کد خبر: ۶۴۱۱۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۱ - ۲۰ آذر ۱۳۹۳
یک نشریه آمریکایی:

کاخ سفید به فکر گفتگو با اپوزیسیون ایران باشد

فارین پالیسی نوشت: یک سیاست استراتژیک مناسب باید پیوند دهنده دیپلماسی با عناصر نظامی با هدف باز کردن کانال های گفتگو با اپوزیسیون ایرانی باشد.
فارن پالسی در گزارشی خطاب به کاخ سفید نوشت: این یک اشتباه است که اهرمهای ایران در مذاکرات هسته ای به بهای کاهش نفوذ متحدان منطقه ای آمریکا و مخالفان ایرانی افزایش یابد. یک سیاست استراتژیک مناسب باید پیوند دهنده دیپلماسی با عناصر نظامی با هدف باز کردن کانال های گفتگو با اپوزیسیون ایرانی باشد.
به گزارش شیرازه به نقل از رجانیوز ، فارن پالسی در تحلیلی به قلم "ریموند تنتر" نوشت، آمریکا باید این سه اقدام را که گام رو به جلو قلمداد خواهند شد مد نظر قرار دهد: نخست ایجاد یک گروه مشورتی از متحدان منطقه ای شامل اسراییل و شورای همکاری خلیج فارس، به همراه متحدان اروپایی آمریکا از جمله فرانسه، آلمان.
واشنگتن باید پیش از هر نشست با ایران این متحدانش به طور گروهی و جداگانه نشست برگزار کند.
نشست سران شورای همکاری خلیج فارس در نهم و دهم دسامبر می تواند محل مناسبی برای مشورت های خصوصی درباره حل و فصل مسئله ابعاد حل نشده مسئله هسته ای ایران  و لزوم بازرسی های بیشتر از برنامه هسته ای این کشور باشد.
 
دوم، درست همانطور که متحدان منطقه ای آمریکا فاقد کرسی در مذاکرات هسته ای با ایران هستند و از طریق واشنگتن به اعمال نفوذ در این مذاکرات می پردازند، مخالفان ایرانی نیز هیچ نفوذی در بغداد ندارند. تکه گمشده این پازل سفارت آمریکا در بغداد است که  نقش غیرمستقیم خود برای مخالفان ایرانی(منافقین) ایفا نمی کند. سفارت آمریکا در بغداد باید قول کلینتون مبنی بر تسریع و تسهیل اسکان دوباره (منافقین) در مقصد های دیگر را عمل کند.
 
سوم، اکنون زمان آن است که کاخ سفید با مخالفان ایرانی وارد گفتگو شود که شاید تمایل به شراکت اطلاعات درباره ایران با آمریکا را داشته باشند.
 
در ادامه این گزارش آمده است: پس از آنکه جان کری در سال 2013 با عجله توافق موقت هسته ای با ایران را امضا کرد، جان مک کین سناتور برجسته جمهوریخواه در اظهاراتی گفت کری یک تخریب چی است.
 
مک کین درباره تمدید مذاکرات کنونی تا ژوئیه 2014 نیز در بیانیه ای مشترک با لیندسی گراهام و کلی ایوت دو سناتور برجسته حزب جمهوریخواه  گفت  توافق بد با ایران موجب آغاز رقابت تسلیحات هسته ای در خاورمیانه خواهد شد.
 
فارن پالسی مدعی شد اگر اشتون کارتر به عنوان وزیر دفاع جدید آمریکا تایید شود، احتمالا تاکید بیش اندازه واشنگتن بر دیپلماسی هسته ای و بی توجهی به پیامدهای منطقه ای را اندکی کاهش خواهد داد و تلاش خواهد کرد در استراتژی کلی آمریکا در قبال برنامه هسته ای ایران دیپلماسی را با عناصر نظامی پیوند قویتری بدهد.
 
اول نوامبر 2013 میلادی، پیش از آنکه ایران و پنج به علاوه یک به توافق موقت هسته ای دست یابند، موسسه تحقیقات رسانه ای خاورمیانه نیز در گزارشی به این نگرانی ها ریاض اشاره کرده و نوشته بود شیوه کنونی مذاکرات موجب افزایش نفوذ منطقه ای ایران و کاهش نفوذ کشورهای عرب خواهد شد.
 
در ادامه این گزارش آمده است: یک سال بعد در بیست و سوم نوامبر 2014 میلادی روزنامه های سعودی از اوباما به علت همکاری با ایران و رها کردن متحدان عرب انتقاد کرده و از ریاض خواسته بودند اتحاد خود با واشنگتن را مورد ارزیابی دوباره قرار دهد.  برخلاف مذاکرات درباره مسئله هسته ای کره شمالی، شاهد این مسئله بوده ایم که متحدان آمریکا در خاورمیانه از مذاکرات حذف شده اند. کشورهای حوزه خلیج فارس و اسراییل هیچ گونه حضوری در مذاکرات ایران ندارند این درحالی است که اروپا نقشی کلیدی در مذاکرات پنج به علاوه یک با ایران به عهده گرفته است.  در شرق آسیا، متحدان آمریکا از جمله سئول و توکیو تشکیل دهنده گروه تماس با پکن، پیونگ یانگ و مسکو هستند. اگرچه مذاکره با پیونگ یانگ سابقه پر فراز نشیب زیادی دارد با این حال کشورهای عرب که هیچ حضوری در مذاکرات با ایران ندارند توافق چه بد باشد چه خوب، بها پرداخت خواهند کرد.
 
اگرچه جان کری اغلب پیش از مذاکره با ایران، به تل آویو و ریاض سفر می کند، وی  در واقع در مسیر پروازی خود به این دو محل می رود و پیش از مذاکرات دو جانبه و چند جانبه مخفی با ایران هیچ رایزنی رسمی با متحدان منطقه ای خود صورت نمی دهد.
 
در ادامه این گزارش با حمایت از گروهک تروریستی منافقین آمده است: حضور واشنگتن در مذاکرات هسته ای با ایران و همزمان نادیده گرفتن مخالفان ایران با هدف نزدیک تر شدن به تهران دو مسئله کاملا مرتبط در تلاش های آمریکا برای نزدیک شده به تهران است. جمهوری اسلامی ایران نفوذ زیادی در محافل قدرت در بغداد دارد. به گفته واشنگتن پست انتصاب وزیر کشور جدید عراق در اکتبر 2014 میلادی راه را برای نفوذ بیشتر ایران و شیعیان در بغداد میسر کرد.
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران، در پایان این گزارش با حمایت مجدد از منافقین آمده است: در همین حال طی سه سال اخیر سفارت آمریکا در بغداد بدرفتاریهای زیادی با مخالفان ایرانی{منافقین} کرده است. هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا بیست و پنج دسامبر 2011 میلادی تحت فشار نوری مالکی نخست وزیر سابق عراق از سه هزار مخالف ایرانی خواست کمپ اشرف را که چندین سال در آنجا ساکن بودند به مقصد کمپ لیبرتی ترک کنند. هیلاری کلینتون در این اظهارات قول داد مسئولان سفارت آمریکا در بغداد به طور منظم از این اردوگاه دیدار کنند با این حال این وعده هیچگاه محقق نشد جز چند دیدار کوتاه.
نظرات بینندگان