تکذیب کردند. ابن قاسم در آن زمان اعلام کرد: «تیمی که قهرمان می‌شود معمولا خیلی‌ها می‌خواهند برایش حاشیه و دردسر درست کنند اما من با قاطعیت می‌گویم این موضوع صحت ندارد چرا که اگر بازیکنان ما دچار این مشکل بودند چطور این‌قدر راحت و بدون دردسر سفرهای خارج از کشور انجام می‌دهند؟ الان دیگر شرایط مثل گذشته نیست که کارها دست‌نویس انجام شود و خوشبختانه همه چیز الکترونیک شده و جای خطا باقی نمی‌گذارد!

خدمت آنهایی که فکر می کنند فولاد از طریق غیر قانونی قصد داشته برای بازیکنانش مجوز خروج از کشور بگیرد بگویم که من سال ها در جبهه حق علیه باطل جنگیده ام. بنده زیر نظر دکتر چمران بوده ام. برای پسر خود دنبال معافی نبوده ام. کسانی که چنین افکاری دارند می خواهند همه چیز را زیر سوال ببرند. مگر می‌شود حوزه نظام وظیفه و سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال و اداره گذرنامه به همین راحتی به کسی مجوز خروج از کشور بدهد؟»

سرپرست فولاد تاکید کرد: «برخی از این بازیکنان اصلا زمان اعزام به خدمت سربازی یا اقدام برای معافی در استان خوزستان نبوده اند.»

** فرافکنی سرپرست تیم متخلف!

جالب اینجاست که آقای ابن قاسم پس از گذشت چندماه با پذیرش تخلف رخ داده در تیم فولاد می گوید: «اشتباه کردیم سال گذشته قهرمان شدیم. کاش فصل قبل دو اتفاق نمی‌افتاد. ما قهرمان نمی‌شدیم و تیم فجر هم سقوط نمی‌کرد! واقعا می‌شد این قضایا را در آرامش حل کرد. باید از سردار کمالی تشکر کنم. ایشان گفت می‌شد چنین مسئله‌ای را حل کرد ولی خود فدراسیون فوتبال آن را رسانه‌ای کرد. آیا فکر می‌کنید این مشکل جاهای دیگر نیست؟ آیا میان مردم عادی چنین مشکلی نبوده است؟ پای خیلی از آقایان دیگر هم وسط است ولی فقط شهر اهواز و فقط تیم فولاد را هدف گرفتند چون ما در فوتبال سازندگی می‌کنیم. باور کنید این مسئله در رشته‌های دیگر هم بود ولی بی سر و صدا آنرا حل کردند.»

** افشاگری مدیر عامل علیه باشگاه

رضاییان؛ مدیرعامل سابق فولاد ماجرای کارت های جعلی را به یک فرد با نفوذ در این تیم اهوازی ربط داد. وی ماجرا را این گونه شرح داد: «من فکر می‌کنم این بحث به اهواز برنمی‌گردد، بلکه به یک فرد که نفوذ و توانایی داشته مربوط می‌شود. شما وقتی در یک جایی، به یک نفر یک سری امکانات بدهید و این امکانات فریبنده باشد، این مسایل پیش می‌آید. بازیکنان فولاد پول داشتند و از تسهیلات غیرقانونی که این فرد به آنها ارایه داده، استفاده کردند.»

وی با اشاره به این که خود بازیکنان هم مقصر هستند به مطلع بودن سازمان نظام وظیفه از کم و کیف این جریان اشاره کرد. وی از مجوز مجلس برای صدور کارت های معافیت خبر داد و تاکید کرد که کارت های صادر شده جعلی نیستند.

سیاوش بختیاری زاده پدر کوشا که کارتش جعلی از آب در آمده هم مدعی شد که مسئولان استقلال خوزستان به جای پول، خدمت سربازی فرزندش را خریده‌اند و قائم مقام این باشگاه را مقصر این اتفاق دانست. ادعایی که آقای قائم مقام آن را رد کرد و گفت که از این ماجرا بی خبر است.

تاکنون کارت معافیت بیشتر از 50 بازیکن فوتبال باطل شده و باید منتظر ماند دید در روزهای آینده چند نفر دیگر به این جمع اضافه می شوند. اما یک نکته این است که مدیرانی که بازیکنان را ترغیب به این فعل مجرمانه کرده اند، چرا بدون مجازات مانده اند؟ آیا نباید دستگاه قضایی برخورد شایسته ای با آنها داشته باشد تا با چنین روش هایی موجب بروز این بحران ها نشوند؟ مدیرعاملی که بیش از پنجاه درصد تیمش با این معضل روبرو شده اند، نقشی در این حوادث تلخ نداشته است؟ و ...

سوالی که پس از اطلاع از این فساد و تخلف بزرگ به ذهن متبادر می شود اینست که تا کی باید شاهد این گونه فسادها باشیم و کی قرار است کمی حرفه ای تر، قانونی تر و علمی تر عمل کنیم. فوتبالی که برچسب های گوناگون به آن می چسبانند و به قولی هر دم از باغش بری می رسد، امسال با کارت جعلی رو شد. باید منتظر باشیم که در آینده از پشت پرده فوتبال کشور چه پرونده هایی رو می شود.
نظرات بینندگان